Článek
Podnikatelku s nemovitostmi Ivanu Tykač může česká veřejnost znát i díky její charitě, která pomáhá rodičům, hlavně ženám v nouzi, například s placením školních obědů.
Teď se ale vydává na málo prošlapaný filantropický terén, a to zejména v českých poměrech. Začala financovat „feministický“ think-tank. Institut, zaměřený na „zvyšování ekonomického, kreativního, a politického potenciálu žen ve společnosti“, vede bývalá sociálnědemokratická ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová-Tominová.
„Chceme se zaměřit na ženy, aby se dokázaly lépe postarat samy o sebe. Realizovat se. Věřit si. Protože česká společnost jejich potenciál využívá nedostatečně,“ řekla ke vznikajícímu projektu Seznam Zprávám Marksová-Tominová. Ivana Tykač je jedinou sponzorkou institutu.
Byznysmenka je manželkou českého finančníka Pavla Tykače, který je podle časopis Forbes čtvrtým nejbohatším Čechem a se svými firmami uspěl i v žebříčku Seznam Zpráv Česká elita. Tykač v poslední době ke svému byznysu převážně v energetice přidává stále víc aktivit s veřejným přesahem – koncem loňského roku oznámil koupi fotbalové Slavie a až miliardovou podporu vysoké školy CEVRO.
Názory z minulého století
Jen každá druhá žena v České republice se cítí být úspěšná, vyplývá například z jednoho z průzkumů, které si Solvo nechalo vytvořit jako základ pro své aktivity.
Marksová, která se celý život věnuje tématu rovných příležitostí – mimo jiné působila na přelomu tisíciletí ve vedení tehdy zcela průkopnické neziskovky Gender Studies –, popsala pro Seznam Zprávy i další zjištění nového institutu: 75 procent české populace si myslí, že děti do tří let potřebují především péči matky, 56 procent, že by muž měl spíše pracovat než se starat o děti a více než polovina české populace považuje za neobvyklé, když zůstane na rodičovské dovolené otec.
„Považujeme to za nesmysl, takhle už dnes nemůžeme fungovat. Jsou to názory z minulého století, které radikálně snižují sebevědomí i uplatnitelnost žen. Mrháme jejich potenciálem, což má zásadní vliv na celou ekonomiku země,“ vysvětluje Marksová.
V byznysmence Tykač našla možná překvapivou spojenkyni. Na jejím osobním webu jsou ovšem už teď k přečtení její glosy s feministickým laděním, na české poměry až nebývalým. Jedna, z loňského listopadu, se jmenuje „Co mě napadá, když peču bábovku a zkouším sledovat konferenci. Plnou chlapů“. Na mysli měla akci Česko na křižovatce, kterou na podzim pořádala Hospodářská komora a vystoupil na ní i premiér Petr Fiala. Na pódiu, kde se debatovalo o budoucnosti země, skutečně nebyla jediná žena odbornice, pouze moderátorka.
Sama Tykač Seznam Zprávám na dotazy k jejím aktivitám v této oblasti neodpověděla s odůvodněním, že právě pobývá v zahraničí.
O složité situaci žen ve veřejném prostoru
Superporadce z USA
Česko skutečně patří k zemím, kde nad ženami visí tlustý skleněný strop, který jim znesnadňuje uplatnění ve veřejném prostoru v kombinaci s rodinnými povinnostmi. A to i v rámci středoevropského regionu. Jeden příklad za všechny: Česko je jedinou visegrádskou zemí, která nikdy neměla premiérku ani prezidentku.
Think-tank Solvo se ale nemá zabývat jen ženami, dále se má zaměřovat na kvalitu dětství. „Dokážeme-li zlepšovat dětství, budeme mít všichni lepší budoucnost. Chceme, aby děti vyrůstaly s důvěrou, chodily rády do školy a celkově se cítily dobře,“ říká Marksová. Institut chce rovněž zkoumat možnosti využití nových technologií včetně umělé inteligence pro zlepšení kvality života.
Ivana Tykač už v rámci své charity Women for Women na konci loňského roku představila projekt chatbotu pro rozvádějící se rodiče, který má terapeutickou cestou – na bázi umělé inteligence – pomoct snížit dopady náročné situace zejména na děti.
Vedle Ivany Tykač a Marksové za projektem stojí také Čechoameričan Alexander Braun. Trojice tvoří správní radu vznikajícího institutu.
Redakce Seznam Zpráv Brauna kontaktovala, ten si však dlouhodobě drží odstup a s novináři komunikuje jen minimálně.
Braun je původně český politolog, který se v USA, po absolvování Fulbrightova stipendia, vypracoval do vedení možná momentálně nejvlivnější komunikační agentury ve Washingtonu. Jmenuje se SKDK a má blízko ke stávající americké demokratické administrativě. Stála za vítěznou volební kampaní amerického prezidenta Joea Bidena v roce 2020. Braun v ní vede práci s průzkumy, tedy klíčovou činnost pro formování komunikačních kampaní, včetně těch volebních.
Od Babiše k Tykač
V Česku je známý zejména svou prací pro jiného miliardáře: Býval klíčovým stratégem volebních kampaní ANO od začátku politické kariéry současného šéfa opozice a expremiéra Andreje Babiše.
Od parlamentních voleb v roce 2021 spolupráce podle všeho skončila, Braunovo jméno ani firma se nevyskytují ve volebním účetnictví kampaní ANO.
Vlivný Čechoameričan v českém politickém zákulisí
Rozhovor s Alexanderem Braunem o jeho působení ve volební kampani amerického prezidenta Joea Bidena.
„S paní Ivanou jsem začala spolupracovat už asi před pěti lety, v rámci Women for Women. A minulý rok nám tam s rozvojem a strategií začal pomáhat i Alexander Braun. Časem nám došlo, že by bylo dobré naši práci ukotvit a založit think-tank, abychom mohli reálně měnit nejen osudy žen, dětí a rodin, ale mít dosah i na celou společnost,“ říká Marksová ke spolupráci zmíněné trojice.
Braun v minulosti radil s volební strategií i ČSSD. Mezi jeho klienty byly podle jeho oficiálního medailonku na stránkách mateřské agentury desítky hlav států a vlád a dalších politických aktérů po celém světě, konkrétně ve Velké Británii, v Indii či na Ukrajině. Věnuje se i neziskovým projektům, například v oblasti posilování práv žen v Indii. jeho bratr Daniel Braun je šéfem kabinetu české eurokomisařky Věry Jourové (ANO).