Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Luxusní vozy, hřmící motory, šovinistické řeči a chování typického macha. Taková je dlouhodobá prezentace bývalého automobilového závodníka Filipa Turka, lídra koalice Přísahy a Motoristů, která ve čtvrtek po poledni v Praze zahájila svoji kampaň do evropských voleb.
Když s fotografem míříme do Holešovic, cítíme se v tramvaji trochu trapně. Asi úplně nezapadneme. Otevřenými dveřmi do historického pavilonu každou chvíli zavane cigaretový kouř. Motoristé očividně rádi znečišťují ovzduší nejen svými motory, ale i kuřáckou neřestí.
Silných drahých vozů stojí v areálu výstaviště před objektem bývalé plzeňské restaurace jen pomálu. Uvnitř je ale vidět, že jsme správně. Převažují muži v naleštěných lakýrkách, kteří po vzoru svého motoristického idolu dbají na svoji image. Ženy jsou tu spíš do počtu.
Ostatně i dvojka kandidátky, kantorka a socioložka Nikola Bartůšek chvílemi při zahájení kampaně vypadá, že ji rovněž vzali do počtu. Mikrofon si totiž mezi sebou stále předává jen trojice mužů, kteří jsou na pódiu s ní. Kromě Turka i předsedové obou hnutí - Robert Šlachta z Přísahy a bývalá pravá ruka exprezidenta Václava Klause Petr Macinka z Motoristů. Vedle nich se pak krčí někdejší ministr kultury za ČSSD Antonín Staněk. Nedávno přešel do Přísahy.
„Žlutá, modrá, bleděmodrá, tmavěmodrá, fialová, staří, mladí, Vokřál, všichni tady!“ snaží se hned na úvod rozproudit atmosféru Šlachta. Vokřálem myslí bývalého brněnského primátora Petra Vokřála. Ten vedl moravskou metropoli v barvách hnutí ANO, loni přestoupil do Přísahy, v jejímž dresu se na podzim pokusí zabojovat o hejtmanské křeslo.
Barvičky Šlachta vyjmenovává proto, že křoví kandidátům po celou dobu dělají příznivci obou hnutí vybavení barevnými transparenty hlásajícími, že kandidáti hnutí vás nezradí.
Zatímco většina stran slibuje na billboardech naději nebo že Čechy v Evropě ochrání od všeho možného, sdružení Přísahy a Motoristů zahájilo kampaň poněkud méně libozvučným slovem: zrada.
„Pár slov o zradě a naději,“ to hlásá zadní strana letáčků, které hostesky rozdávají příznivcům a novinářům, již se sešli v historickém pavilonu Bohemia na pražském výstavišti, kde strany kampaň zahajují.
Ve zkratce: Čeští politici podle nich voliče zradili. Přísaha a Motoristé to neudělají. Načrtnutý program ale jako by z oka vypadl řadě jiných konkurenčních stran a hnutí, která by si ráda sáhla na europoslanecká křesla: Chceme žít v bezpečí, odmítáme masovou migraci, budeme do krve hájit českou korunu proti euru, chceme suverénní Českou republiku.
České strany a hnutí zahajují kampaň do eurovoleb
Přečtěte si reportáže z volebních kampaní do Evropského parlamentu.
Jediné, čím se od ostatních Motoristé s Přísahou liší, je slib zrušení zákazu spalovacích motorů. „Nejsou to jen peníze pro naši zemi, ale i statisíce lidí, kteří v automobilovém průmyslu pracují, a ti za sebou mají své rodiny,“ říká Turek, na kterém zaujme zejména velice nepolitická dikce a styl mluvy.
Zatímco profesionální politici mají naučený projev milých a bodrých strýců, Turek zvolil arogantní a přehlíživý tón. Jeho příznivci to od něj ale očividně očekávají, soudě dle jejich potlesku a uznalého pokyvování hlavou ve chvíli, kdy se bývalý závodník začne nevybíravě opírat třeba do lídryně STAN Danuše Nerudové.
Turek příznivcům samozřejmě slibuje, že pokud se stane europoslancem, bude uhlíkovou stopu šetřit tím, že nebude do Bruselu tak často létat, ale jezdit autem.
A má čím. Podnikatel a bývalý závodník sám sebe prezentuje za předního českého sběratele unikátních vozů. O tom se přesvědčí každý, kdo zabrousí na jeho sociální sítě. Na instagramu, kde má 137 tisíc sledujících, což je v realitě české politiky velice slušné číslo, se v silných autech rád předvádí a zároveň tam rád komentuje politiku nebo se strefuje do feministek.
Že je Turkova známost na sociálních sítích a v jeho myšlenkové bublině velká, je podle politologa Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy Aleše Michala výhodou. „Sama o sobě by ale ta známost kandidátům nestačila, musí se spojit s jasnými politickými postoji. A u Filipa Turka se dá říct, že je nositelem určitého politického postoje,“ říká Michal. Politický postoj Turka již byl řečen - boj za spalovací motory, jejichž výroba by k roku 2035 měla v evropských zemích skončit.
Ostatně na lásce k silným motorům si Motoristé postavili svoji politickou kariéru. Před dvěma lety se svým programem získali v Praze něco přes dvě procenta hlasů.
Nyní by rádi získali dvě křesla v europarlamentu. „Tradiční strany dostanou v těchto volbách na zadek,“ říká sebevědomě Šlachta.
A Macinka jde ve svých prohlášeních ještě o něco dál. „Naše ambice je pak i mluvit do sestavování české vlády v roce 2025,“ zasní se o rok a půl dopředu.
Že Motoristé zatím hrají v kampani prim, je vidět i z pohledu na transparentní účty. Přísaha si díky slušnému výsledku ve sněmovních volbách v roce 2021, kdy byli těsně pod pěti procenty, sáhla na státní příspěvek. Motoristé nyní spoléhají na příznivce a podnikatele, kteří jim na kampaň přispějí.
A tam zatím Přísahu, které částky ve vyšších desetitisících posílá jen dvojice jejích členů, válcují. Příspěvek 200 tisíc jim poslala třeba firma Maxima Ponomarenka, internetového inflluencera a experta na „flipování“ (rychlý přeprodej nemovitostí), jenž lidem radí, jak podnikat v nemovitostech.
Čtvrt milionu nedávno poslala i společnost Internet4you a padesáti tisíci přispěl bulvárem oblíbený podnikatel Richard Chlad.
Seskupení podle Šlachty počítá s volebním rozpočtem čtyři miliony korun. Pokud se však podaří vybrat víc, utratí větší částku.
Sám Šlachta kandiduje na posledním jednadvacátém místě. Kdyby ho voliči náhodou vykroužkovali až do europarlamentu, místa se prý vzdá. „Ke kroužkování nenabádáme, máme jasně složenou kandidátku,“ říká.