Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Konec vicepremiéra pro digitalizaci Ivana Bartoše (Piráti) takřka v přímém přenosu mnohé překvapil, trochu ve stínu politických tahanic tak zůstala důležitá informace - kritizovanou digitalizaci stavebního řízení dostal na starost šéf resortu dopravy Martin Kupka (ODS).
Proč právě on a ne třeba Karel Trpkoš, náměstek pro IT na Ministerstvu práce a sociálních věcí, který je i na vládní úrovni považován za experta a na jehož analýzu stavu řízení se vláda často odvolávala?
Důvodů je více, jeden z nich je prostý - i kdyby Trpkoš chtěl, má na „svém“ ministerstvu rozdělanou práci, od které nemůže odejít, respektive ho „nepustí“ ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL).
Ministr Kupka podle zdrojů Seznam Zpráv na jednáních kolem digitalizace vystupoval věcně a se znalostí věci, což mohlo hrát velkou roli v rozhodnutí premiéra Petra Fialy (ODS) o tom, kdo má digitalizaci převzít.
Resort dopravy má navíc pod sebou Dopravní a energetický stavební úřad, který má věcně k dané problematice nejblíž. Podle informací Seznam Zpráv bude Kupkovi Trpkoš a jeho tým s celým projektem alespoň pomáhat.
„Budeme pomáhat samozřejmě dál a jsme součástí toho týmu. S Martinem Kupkou se bavíme o tom, jak bude vypadat vedení týmu a jaká bude moje participace. Úloha je to moc hezká, samozřejmě by se mi to líbilo. Ale mám pět velkých agendových systémů na Ministerstvu práce a sociálních věcí a nemohu odejít. Leda bych se s Marianem Jurečkou domluvil jinak,“ říká Trpkoš.
V zákulisí se nicméně mluví ještě o jednom důvodu, respektive člověku, kvůli kterému se digitalizace stavebního řízení momentálně posouvá pod Martina Kupku.
Má jim být Zdeněk Zajíček, mimo jiné prezident Hospodářské komory a prezident ICT Unie, bývalý místopředseda ODS a Kupkův exporadce. Ze své pozice by byl jeho zájem logický, firmy zastoupené v unii měly o spolupráci na digitalizaci řízení zájem, spoustu dalších zase digitalizace zajímá, protože s ní musejí pracovat.
Zajíček chce krok zpět
„Proto to nedostal Trpkoš, ale Kupka, což je absurdní a zcela v rozporu s tím, s kým to vláda řešila a na koho se odvolávala,“ říká redakci zdroj z blízkosti jednání pod příslibem anonymity. Zajíček s tím nesouhlasí.
Ale já se opravdu nechystám zítra nastoupit na MMR. To nikdo neřekl. Ani jsem se neúčastnil žádné konspirační schůzky, jak jste lhal na své pozoruhodné tiskovce.
— Martin Kupka (@makupka) September 24, 2024
„Úvahy o tom, že se údajně snažím dostat něco pod kontrolu, jsou zcela mylné. Pokud jsem něco kritizoval, pak bylo předmětem kritiky to, že nedošlo k naplnění zákona ve stanovených termínech, že nebyl systém spuštěn jako celek ve vzájemné provázanosti šesti informačních systémů a že jednotlivé systémy vykazují zásadní nefunkčnosti,“ sdělil Seznam Zprávám Zajíček.
„Jednoduše se nenaplňují cíle, s kterými se šlo do digitalizace jednoho z nejsložitějších systémů, který v České republice máme,“dodal.
Jediné východisko vidí v návratu ke staré formě stavebního řízení. „Vzhledem k tomu, že technická náprava bude podle všeho trvat řadu měsíců či let, vidím jako jediné rychlé řešení legislativní změnu umožňující využití systémů, které fungovaly do července 2024,“ dodává Zajíček. To se také stalo, návrat ke starému systému oznámil ministr Kupka ve středu večer.
Proč nepomůže Digitální a informační agentura
Ministerstvo dopravy má vůči digitalizaci stavebního řízení de facto dvojí roli - přes dopravní úřad jako úředník a skrze Ředitelství silnic a dálnic jako investor, který má na starosti dopravní stavby. Nutně tak potřebuje funkční systém jejich povolování.
„To, co je teď k dispozici, a to, jakým způsobem je to nakoncipované, je pro dopravní stavby fatální. Za mě dává přenos na Ministerstvo dopravy největší logiku, je tam největší zájem řízení co nejlépe dotáhnout do funkční podoby,“ míní předsedkyně Sekce územního a regionálního rozvoje Hospodářské komory Hana Landová.
Ta v létě seděla v pracovní skupině, která dostala od Ministerstva pro místní rozvoj na starosti takzvaný legislativní bypass, tedy způsob, který by odstranil právní nejistotu do doby, než bude digitální systém komplexně a bezchybně fungovat.
Česko a stavební řízení
- Podle ročenky Doing Business je Česká republika na 157. místě s průměrnou dobou 250 dnů potřebných pro povolení stavby.
- V roce 2019 to byla 156.pozice, o rok později ještě o příčku horší. Umístění Česka bylo vůbec nejhorší ze zemí Evropské unie.
„Sešli jsme se jen jednou, pan ministr Bartoš nám poté vzkázal, že si to dopracuje sám,“ sděluje Landová.
Míč ohledně budoucnosti digitalizace tak nyní leží na straně Ministerstva dopravy. To bude agendu přebírat od kolegů z Ministerstva pro místní rozvoj, zdroje z vlády mluví s nadsázkou o násilném převzetí. „Intenzivně pracujeme na sestavení týmu, probíhají první jednání,“ informoval mluvčí Ministerstva dopravy František Jemelka.
Nebude mu pomáhat Digitální a informační agentura, která resortům kapacitně pomáhá v jiných IT problémech prostřednictvím kompetenčních center. Z logiky věci by se tedy nabízelo, aby pomohla i s klíčovým digitálním projektem.
„Digitální stavební řízení nespadá do naší gesce, my se primárně zabýváme nadresortními projekty. Čili stejně jako se nepředpokládá, že budeme zasahovat do JENDA, Moje daně nebo Portálu dopravy, nebylo v plánu, abychom se nějak zásadně podíleli na digitalizaci stavebního řízení,“ popsal Jakub Palata z oddělení komunikace agentury.