Článek
Je to trochu symbolické. Na ideovou konferenci, kde se řeší otázky jako kam má strana „plout“ dál nebo jaký bude program, se Piráti museli prodrat přes rozkopanou stanici metra Pankrác. Registrovalo se jich kolem dvou stovek, dopravní obtíž jim ale nevadí, svého lídra a zároveň pražského náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba naopak chválí.
„Když jsi byl primátor, psal jsem ti vždycky do esemesky, že máte odklidit bordel na náplavce nebo že mi nejede tramvaj. Se Svobodou to už nedělám,“ říká svému předsedovi Ivan Bartoš, Hřibův předchůdce a lídr do voleb ve Středočeském kraji.
Má snad být doprava tím tématem, které budou tlačit v předvolební kampani? Podle všeho ne, hlavní fokus bude na bydlení, s tímto tématem také Piráti začínají vyjíždět do krajských měst s kampaní „Kde domov tour“, během které chtějí voličům ukázat své plány na výstavbu až 200 tisíc bytů.
Postavíme 200 tisíc bytů, slibují Piráti
Na programu se podílí také Libor Dušek, ekonom a člen NERV, který bude za Piráty kandidovat v Praze na čtvrtém místě kandidátky. Ten se na konferenci o některé jeho části podělil, největší problém je podle něj oligarchizace politiky, tedy že z ekonomického růstu má prospěch hlavně nepatrná skupina nejbohatších napojených na velké firmy.
„Ideálem je férová tržní ekonomika, jsme pro trhy a svobodné podnikání, inovace přinášející lepší životní úroveň. Trhy ale nefungují bez pravidel, fungují s podporou státní správy, která nás mimo jiné ochrání před podvodníky,“ vysvětluje Dušek.
Dušek si pomohl také citátem Václava Havla z roku 1997: „A stát jako takový? Prý má být malý, ale silný. Obávám se, že je tomu přesně naopak: Je velký a slabý.“ To je prý mantra také pro Piráty. Zároveň chtějí co nejvíce rušit zbytečnou byrokracii a regulace, oslabovat monopoly nebo solidárnější daňový systém a rovné šance ve vzdělání.
Téma bydlení budou Piráti komunikovat přes nevyužité brownfieldy, na kterých chtějí vystavit co nejvíce bytů. Jako příklad představili už při zahájení kampaně nevyužitý potenciál Nákladového nádraží Žižkov. Celkem chtějí postavit 200 tisíc bytů a výstavbu každého z nich zlevnit o milion korun.
K vytvoření nových, levnějších domovů chtějí Piráti efektivně využít i 20 miliard korun z evropských fondů ročně. Pomohlo by podle nich i sjednocení malých stavebních úřadů v menší počet dobře fungujících a úprava norem. „Milion korun, který se u každého bytu ušetří, nepůjde na zbytečné papírování, ale má zůstat lidem v kapsách,“ dodává Hřib.
Aby vůbec někdo četl politický program, musí strana potenciální voliče něčím na první dobrou zaujmout. I proto si na konferenci Piráti pozvali také marketéra Jakuba Horáka, který jim pomáhal při úspěšné kampani v roce 2017. Letos už jim pomáhat nebude, volebním manažerem se stal marketingový manažer Jan Fára Andrš, s kampaní radí také Paul Hilder, politický stratég z Velké Británie, se kterým Seznam Zprávy přinesly rozhovor v březnu.
Hilder i Horák se nicméně shodnou na tom, koho si Piráti mají vybrat jako kampaňový terč. Je jím europoslanec Filip Turek, na kterého se například Hřib už zaměřil v kampaňovém videu, v němž pomyslně „seká ruku náckovi“. Piráti se hodlají proti Turkovi a Motoristům sobě vymezovat i dál. Cílit chtějí na nespokojené voliče vládních stran, kteří v roce 2021 volili koalici Spolu nebo STAN a nyní přemýšlí o Motoristech.
Mimochodem na konferenci se registroval také host jménem Filip Turek pod e-mailovou adresou obsahující slovo „hranatost“, kterým se Turek marketingově prezentuje. Europoslanec na dotaz redakce, jestli se na pirátskou akci skutečně akreditoval, odpověděl: „Já se neregistroval, ale vlastně by to mohlo být vtipné. Jako trolling to oceňuji.“
Protest fungoval
„Jak na Turka? Sekat ruku mačetou byla dobrá strategie, naopak vysvětlovat, že jezdí nebezpečně na dálnici, mě nebaví, to jezdí spousta lidí. Turkovi to politicky myslí, líbí se ženským, neměli byste ho ale lacině provokovat, pro Turka je jednoduché používat proti vám levičáctví, za které mohou někteří bývalí europoslanci,“ radí Horák.
