Hlavní obsah

Na víčkách se EU domluví, na propojení dálnic ne, zlobí se na jihu Čech

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Hraniční přechod v Dolním Dvořišti s Rakouskem.

Česko nedávno začalo stavět úsek dálnice D3 k hranicím s Rakouskem. K ulehčení přeshraničního cestování dojde ale až po roce 2030. Rakušané totiž dřív svoji část dálnice nenapojí.

Článek

Dolní Dvořiště je známé místo na jihu Čech u hranic, kudy v létě jezdí tisíce Čechů do Chorvatska a v zimě na lyže do Rakouska.

„Jezdím tudy často a je to šílené,“ říká Martin z Libereckého kraje, který je zrovna na cestě na dovolenou v Alpách. Reportér Seznam Zpráv ho potkal u čerpací stanice. O tom, že se česká dálnice nebude dlouho napojovat na tu rakouskou, ví. „Bylo by ale logické, kdyby se to otevřelo najednou a napojilo se to,“ podotýká.

Kousek od něj tankuje Roman, který míří do Rakouska pracovně. Jezdí tam z Českých Budějovic už 32 let. „Stavbu dálnice vítám, doprava je tady peklo. Dálnice, která by byla propojena s rakouskou, by mi hodně pomohla,“ říká.

Podívejte se, jak vypadá doprava u Dolního Dvořiště:

Podívejte, jak nyní vypadá cesta do Dolního Dvořiště na jihu Čech.Video: Jaroslav Gavenda, Seznam Zprávy

Už od Českých Budějovic ve směru na hranice jsou podél cesty značky upozorňující, že jde o silnici, kde jsou často nehody. Nechybí žluté značky, na nichž jsou vyobrazené černé smrtky a nápis „Pozor“ s dovětkem, že jde o „Úsek smrtelných nehod“.

Dopravní situaci má zlepšit právě dálnice D3, která je na jihu Čech ve výstavbě. Naposledy politici klepali kladívky začátkem ledna při zahájení stavby úseku dálnice Nažidla-Dolní Dvořiště-státní hranice. První auta by po novém úseku měla podle Ředitelství silnic a dálnic jezdit v první polovině roku 2026.

Čekat se ale bude na Rakušany.

„Poslední hraniční úsek rychlostní silnice na rakouské straně by měl být podle předpokladů dokončen v roce 2031,“ uvedl mluvčí ŘSD Adam Koloušek, kdy by se Rakušané měli napojit.

Foto: ŘSD, Seznam Zprávy

ŘSD zahájilo stavbu úseku dálnice D3 Nažidla – Dolní Dvořiště. Náklady na vybudování 3,5 kilometru dlouhého úseku činí 875 milionů korun.

V praxi to tedy znamená, že řidiči dojedou po novém úseku dálnice do Dolního Dvořiště a poté minimálně pět let budou jezdit přes nyní využívaný hraniční přechod a v Rakousku dále po silnici.

„Až do doby dokončení dálnice i z rakouské strany bude doprava před hranicemi svedena provizorním sjezdem na stávající komunikaci,“ dodává Koloušek.

Nová dopravní tepna možná v budoucnu způsobí i proměnu Dolního Dvořiště. To ale v současnosti vypadá stále jako mnoho podobných tranzitních obcí na hranicích - řidiči vidí známá kasina nebo nevěstince. Provoz je u hranic s Rakouskem hustý, jezdí jeden kamion za druhým, to samé platí o osobních autech.

U bytového domu v Dolním Dvořišti si zrovna ometá auto od sněhu důchodkyně, které bude 70 let. Jméno si nepřeje říct. Přivydělává si jako taxikářka. Dopravu u hranic hodnotí jako katastrofu. To, že se česká a rakouská dálnice nepropojí ve stejném roce, nechápe.

