Článek
Mýtný systém je v Česku už od spuštění v roce 2007 magnetem na průšvihy. Nekonečný příběh o tom, zda se firmy, které výběr dálničních poplatků zajišťují, neobohacují na úkor eráru, má další pokračování.
Tentokrát je předmětem konfliktu aktuálně probíhající soutěž na poradce, který má resortu dopravy navrhnout, jakým způsobem se budou dálniční poplatky vybírat po 30. listopadu 2029. Tedy poté, co vyprší desetiletý kontrakt se současným výběrčím mýta – konsorciem CzechToll/SkyToll, za nímž stojí domácí finanční skupina PPF.
Vítězem tendru – zatím ještě definitivně nepotvrzeným – je totiž subjekt, který ze čtyř uchazečů nabídl nejvyšší cenu. Jde o sdružení vedené nadnárodní firmou Ernst & Young, jehož součástí je i pražské ČVUT a advokátní kancelář Rowan Legal. Za své služby pro stát dle zprávy o hodnocení nabídek, kterou mají Seznam Zprávy k dispozici, požaduje 35,65 milionu korun. Nejlevnější nabídka od firmy Inoxive a jejích partnerů byla přitom zhruba o deset milionů nižší (25,15 milionu korun). Další dvě byly zhruba uprostřed tohoto rozpětí.
Administrátorem celé soutěže je advokátní kancelář Havel & Partners.
Cena je až druhotné kritérium
Hlavní důvod, proč mohla vyhrát nejdražší nabídka, spočívá v tom, že cena má v celkovém bodovém hodnocení oproti zvyklostem váhu pouhých 30 procent. Nabídky byly posuzovány hlavně podle odborných předpokladů a dalších subjektivně poměřovaných kvalitativních parametrů.
A v této „soutěži krásy“, kde se hledí na zkušenosti a erudici, vítěz získal výrazně více bodů než všichni ostatní. Třeba za odbornou úroveň trojnásobek oproti dalším účastníkům. Levnější konkurenci tím přeskočil.
Překvapivým výsledkem tak je i to, že jako poslední – na čtvrtém místě výběru – nakonec skončilo sdružení firem CGI IT Czech Republic a Deloitte, které přitom má s mýtem v Česku nejdelší praxi. Pro stát pracovalo na mýtném systému od samého startu.
A nejde o jediný sporný bod celého klání. Zdroje Seznam Zpráv hovoří o tom, že sám ministr dopravy Martin Kupka (ODS) se v minulých dnech začal přiklánět na stranu těch, kteří volají po zrušení soutěže a vypsání nové.
Veřejně to ale Kupka nepotvrzuje. Jednoznačné stanovisko, jak hodlá postupovat, zatím nesdělil. „Musím se s tím podrobněji seznámit,“ reagoval vyhýbavě na dotaz Seznam Zpráv na možnost, že by byl tendr přehodnocen. Další vyjádření už ponechal jen na tiskovém odboru.
Jeho podřízení, kteří soutěž připravovali, zakázku hájí. Její krach by totiž mohl znamenat i to, že se stát dostane s řešením další etapy mýta do časové tísně. Jako se to už jednou stalo, když se blížil ke konci kontrakt s prvním výběrčím – rakouskou firmou Kapsch. Nakonec bylo v roce 2016 nutné původní smlouvu formou dodatku o tři roky prodloužit.
Mluvčí ministerstva František Jemelka následně potvrdil, že resortu dopravy tento týden přišly námitky od některých nespokojených účastníků. Počet a jména stěžovatelů nesdělil. Podle informací Seznam Zpráv ze dvou na sobě nezávislých zdrojů obeznámených s průběhem soutěže však námitky postupně podali všichni konkurenti, tedy uchazeči z druhého, třetího i čtvrtého místa: BDO, Inoxive a CGI.
Firmy mimo jiné tvrdí, že vítězný subjekt řádně neprokázal požadované reference. Někteří jsou připraveni se případně obrátit i na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Riziko podjatosti u člena komise
Jedna z námitek, která má doložit údajnou podjatost hodnotitelů, spočívá v tom, že členem hodnoticí komise byl i dopravní expert Milan Dont, zaměstnanec Státního fondu dopravní infrastruktury, jenž zároveň jako externista přednáší na Fakultě dopravní ČVUT, která byla součástí vítězného konsorcia.
Mluvčí ministerstva František Jemelka ale namítá, že při sestavování komise zadavatel ještě neznal jména účastníků tendru, a také zdůrazňuje to, že nabídky byly hodnoceny v anonymizované podobě. K identifikaci účastníků došlo podle Jemelky až v závěrečné fázi, kdy za každého z uchazečů před komisí promluvil projektový manažer a ve finále došlo i k „odhalení ceny“.
Jemelka také říká, že je velmi těžké najít v Česku odborníky v této oblasti, kteří by s Fakultou dopravní ČVUT nějakým způsobem nespolupracovali a nemohli by tak být (jako zmíněný Milan Dont) podezíráni z podjatosti. „Jakkoliv žádné jiné konkrétní důkazy pro podjatost předkládány nejsou a ani nejsou Ministerstvu dopravy známy,“ podotkl mluvčí s tím, že „pouhý“ pracovněprávní vztah podjatost automaticky nezakládá.
Ministerstvo dopravy je také podle Jemelky toho názoru, že v některých případech – podobně jako teď u mýta – je vhodné upřednostnit kvalitu nabídky před cenou. „Jedná se v tomto ohledu o dlouhodobou poptávku trhu, který poskytuje intelektuální služby, se kterými se Ministerstvo dopravy ztotožňuje a chce obdobná plnění hodnotit vícekriteriálně,“ naznačil Jemelka, že upozadit cenu může resort dopravy v budoucnu i v dalších podobných soutěžích.