Hlavní obsah

Město si na likvidaci nelegální reklamy najalo motorkáře z Hells Angels

Foto: Profimedia.cz

Motorkářský klub Hells Angels Bohemia je českou odnoží celosvětového hnutí (ilustrační foto).

Radnice v Českých Budějovicích svěřila odstranění černých billboardů „ostrým hochům“ z motorkářského klubu. Ze třiceti míst, kde motorkáři zakročili, je ale patnáct už opět osazeno novými tabulemi.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Byla to dosud největší jednorázová akce proti nelegálním billboardům. Poslední červencový víkend zmizelo z Českých Budějovic naráz 46 reklamních poutačů umístěných na pozemcích města a kraje. Akce se uskutečnila v noci z pátku na sobotu, z bezpečnostních důvodů byla utajena a věděla o ní jen hrstka lidí.

Zatímco však Jihočeský kraj využil na odstranění nechtěné reklamy kmenové zaměstnance Správy a údržby silnic, radnice si na „svých“ 31 billboardů najala externí firmu z Prahy H. A. B. 2000. 

Nejde o ledajaký podnikatelský subjekt. Jak zjistily Seznam Zprávy, patří české filiálce obávaného motorkářského klubu Hells Angels.

Náměstek českobudějovické primátorky Michal Šebek (ODS) k tomu uvádí, že o zakázku nebyl kvůli hrozícím konfliktům s vlastníky nelegálních billboardů valný zájem a „Pekelní andělé“ se přihlásili až po výzvě, kterou zveřejnil v místním tisku. Ač je předtím neznal, nakonec byl prý rád, že přijeli lidé, kteří už svou vizáží vzbuzují respekt.

„Až později jsme zjistili, o koho vlastně jde. Ale řekli jsme si, že jestli se jich někdo zalekne a bude mít stažený vocas, nám to nevadí,“ uvedl také jadrně náměstek.

S okřídlenou lebkou v přilbě

  • Hells Angels (Pekelní andělé) je mezinárodní motorkářský klub, který vznikl v roce 1948 v Kalifornii.
  • Jméno odkazuje k 303. bombardovací letce, která bojovala ve druhé světové válce.
  • Jeho členové vesměs jezdí na motocyklech Harley-Davidson.
  • Logo zahrnuje okřídlenou lebku v přilbě, pod kterou je místní název příslušného klubu.
  • K získání členství musí mít kandidát platný řidičský průkaz a vlastnit motocykl s objemem nad 750 cm³.
  • Některé zahraniční kluby byly v minulosti spojovány i s násilím a organizovaným zločinem (obchodování s drogami a zbraněmi).

„My je bít nebudeme, ale…“

Se zástupci firmy měl náměstek Šebek před akcí ještě domluvenou pracovní schůzku v jedné z restaurací v centru města. Vypráví, jak na ni dorazili v tričkách „Hells Angels“.

„Říkal jsem jim, kluci, omlouvám se, ale v tomto úboru s vámi do Zvonu nepůjdu,“ líčí také člen vedení krajského města.

Na schůzce podle náměstka byla řeč i o tom, k jakým konfliktům by s majiteli billboardů při noční akci mohlo dojít. „Oni mi říkali, my je určitě bít nebudeme, ale také se bít nenecháme. Já jim odvětil, to už nechávám na vás, musíte si to ale ustát,“ popisuje náměstek.

Nakonec noční likvidace reklamních cedulí proběhla relativně v klidu, ačkoliv motorkáři hlásili, že během prací přijela dvě neznámá auta se zatmavenými skly a osádka si odvoz tabulí dokumentovala. Následně na město přišlo i trestní oznámení.

Najatá firma podle Šebka ale odvedla velmi dobrou práci. „Až mě překvapilo, jak to měli všechno sofistikovaně připravené,“ uvedl také náměstek na adresu motorkářů.

Po akci hned patnáct nových

Nicméně pozitivní výsledek nevydržel dlouho. Ze třicítky míst, kde najatí externisté poutače odstranili, je podle Šebka už patnáct osazeno novými tabulemi. Obvykle jsou posunuty jen o několik metrů dál na sousední (krajský) pozemek.