„Byla bych radši, kdyby se to napojilo. Jezdím do Vídně nebo Bratislavy. Když jsou v Evropské unii, tak by měli jednat společně v Bruselu a ne si hrát každý na svém písečku. Všechno to stejně platí Unie, měli se domluvit. Třeba na víčkách se uměli v EU domluvit,“ dodává a odchází v mrazivém počasí do svého bytu.

Fotky: Podívejte se, jak to vypadá na hraničním přechodu Dolní Dvořiště

+5

Směrem do centra Dolního Dvořiště jde zrovna pan Miloslav. Dálnice tady měla být podle jeho slov už dávno.

„Rakušané chvátali, tak jsme mysleli, že to dojedou na čáru. Když to budeme mít, tak proč to nedotáhnou oni? Měli se domluvit. Ale s tím nic neuděláme,“ přidává svůj názor.

V co nejrychlejší propojení dálnice do Rakouska doufá místostarosta Dolního Dvořiště Jaroslav Doucha (Hasiči a nezávislí).

„Člověk si myslel, že když začneme s výstavbou dálnice, tak i rakouská strana bude v koordinaci s českou stranou a potkají se na hranicích. Bohužel, co slyším, tak to nebude,“ uvedl v rozhovoru pro Seznam Zprávy.

„Když jsou letní měsíce, to je provoz opravdu veliký, to se tady nedá pomalu jezdit. Letní měsíce jsou masakr,“ dodává.

Ředitelství silnic a dálnic tvrdí, že stát je v kontaktu s rakouskou stranou a navzájem se informují.

„Rakouská strana samozřejmě věděla, v jaké fázi příprav se dostavba české části dálnice nachází. Příprava projektové dokumentace na dostavbu dálnice i na rakouské straně byla nicméně z různých důvodů původně pozastavena. Zahájení/obnovení prací na přípravě dostavby posledních kilometrů rakouské S10 bylo schváleno až v průběhu roku 2021,“ vysvětluje mluvčí ŘSD Adam Koloušek.

Kupka: Nemáme právo kritizovat

Seznam Zprávy se ptaly i ministra dopravy Martina Kupky (ODS), jak vypadala spolupráce s Rakouskem. O časových plánech podle svých slov svůj protějšek v Rakousku informoval.

„Oni skutečně vloni rozhodli o pokračování veškeré přípravy na posledním úseku mezi Rainbachem a Dolním Dvořištěm,“ říká ministr a odmítá kritizovat Rakousko, když má Česko samo dluh vůči svým sousedům na několika místech napříč republikou.

„Jestli jsem naštvaný? Na to podle mě česká strana nemá právo, pokud ještě není hotový dlouho chystaný úsek D52 od Brna kolem Mikulova k rakouským státním hranicím a pokud máme zdržení na připojení D11 k Polsku,“ vyjmenovává Kupka místa, kde má Česko samo co dohánět.

Opoziční poslanec a stínový ministr dopravy Martin Kolovratník (ANO) na dotaz Seznam Zpráv také uvedl, že časový nesoulad kritizovat nebude. Je rád za každý úsek, který se povede dotáhnout.

„Pamatuji si, že právě napojení Rakouska na D3 bylo v minulém období řešeno na premiérské úrovni. Z naší strany vždy byla snaha, aby Rakousko dostavbu u hranic urychlilo,“ uvedl Kolovratník s tím, že bude jedině dobře, když už řidiči nebudou muset projíždět nebezpečným úsekem u Nažidel, kde v minulosti došlo k řadě smrtelných nehod.

Dálnice D3

  • V provozu je 70 kilometrů dálnice D3, která má v budoucnu spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi.
  • Měřit by měla 170 kilometrů. Celou D3 z Prahy k hranicím včetně středočeských částí chce stát podle Ministerstva dopravy dokončit do roku 2030, jihočeskou část do roku 2026.
  • Ředitelství silnic a dálnic otevře letos v jižních Čechách tři nové úseky dálnice D3. Dva z nich tvoří obchvat Českých Budějovic, třetí povede z Třebonína do Kaplice.

Doporučované