Hlavní obsah

Politik ANO si koupil luxusní vůz na městskou firmu. Praha chce peníze zpět

Foto: ČTK

V roce 2018 složil Petr Venhoda (ANO) poslanecký slib. Ve Sněmovně nahradil Martina Stropnického, který odjel na velvyslaneckou pozici do Izraele.

aktualizováno •

„Nevěděli jsme o tom a budeme chtít, aby část zaplatil,“ zní z Prahy 3 poté, co se Seznam Zprávy doptávaly na nákup drahého auta. Pořídil si jej za víc než milion korun Petr Venhoda z hnutí ANO.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Bývalý poslanec Petr Venhoda (ANO) se do Sněmovny dostal jako náhradník po rezignacích Roberta Pelikána a Martina Stropnického. Výrazně na sebe upozornil až po skončení mandátu, když se vydal osobně konfrontovat důchodkyni, která ho na internetu označila za blba, a natáčel se při tom na video.

Dnes sedí v řadách opozice v zastupitelstvu městské části Praha 3. Zároveň je na plný úvazek výkonným ředitelem firmy jménem Správa zbytkového majetku MČ Praha 3, jejíž akcie patří ze sta procent Praze 3 a která se stará o pronájem obecních bytů.

Sportovní limuzína za veřejné peníze

Na konci minulého roku uzavřel Venhoda za tuto městskou firmu smlouvu o operativním leasingu na osobní automobil. Ale ne jen tak ledajaký – jde o sportovní limuzínu Volkswagen Arteon Liftback 2.0 TSI 4Motion R (A7) o výkonu 235 kW.

„Vůz, se kterým si budete užívat každou jízdu a zaujmete svoje okolí. S Volkswagen Arteon budete přitahovat všechnu pozornost. Extravagantní a puristický design této sportovní limuzíny tvoří dokonalou kompozici,“ píše se na stránkách prodejce.

Pořizovací cena nového auta: 1 480 000 korun. Za tříletý operativní leasing má městská firma zaplatit více než milion korun. Smlouva je dostupná ve veřejném rejstříku.

Foto: ČTK

Model vozu, který si na účet města pořídil pražský politik.

Firma přitom ve své poslední zveřejněné výroční zprávě uvádí, že kvůli prodeji bytů – a tedy nižším ziskům z pronájmu – bude muset šetřit na provozních nákladech.

Seznam Zprávy oslovily radnici Prahy 3 a správní radu městské firmy SZM Praha 3 s dotazem, zda je tento vůz skutečně potřebný k výkonu funkce ředitele.

A z obou stran přišla odpověď: O nákupu jsme nevěděli a teď jednáme o tom, aby ředitel Venhoda část ceny zaplatil sám.

„Venhoda by měl přijít s řešením“

Seznam Zprávy se nejprve obrátily na radnici Prahy 3 s dotazem, jaké vozy používají představitelé této městské části a jejích firem a zda bylo pořízení sportovního vozu účelné.

Mluvčí Jiří Hannich odpověděl, že radnice o nákupu nevěděla. Následně doplnil, že o něm městská část informovala správní radu městské firmy a nyní se rokuje o tom, že by se měl ředitel Venhoda na platbách za toto luxusní auto podílet.

Foto: Seznam Zprávy

Smlouva o operativním leasingu na Volkswagen Arteon.

„Správa zbytkového majetku je samostatný právní subjekt, jehož činnost řídí správní rada,“ popsal mluvčí. „Ta rovněž nese primární odpovědnost za hospodaření a celkové fungování společnosti. Z pozice městské části jsme se o nákupu vozu pro pana ředitele Venhodu dozvěděli ex post. Nákup vozu v dané kategorii a cenové relaci považujeme za neopodstatněný, což bylo neformálně tlumočeno členům správní rady společnosti. Na základě toho je nyní řešena spoluúčast pana ředitele na nákupní ceně vozu.“

Venhoda pro Seznam Zprávy uvedl, že vůz používá pro osobní kontrolu prací na opravě objektů, které firma spravuje.

„Akciová společnost Správa zbytkového majetku MČ Praha 3 se stará o 2533 nájemních jednotek v 286 objektech. Při modernizacích a stavebních úpravách kontroluji osobně kvalitu a i rozsah prováděných prací, jednám se správními společnostmi, externími dodavateli atd.,“ popsal ředitel Venhoda.

Dodal, že dříve jezdil soukromým automobilem. „A to zcela bez náhrad nákladů. Amortizace vozu ani pohonné hmoty nebyly mnou nikdy nárokovány,“ uvedl.

Správa zbytkového majetku má celkem pět členů včetně výkonného ředitele Venhody. Předsedkyní správní rady je Zdena Štěpánková, zvolená za STAN.

