Hlavní obsah

Premiér chce výbor pro velké projekty. Je tam moc lidí z ODS, vadí Pirátům

Foto: Právo / Petr Hloušek, Profimedia.cz

Vicepremiér Ivan Bartoš a premiér Petr Fiala.

Vláda chce o prázdninách začít intenzivně plánovat velké a složité investice, jako je dostavba Dukovan nebo infrastrukturní stavby. Ne všichni členové kabinetu jsou ale spokojeni se způsobem, který premiér naplánoval.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Pod premiérem Petrem Fialou (ODS) vznikne do prázdnin výbor pro strategické investice. Má jít o speciální skupinu na plánovaní velkých projektů, které přesahují volební období a vyžadují „speciální péči“.

Plánovat se tam má například dostavba Jaderné elektrárny Dukovany, investice do energetické infrastruktury nebo výstavba dálnic a železnic.

„Výbor bude projednávat strategické investice, které jsou pro budoucí prosperitu Česka klíčové, úpravy legislativy pro jejich urychlení, alternativní zdroje financování, včetně soukromého,“ nastínil pro Seznam Zprávy mluvčí vlády Václav Smolka. Sám Fiala chce plán okomentovat až po jednání vlády.

Úřad vlády vysvětluje, že až dosud se kabinet musel potýkat s válkou na Ukrajině a energetickou krizí, poté řešil konsolidační balíček. Teď je podle něj čas na plánování dlouhodobých investic.

„Problematické parametry“

Vznik výboru projedná podle informací Seznam Zpráv tuto středu vláda. Ne u všech koaličních partnerů ale s jeho podobou panuje spokojenost.

Ministrovi pro místní rozvoj a šéfovi Pirátů Ivanu Bartošovi vadí jak složení výboru, tak jeho role v agendě spadající pod jeho rezort.

„Ačkoli záměr zlepšit koordinaci rozhodování o strategických investicích státu je pozitivní, konkrétní parametry navrhovaného výboru vnímáme jako problematické. Z pohledu ministra pro místní rozvoj nerozumím roli, jakou má hrát směrem k investicím do bydlení,“ řekl Seznam Zprávám.

Podle Bartoše na jeho ministerstvu už funguje reformní strategie pro bydlení, které se účastní řada expertů i státních organizací. Není mu jasné, zda výbor bude „schvalovat již schválené“.

Ministr pro životní prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) považuje výbor za důležitý kvůli spolupráci mezi ministerstvy. Za svůj rezort chce řešit hlavně projekty směřující ke klimaticky neutrálnímu hospodářství. Stejně jako Bartoš ale zdůrazňuje, že nechce přijít o své rozhodovací pravomoce. „Musí zůstat zachována podmínka, že výbor nenahrazuje zákonem dané odpovědnosti jednotlivých rezortů,“ uvedl.

„Ve prospěch ODS“

Šéf Pirátů kritizuje i složení výboru. V něm mají zasednout ministři financí, průmyslu a obchodu, dopravy, místního rozvoje, životního prostředí, vědy, školství a legislativy. Místo v něm mají i zástupci zaměstnavatelů, podnikatelů a samospráv.

„Skladba tohoto výboru je značně vychýlená ve prospěch ODS, a to včetně šéfa Asociace krajů Martina Kuby nebo šéfa Hospodářské komory Zdeňka Zajíčka,“ uvedl Bartoš. Jmenoval také poradce pro národní bezpečnost Tomáše Pojara, který není členem ODS, ale má blízko k premiérovi.

Bartoš požaduje, aby pravomoci výboru byly „důkladně nastaveny s ohledem na tuto nevyváženost“.

Úřad vlády argumentuje tím, že významné projekty, které trvají řadu let, nelze efektivně prosazovat jen v rámci jednotlivých ministerstev. „Základním stavebním kamenem rozvoje a prosperity je systematický přístup ke klíčovým investicím a jejich plánování, urychlení a koordinace,“ vysvětluje Smolka.

Jako klíčový vidí vznik výboru ministr dopravy Martin Kupka (ODS), který v rámci něj chce řešit především stavbu dálnic a vysokorychlostních železnic. Obavy některých vládních kolegů, že by výbor zasahoval do jejich kompetencí, nesdílí. „Já to takhle vůbec nevnímám, naopak. Chápu, že každý si hájí to svoje, ale právě proto je potřeba klíčové věci prosazovat společně.“

Shánět peníze

Kupka soudí, že ministři by měli myslet na to, že výbor může pomoci například při shánění peněz na pro ně důležité investice. Stát podle něj bude více prosazovat i dosud méně využívané způsoby financování, například PPP projekty.

Sám připravuje desetiletý výhled na investice v infrastruktuře. „Například dopravní a energetická infrastruktura je provázaná otázka. Pokud budujeme vysokorychlostní trať, je potřeba vyřešit i dostatečné množství energie,“ myslí si ministr dopravy. Jedině při koordinovaném plánování je podle něj možné rozjet důležité investice tak, aby Česko bylo i za 10 let v porovnání s okolními státy konkurenceschopné.

Ministryně pro vědu a výzkum Helena Langšádlová (TOP 09) si od vzniku výboru slibuje, že zajistí větší důraz na budoucí rozvoj. Chce na něm prosazovat strategické investiční pobídky, národní strategii pro umělou inteligenci nebo priority výzkumu.

„Určitě budeme nastolovat téma soustavných investic do školní infrastruktury,“ říká k plánovanému výboru ministr školství Mikuláš Bek. Je to podle něj velmi aktuální problém, ať už jde o nedostatečné kapacity gymnázií v některých regionech nebo i základních škol hlavně v okolí Prahy. Ty by se mohly financovat z fondu vzdělávací infrastruktury, který by Bek rád založil.

„Uvidíme, jak to s fondem dopadne, zvažujeme různé varianty. Každopádně je třeba posílit koordinující roli státu při řešení kapacitních problémů, které jsou zejména v zázemí velkých měst,“ dodal Bek.

Doporučované