Hlavní obsah

Napsal do Bruselu, ministr mu zrušil úřad. Opozice žádá od Kupky vysvětlení

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Případ „drážního regulátora“ Pavla Kodyma, o němž informovaly Seznam Zprávy, se bude řešit v interpelaci stínového ministra dopravy za hnutí ANO.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Opozice bude žádat ministra dopravy Martina Kupku (ODS), aby vysvětlil, proč se v únoru rozhodl stornovat jmenování Pavla Kodyma do čela Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI) a samotnou železniční instituci zrušit. Nezávislý úřad má za úkol garantovat, že na železnici bude panovat konkurence.

„Ještě tento týden budu pana ministra v této věci interpelovat. Chci vědět, proč postupoval takto zbrkle a amatérsky,“ uvedl stínový ministr dopravy za ANO Martin Kolovratník.

On sám osobně by prý neměl problém, že se vláda rozhodla agendu zmíněného železničního regulačního úřadu převést na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), ale velmi jej prý překvapila forma, jak se to nyní chystá.

Jak Seznam Zprávy uvedly, dosavadní předseda Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře Pavel Kodym měl být v únoru jmenován na další šestileté období po vyhraném výběrovém řízení.

Ministr ale již připravený návrh stáhl krátce poté, co se seznámil s obsahem dopisu, který Kodym odeslal do Evropské komise.

Uvedl v něm, že uvažovaný odprodej pozemků Českých drah do majetku Správy železnic považuje jeho úřad za nezákonný. Fakticky by totiž dle jeho expertního názoru šlo o miliardovou injekci státnímu podniku, který je vysoce zadlužený –⁠ tedy možnou nedovolenou podporu na úkor ostatních dopravců.

Na dalším jednání Fialův kabinet rozhodl právě o zrušení samotného úřadu, který má dle evropských regulí rozhodovat nezávisle na Ministerstvu dopravy. Tomu České dráhy jako největší dopravce podléhají.

Žaloba na ministerstvo

Kodym nyní žaluje Ministerstvo dopravy kvůli údajnému nezákonnému zásahu a vládu zase kvůli nečinnosti. Protikorupční organizace Transparency International a Oživení Kupku kritizují kvůli tomu, že jeho kroky nezávislost regulátora narušují.

Stínový ministr Kolovratník se pozastavil i nad skutečností, že rušení úřadu se má teď ve Sněmovně odehrávat formou poslaneckého návrhu (projednávaném ve zrychleném jednání), nikoliv formou standardního vládního návrhu. Neproběhne tedy meziresortní připomínkové řízení.

„Právě proto se to připomínkové řízení dělá, aby se k tomu všechny dotčené orgány mohly vyjádřit,“ podotkl Kolovratník.

Proč existuje Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře

  • Všichni dopravci jsou při svém fungování odkázáni na provozovatele železnice. Pokud od něj nedostanou souhlas, nejedou. Provozovatel dráhy například rozhoduje, který vlak projede výlukou a který se na koleje nevejde. Pokud dopravce konkurenta nepustí k čerpací stanici, také nemůže podnikat. Tyto spory nezávisle řeší právě úřad.
  • Ten také kontroluje korektní stanovení ceny za použití kolejí. Dokud regulátor nerozhodne, nemůže se dopravce ze zákona ani obrátit na soud.

Podle pátrání Seznam Zpráv přitom návrh zákona vypracovalo Ministerstvo dopravy, přesto ho do Sněmovny poslala skupina poslanců v čele s Kupkou. Mohou tak připomínkové řízení obejít.

Záležitost s Kupkou chce řešit i koaliční partner - předseda klubu Pirátů Jakub Michálek, který poslanecký návrh na zrušení úřadu spolupodepsal. „Na pana ministra jsem před podpisem apeloval, ať používá standardní procesy včetně předchozího vyhodnocení očekávaných dopadů,“ řekl Michálek.

Ten zároveň uvedl, že Piráti sice mají v programu zrušení úřadu, protože je podle nich drahý. Okolnosti, za jakých k tomu přistoupil Kupka, mu ale známy nejsou. „O dopisu do Bruselu jsem nevěděl a nemám k tomu informace,“ uvedl Michálek s tím, že bude financování Českých drah konzultovat se stranickými experty.

Ministr Martin Kupka odmítá, že by Kodymův dopis do Bruselu jakkoliv ovlivnil rozhodnutí zrušit regulační úřad. Tvrdí, že už v době, kdy ministerstvo výběrové řízení na nového předsedu vypisovalo, vedlo souběžně i úvahy o jeho možném zrušení. „Nakonec jsme se vydali touto cestou, která je úspornější a správnější,“ argumentuje ministr.

Podrobně celou záležitost kolem Kodymova úřadu ministerstvo okomentovalo a rozebralo na svých webových stránkách. Kromě jiného uvádí, že účastníci výběrového řízení, tedy i Pavel Kodym, věděli o možnosti převodu agendy pod antimonopolní úřad.

Úřad zaměstnává zhruba dvacítku lidí a má roční rozpočet 23 milionů.

Protesty odborů

Podle předsedy antimonopolního úřadu Petra Mlsny už jednání s ministerstvem proběhlo. „A to i za účasti všech zaměstnanců železničního regulačního úřadu, s jejichž přechodem počítá předložený poslanecký návrh,“ řekl Seznam Zprávám Mlsna.

Jinak to ale vidí odbory. Ty vznikly v úřadě nově potom, co se zaměstnanci dozvěděli o krocích Kupky. A vstoupila do nich více než polovina zaměstnanců. Šéfka odborů Eva Kášová si stěžuje, že se samotným úřadem zrušení nikdo neprojednal a až když byl návrh zákona napsaný, dozvěděli se, že nebude ani připomínkové řízení paragrafů.

„Ptali jsme se, proč k tomu nebyl přizván úřad. Odpověděli nám, že to není nutné, protože se úřad ruší,“ uvedla Kášová.

Podle ní odbory stojí za dosavadním ředitelem. „Jakmile u nás padne slovo nezávislý úřad, jsme častováni různými výrazy,“ stěžuje si Kášová, jinak také ředitelka odboru přístupu k dopravní infrastruktuře.

S částí zaměstnanců původního úřadu návrh nepočítá. „Předpokládáme personální a rozpočtové úspory z důvodů využití podpůrných útvarů ÚOHS (ekonomické, právní, personální, auditor), tedy náklady provozu na současné agendy vykonávané ÚPDI by měly být nižší v rámci ÚOHS než v rámci samostatného ÚPDI, včetně redukce počtu úředníků na obslužných činnostech (back-office),“ napsal redakci mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Podle Kášové na jednáních padlo, že přejít by mělo 17 pozic. Úřad nyní zaměstnává 21 lidí.

Jak mluvčí Švanda doplnil, pokud by klíčoví pracovníci drážního úřadu na ÚOHS přestoupit nechtěli, bude třeba nabrat zaměstnance nové nebo přidat tuto agendu zaměstnancům, kteří se problematice dopravy na antimonopolním úřadu již zabývají.

Doporučované