„Nevhodné, nehospodárné“

„Správní rada akciové společnosti SZM Praha 3 nikdy tuto smlouvu na koupi vozu Volkswagen Arteon prostřednictvím operativního leasingu neprojednávala a neschválila. O jejím uzavření jsme se dozvěděli zpětně, tedy bez projednání či schválení správní radou,“ popsala pro Seznam Zprávy Štěpánková.

S tím ale Venhoda nesouhlasí.

„O potřebě pořízení služebního automobilu jsem informoval správní radu v létě 2023. Vyhodnotil a navrhl jsem, že operativní leasing je z hlediska nákladů a provozu ideálním řešením. Můj návrh byl předložen 5. 9. 2023 na jednání správní rady a nikdo neměl k pořízení auta pro pozici ředitele formou operativního leasingu připomínky,“ popsal Venhoda. „Následně správní rada sama schválila finanční plán, kde je jasně uvedeno ‚posílení vozového parku společnosti‘ ve výši 300 tisíc korun ročně,“ dodal.

Štěpánková připustila, že má ředitel právo takovou smlouvu uzavřít. Nákup konkrétně tohoto vozu ale podle ní nebyl potřebný, vhodný ani hospodárný. Existují vhodnější a levnější varianty, říká předsedkyně správní rady.

Venhoda na sebe upozornil před dvěma a půl lety

„Své výhrady jsem panu řediteli jasně sdělila. Celou věc jsem komunikovala také se zástupci městské části včetně pana starosty,“ dodala předsedkyně správní rady.

„Shodli jsme se, že by pan ředitel SZM Praha 3 měl přijít s návrhem, jak tento problém vyřešit. Jednou z možností je právě zmíněná spoluúčast na měsíčních splátkách operativního leasingu. Jaké přesné parametry by ale tato spoluúčast měla nebo jak by se řešila technicky, je zatím v jednání. Osobně ale trvám a budu trvat na tom, aby pan ředitel zjednal uspokojivou nápravu tohoto nákupu, který považuji za chybu.“

Ředitel pro Seznam Zprávy potvrdil, že o doplacení části nákladů na drahý vůz jednali.

„Již zkraje roku jsem s paní předsedkyní osobně řešil moji spoluúčast ve výši 40 % na financování vozu, a tím výraznou úsporu v již schválených nákladech pro firmu,“ dodal Venhoda.

Firma prodala majetek a chtěla šetřit

Správa zbytkového majetku se stará o pronájem městských bytů. Poslední zveřejněnou výroční zprávu předložil ředitel Venhoda správní radě na jaře 2023. Píše se v ní, že významnou událostí roku 2022 byl prodej 35 bytů hlavnímu městu, takže společnost na konci roku vlastnila už jen 36 bytů.

„Vzhledem ke snížení příjmů z pronájmu bytů se proto společnost zaměřila na další úsporu provozních nákladů. V příštím období bude trend optimalizace nákladů pokračovat, mimo jiné digitalizací oběhu účetních dokladů,“ píše předsedkyně správní rady Štěpánková v úvodním slovu výroční zprávy.

V roce 2022 měla společnost podle výroční zprávy 23 zaměstnanců v hlavním pracovním poměru, a to včetně ředitele a členů statutárních a dozorčích orgánů. Na plat ředitele padlo 865 tisíc, tedy 72 tisíc měsíčně, na platy členů správní a dozorčí rady dohromady 752 tisíc a na ostatní zaměstnance necelých 13 milionů korun.

K tomu společnost zaplatila za zdravotní pojištění, sociální zabezpečení a sociální náklady zaměstnanců dalších pět milionů. Dohromady tedy zaměstnanci včetně ředitele stáli městskou firmu necelých 20 milionů korun.

Seznam Zprávy se zároveň obrátily na Prahu 3 s dotazem, jaké vozy – včetně upřesnění modelu – používají představitelé radnice Prahy 3 a jejích firem.

„Žádný z volených představitelů Prahy 3 – ani starosta, ani další radní – nedisponuje vlastním služebním vozem. Vozový park radnice čítá celkem devět automobilů běžných značek a průměrné výbavy: Jedná se o Dacii, Toyotu, Volkswagen, Seat a vozy značky Škoda,“ popsal mluvčí.

Součástí vozového parku je i dodávka značky Toyota, kterou Praha 3 pořídila v září loňského roku. Jedná se o ekologický elektromobil zakoupený z dotace Státního fondu životního prostředí ČR, upřesnil Hannich.

„Automobily jsou zejména využívány pro rozvoz obědů do některých školek a dále například na nákupy pro správu radnice, stěhování věcí mezi budovami úřadu, přesun na pracovní schůzky mimo Prahu 3 či převoz terénních sociálních pracovníků za klienty,“ podotkl.

Doplnili jsme vyjádření ředitele Petra Venhody.

Související témata:
Volkswagen Arteon
Petr Venhoda

Doporučované