Marketér zhodnotil působení Pirátské strany ve velké politice tak, že s vzestupem přichází pýcha. „Piráti neposlouchali ty, kteří jim chtěli pomoct. Dříve se prodávali přes digitalizaci, chtěli předělat úřady, vypalovat cédéčka zdarma a legalizovat hulení trávy. Bylo to silně protestní a fungovalo to,“ shrnuje Horák.
V dnešní nabídce politických stran je podle marketingového experta pro pirátský protest stále místo, na rozdíl od ODS nebo Babiše mají stále mladý duch. Obává se však, že mladí lidé budou nakonec volit právě Filipa Turka, pokud se tedy rozhodne kandidovat v čele Motoristů a nezůstane v europarlamentu.
„Bohužel mladí lidé preferují spíše rychlé auto než podporu trans lidí,“ glosuje Horák.
Piráti pořádají ideovou konferenci na které ladí program. Registroval se, přes e-mail se zavináčem HRANATOST, také zajímavý host. Dorazí? @DolphSegal @PiratskaStrana @SeznamZpravy pic.twitter.com/B5VRbs0S4m
— Matěj Nejedlý (@NonedibleMatej) April 26, 2025
Cestou k úspěchu by se pro stranu, která podle posledního průzkumu agentury Median poskočila na osm procent, což by v přepočtu znamenalo 17 křesel ve Sněmovně, mohlo podle Horáka být zjednodušení sloganů a hesel, se kterými do kampaně půjdou. Zároveň jim doporučil, aby chytře využili mediální prostor a nebáli se velkých vizí.
„Nebojte se velkých cílů typu můžeme mít platy jako v Německu. Otevírá to dveře i mediální prostor. Nejsem si ale jistý, že pokud by zase propadlo mnoho hlasů a sestavovala se vláda na stejném půdorysu, měli byste se toho účastnit,“ konstatoval Horák.
Částečně s ním souhlasil také Václav Vislous, místopředseda pražských Pirátů a trojka na pražské kandidátce. „Jsme až příliš chytří, abychom dělali jednoduché kampaně,“ vyčítá s nadsázkou své straně.
Podle Hřiba by ale horká kampaň měla být hlavně pozitivní. Nastínil i svůj pohled na Českou republiku. „Měli bychom být něco jako Dánsko s lepším počasím,“ popisuje.
Hřib burcuje členy
Jakými konkrétními věcmi budou chtít Piráti zaujmout? Ivan Bartoš chce i přes nepovedenou digitalizaci stavebního řízení nadále komunikovat digitální úspěchy, které za dobu svého působení ve vládě stihl.
„Digitální a informační agentura je skvělá, občané s ní ale nepřijdou do přímého kontaktu, tu bych v kampani nepřipomínal. Naopak je super, že máme Portál občana v mobilu, můžete v něm řešit i datovou schránku, to lidé ocení,“ zmiňuje exministr.
Předseda Hřib apeloval na členskou základnu, aby byli všichni Piráti i jejich příznivci aktivnější. „Potřebujeme lidi, revolucionáře nebo evolucionáře, bez nich to nejde,“ vyzývá volební lídr. Všichni členové se podle něj musí zapojit do komunikace - fyzicky i v digitálním světě. „Každý Pirát je vysílač, buďte aktivní,“ naléhá Hřib.
Ačkoliv od Pirátů od jeho zvolení odešlo více známých jmen - například exposlanec František Kopřiva, bývalý senátor Lukáš Wagenknecht, senátorka Adéla Šípová nebo čerstvě bývalá místopředsedkyně Dominika Michailidu, je Hřib ohledně členské základny pozitivní.
„Je nás kolem tisíce členů. V úspěšném roce 2017 nás byla polovina,“ přibližuje Hřib. Jak ovšem popsaly Seznam Zprávy, Piráti si už v prvním kraji odhlasovali účast Zelených na kandidátce. Hřib na konferenci potvrdil, že strany nyní jednají o celostátní spolupráci. „Spolupráce se Zelenými bude, jednáme o odbornících na kandidátky. Klíčové věci jako jádro budou v programu určitě podle nás,“ ubezpečuje předseda s tím, že spolupráce se Zelenými nebude koalice, ale jen doplnění kandidátky odborníky.