Článek
Stát neúčelně platí za opravy zastaralých aut české armády. Vyplývá to ze zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), jeho kontroloři se zaměřili na to, jak Ministerstvo obrany vynakládalo v letech 2018 až 2022 peníze na automobilovou techniku armády.
V závěrech kontroly se konstatuje, že průměrné stáří vozidel dosahovalo 21 let, některá byla v provozu už 39 let. Dvě třetiny aut mají překročenou dobu životnosti a ministerstvo podle NKÚ neplní plány na pořizování nových vozidel.
„Informace, že řada kusů i druhů techniky v majetku Ministerstva obrany několikanásobně překonává svou životnost a drží pohromadě jen díky obrovskému úsilí a vynalézavosti našich techniků, pro nás skutečně není nová,“ reagovala ministryně obrany Jana Černochová (ODS).
Nejvyšší kontrolní úřad konstatoval, že armáda za opravy zastaralých armádních platí neúčelně.
„Například za 15 oprav osobních terénních aut starých 22 až 24 let zaplatilo Ministerstvo obrany podle NKÚ neefektivně 12,5 milionu korun. Cena oprav se pohybovala od 510 885 korun do 1 362 626 korun, a násobně tak převyšovala zůstatkovou účetní hodnotu aut. U dvou oprav převyšovala i jejich pořizovací cenu a u čtyř dokonce cenu nového osobního terénního auta,“ uvedl ve zprávě kontrolní úřad.
Automobilní technika Armády ČR: Ministerstvo obrany například opravovalo stará osobní terénní auta a autojeřáby ve špatném technickém stavu po uplynutí jejich životnosti. A to i přesto, že se cena oprav blížila ceně nových vozidel nebo ji i překračovala.https://t.co/DyAjWicn92 pic.twitter.com/1rWbDc8CQZ
— NKÚ ČR (@NKU_CZ) May 15, 2023
Ministryně Černochová ke zprávě kontrolního úřadu ve vyjádření napsala, že to je důsledek dlouhodobého šetření na armádě v minulosti.
„Zastaralost techniky v majetku rezortu obrany se netýká zdaleka jen automobilů, ale i techniky, která je pro fungování Armády České republiky i civilní části rezortu Ministerstva obrany mnohem důležitější, např. bojových vozidel pěchoty apod. Ale co se desítky let zanedbávalo, to za rok a půl nespravíme,“ konstatuje ministryně.
Současný stav je výsledkem posledních desetiletí, kdy se na Armádě ČR neustále šetřilo.
„Postupujeme podle priorit. Klíčová je pro nás bojeschopnost armády a dlouhodobé dluhy, které vůči vojákům máme, což je například vybudování těžké brigády z nových bojových vozidel pěchoty. To je nyní daleko důležitější než NKÚ kritizovaná nevhodná údržba automobilových jeřábů a lopatkových rypadel,“ dodala Černochová.
Dušuje se, že rezort nyní pod jejím vedením rozjel největší akviziční projekty v historii armády a mění také rozpočtovou legislativu, aby se s tímto nevyhovujícím a často zcela tragickým stavem něco udělalo.
Od roku 2018 do roku 2021 byl ministrem obrany Lubomír Metnar (ANO), který je v současnosti předsedou výboru pro obranu. Ohledně komentáře k opravám odkázal na armádu.
„Armáda České republiky má za úkol udržovat techniku v provozuschopném stavu a není možné všechny požadavky na obměnu a modernizaci uspokojit v krátkém čase. Tady se jasně projevuje vnitřní dluh rezortu obrany, který v něm zanechaly předchozí vlády. Až za vlády hnutí ANO se nastartovala tolik potřebná modernizace a nákupy nabraly tempo, které tu v minulosti nebylo,“ napsal v SMS zprávě.
Šedivý: Nedodržovaly se rozpočtové sliby
Podle bývalého náčelníka Generálního štábu AČR Jiřího Šedivého nelze komentovat vysoké náklady na opravy, protože NKÚ nezveřejnil, o jakou konkrétní techniku se jednalo.
„Zastarání vozového parku se týkalo především nákladních i osobních aut. Je to výsledek toho, jak se nedodržovaly rozpočtové sliby a redukovaly se rozpočty na úroveň kolem jednoho procenta,“ uvedl Šedivý ve vyjádření pro Seznam Zprávy.
Vzpomíná také, jakou techniku armáda využívala nebo doteď používá.
„Jezdily UAZy a možná ještě některé jsou, i když se nakoupily Toyoty Hilux. Například Land Rovery se nakupovaly v době, kdy jsme se připravovali do Bosny a Hercegoviny v roce 1995, a od té doby vozidla byla v armádě a překračovala svoji životnost,“ vzpomíná bývalý šéf české armády.
Zakázka na pořízení terénních automobilů Toyota Hilux
– Ministerstvo obrany nakoupilo celkem 1200 terénních vozidel Toyota Hilux od firmy Glomex MS za přibližně jednu miliardu korun. Vozy Hilux nahrazují zastaralé vozy UAZ-469 a Land Rover Defender.
– Automobil je v kategorii vojenské zabezpečovací vozidlo s nejvyšší technicky přípustnou hmotností 3500 kg. Je určen pro přepravu pěti osob s kompletní polní výstrojí. Je určen nejen k provozu na polních a lesních cestách a pro jízdu ve velmi náročném terénu, ale i k použití pro běžný provoz na pozemních komunikacích.
– Automobil přepravuje osoby a materiál k podpoře jednotek Armády ČR jak v době krizových situací, v míru, tak v rámci vyhlášení stavu ohrožení státu nebo válečného stavu.
– Hiluxy byly pořízeny jako náhrada konstrukčně zastaralých osobních terénních automobilů typu UAZ a následně i Land Rover Defender (LRD), u nichž byla ukončena výroba a již nevyhovují potřebám logistické podpory jednotek.
Zdroj: Ministerstvo obrany
Do doby ukončení kontroly nepořídilo podle NKÚ Ministerstvo obrany například nové autojeřáby, vyprošťovací automobily s nosností 30 tun, automobilní rypadla, odmořovací automobily nebo hákové nakladače kontejnerů.
Oproti původnímu plánu byl podle kontrolního úřadu například nákup autojeřábů zpožděn nejméně o šest let a nákup hákových nakladačů kontejnerů nejméně o pět let. Důvodem zpožďování nákupů byly změny priorit armády a také dlouhá příprava investičních akcí spojená se změnami technických požadavků.