Hlavní obsah

Konec předjíždění kamionů na D1

Video: Ukázka předjíždění kamionů na dálnici D1.Video: Seznam Zprávy

Řidiči na D1 už zítra zaznamenají nové značky pro kamiony, které nebudou moci v určitých úsecích předjíždět. Značky silničáři na dálnici osadí ve dvou etapách.

Článek

Na nejfrekventovanější dálnici D1 přibudou značky zakazující předjíždění pro kamiony. Ředitel silnic a dálnic Radek Mátl Seznam Zprávám řekl, jak bude instalace nového značení vypadat. Začne se už tuto sobotu.

„Už zítra kolem 11. hodiny bychom začali osazovat dopravní značení zákazu předjíždění pro kamiony na dálnici D1, kdy budeme rozšiřovat zákaz na kilometru 90 do 112. km, to znamená na Vysočině,“ vysvětluje šéf ŘSD Mátl.

Další zákazové značky vyrostou nově v úseku mezi 141. a 182. kilometrem. Předjíždění nebude povoleno od 6 hodin od rána do 22. hodiny večerní. Další etapa osazování značek začne v roce 2024.

Značky na dvě etapy

„Připravujeme druhou etapu, ta by měla být začátkem příštího roku, kdy prakticky celá dálnice D1 bude osazena zákazem předjíždění kamionů. Celkově se to netýká míst, kde jsou předjíždějící proudy, tedy stojací pruhy,“ dodává Mátl.

Celkově to tedy znamená, že až skončí instalace zákazových značek, řidiči kamionů nebudou moci přejíždět téměř na celé dálnici D1.

Podívejte se, kde budou mít kamiony zakázáno předjíždět:

Foto: Ředitelství silnici a dálnic

Na dálnici D1 přibude značek zakazujících předjíždění pro kamiony.

Nové značení je správné i podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS).

„Platí, že vycházíme i z historických zkušeností, kdy třeba v zimě kamiony zejména z jižních států působily kompilace a dlouhodobé zácpy. Policie je o konkrétním osazování informovaná. My s osazováním začneme 11. listopadu, ale ucelené úseky by takto měly být zajištěné s 15. listopadem,“ řekl Seznam Zprávám ministr dopravy.

V Česku se začnou rekordně stavět dálnice. Platit nebude stát, ale soukromníci

Ministr Kupka se rozhodl rychle dokončit dálnice a postavit vysokorychlostní železnice. Ovšem za cenu, že si na to stát půjčí nebo stavby svěří soukromým investorům. Víc v analýze reportéra Václava Dolejšího.

Ministerstvo dopravy přesně popsalo úseky, kde vyrostou nové zákazové značky.

„Na D1 se rozšíří počet míst, kde bude s výjimkou úseků se stoupacími pruhy zakázáno předjíždět nákladním vozidlům nad 3,5 tuny. Zákaz se rozšíří ve dvou fázích, nejdříve v polovině listopadu začne platit zákaz předjíždění kamionů mezi 90. km Humpolec – 112. km Jihlava a sjezdem na 146. km Velké Meziříčí-východ – 182. km Kývalka,“ uvedl resort a popsal další etapu v roce 2024.

„Začátkem příštího roku pak na to naváže rozšíření zákazu v úseku 21. km Mirošovice – 90. km Humpolec a 112. km Jihlava – 141. km Velké Meziříčí-západ, opět s výjimkou stoupacích pruhů, kde bude předjíždění povoleno.“

A co na to řidiči kamionů?

Sdružení dopravců Česmad Bohemia proti úsekovému omezení předjíždění v zásadě není, vadilo by mu ale plošné omezení.

„Vina ovšem není pouze na straně kamionů, ale v nedostatečnosti infrastruktury. Je-li problém v kopcovité části D1, nelze to řešit pouze zákazy, ale je třeba pozitivní přístup a v kritických místech pracovat na rozšíření na tři pruhy. Když to jde v Německu a Polsku, proč ne u nás,“ napsal ve vyjádření už dříve mluvčí Martin Felix.

Co na chystanou novinku říkají samotní řidiči kamionů, zjišťoval už v září reportér Seznam Zpráv na čerpacích stanicích na dálnici D1 – jestli rozumí naštvání řidičů a co by pro ně zákaz předjíždění znamenal.

U červeného kamionu se slovenskou SPZ zrovna tehdy odpočíval řidič Juraj. Za volantem sedí už 12 let a pracuje devět hodin denně.

„Když přede mnou jede pomalu kamion a měl bych za ním jet několik kilometrů, tak ho radši předjedu i v zákazu. Je to sprosté, ale je to bohužel tak. Občas to sám dělám. Rozumím, že jsou řidiči naštvaní. Když za námi jede osobák a bliká, tak se nemám kam uhnout,“ připouští Juraj, že se nevítaného nešvaru sám dopouští.

Více zákazových cedulí by proto viděl nerad, ač na druhou stranu připomíná, že u něj doma na Slovensku platí úplný zákaz.

Doporučované