Článek
Další z velkých státních firem čeká po příchodu nové vlády zásadní manažerská obměna.
Dny dosavadního šéfa Českých drah Ivana Bednárika jsou zřejmě sečteny. Skončit v čele představenstva by měl už po úterním jednání dozorčí rady státní železniční firmy. Shoduje se na tom řada neoficiálních zdrojů, oficiální místa v čele s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS) zatím ale mlčí.
Otázkou ale zjevně není, zda Bednárik skončí, ale kdy a kdo ho nahradí. Nejčastěji je zmiňováno jméno bývalého manažera drah Michala Nebeského, který jako ekonom působil v managementu někdejšího šéfa Petra Žaludy. Jako první o možném návratu Nebeského informoval deník E15.
Nebeský, který po svém odchodu z ČD dlouhá léta řídil českou pobočku Citibank, na otázky novinářů nereaguje. Neodpověděl ani na otázky Seznam Zpráv.
Podle informací redakce dostal v posledních týdnech nabídku už minimálně dvakrát, ale podle zdrojů redakce ji měl opakovaně odmítnout. Roli v tom může hrát i to, že ekonomická situace Českých drah je velmi napjatá. Firmu tíží dluhy ve výši, která už přesahuje 50 miliard korun, a vážně jí hrozí snížení ratingu.
Změna na postu šéfa představenstva nebude asi jediná, pravděpodobná je širší obměna.
Neoficiální zdroje přitom hovoří o tom, že zájem dostat se do představenstva v minulých dnech projevil i někdejší pardubický hejtman za ODS Ivo Toman.
„Poslal jsem panu ministrovi Kupkovi svůj životopis s tím, že jsem případně připraven vypomoci, ale nikdo se mi zatím neozval. Mluvím s vámi narovinu, jak to je,“ uvedl dnes pro Seznam Zprávy Toman, který patří k předním politikům ODS z éry Mirka Topolánka. Za Nečasovy vlády byl náměstkem ministra dopravy a také předsedou dozorčí rady Českých drah.
Nyní je Toman 10 let ve stejné státní firmě zaměstnán. A to v úseku obchodu, který řídí člen představenstva Jiří Ješeta. „Pracuji tam jako analytik,“ uvedl Ivo Toman, který je dnes také předsedou ODS v Chocni.
Změny v představenstvu drah následují po obměně dozorčí rady. Jak v předstihu avizovaly Seznam Zprávy, nová vládní garnitura do ní prosadila ekonoma Miroslava Zámečníka, někdejšího manažera a spolumajitele polského nákladního dopravce PKP Cargo International Jiřího Minku a dopravního experta z Centra pro efektivní dopravu Petr Šlégra.