Náměstek primátorky však říká, že je připraven v likvidaci pokračovat, byť už podle něho nepůjde o tak rozsáhlou noční akci. A také chce radnice teď přednostně využívat zaměstnance městských organizací.

Šebek odhaduje, že v Českých Budějovicích stojí ještě na 150 černých billboardů. Nedávná novela zákona dala správcům a vlastníkům komunikací širší pravomoci, jak se nepovolené reklamy rychleji zbavit.

Co se letos změnilo

  • Novela zákona o pozemních komunikacích, která vstoupila v platnost 1. ledna 2024, přenáší zodpovědnost za odstranění nelegální reklamy ze silničních správních úřadů na majitele nebo správce komunikace.
  • Billboard i za nových podmínek musí mít stavební povolení, které vydává příslušný stavební úřad.
  • Pokud leží v ochranném pásmu komunikace mimo souvisle zastavěné území, potřebuje také souhlas silničního správního úřadu. Pokud toto povolení nemá, přistupuje se k  jeho odstranění.
  • Odstraněnou reklamu jsou majitelé či správci komunikací povinni uskladnit, po uhrazení nákladů spojených s odstraněním a uskladněním vydat majiteli nebo v případě jeho nezájmu po třech měsících sešrotovat.
Foto: Nelegalnireklama.cz

Šíře silničního ochranného pásma, kde je třeba (pokud nejde o souvisle zastavěné území) k osazení billboardu získat speciální povolení od správního úřadu.

To nás nezajímá. Čau!

Pro motorkářskou firmu H. A. B. 2000 šlo nejspíš o první takovouto veřejnou zakázku. Žádnou jinou v registru smluv zanesenu nemá.

Seznam Zprávy zajímalo, zda Pekelní andělé hodlají v čištění okolí českých silnic pokračovat. Ovšem návštěva pražského sídla klubu Hells Angels Bohemia nedopadla z hlediska získání informací dobře.

Foto: Jiří Pšenička

I z této křižovatky u českobudějovické sportovní haly a parkovacího domu Stromovka byl na konci července odstraněn billboard. Už tu ale stojí na vedlejším pozemku nový od stejného provozovatele, jen posunutý o zhruba deset metrů.

„Co sháníš?“ zeptal se muž středního věku s bohatě tetovanými pažemi a nášivkami Harley-Davidson na kožené vestě. Když mu redaktor vysvětlil, že se přišel optat na souvislosti českobudějovického kontraktu, rozloučil se motorkář rázně: „To nás nezajímá. Čau!“

Následně zabouchl dveře u domu, který statutární město České Budějovice označuje jako kontaktní místo, kde se o svůj majetek mohou majitelé odříznutých billboardů hlásit.

Foto: Jiří Pšenička

Pražské sídlo české pobočky Hells Angels. Majitelé uříznutých billboardů se zde mohou přihlásit o svůj majetek. K výdeji tabulí ale dojde až po úhradě vzniklých nákladů. Platba pouze v hotovosti.

Nebudeme říkat nic

O několik dnů později však předseda motorkářského spolku HAB 2000 a zároveň jednatel obchodní firmy H. A. B. 2000 David Kabele vyjádření redakci poskytl. „Nejsem ve firmě sám a naše poslední rozhodnutí, které jsme minulé úterý učinili, bylo takové, že k tomu nebudeme říkat nic,“ uvedl s tím, že názor se může ještě změnit.

Na otázku, zda se lidé z Hells Angels Bohemia chtějí v likvidaci billboardů angažovat i v jiných regionech, pak David Kabele měl jen obecnou odpověď. „To zatím nejsem schopen dopředu říct. Je to jako při každém jiném obchodě –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ když se nějaká zakázka objeví, já si to promyslím, zjistím, o co jde, a buď se mi to bude líbit a zúčastním se, nebo se mi to líbit nebude a nezúčastním se,“ nechal i s ohledem na názory kolegů z klubu budoucnost otevřenou.

„Káží vodu a pijí víno“

Proti způsobu, jakými byly na přelomu července a srpna z Českých Budějovic desítky billboardů odstraněny, se už ohradil jihočeský podnikatel slovenského původu Anton Fischer. Podle dostupných informací mu patřilo nejvíce uříznutých tabulí.

Muž známý i z mnohých potyček s protibillboardovými aktivisty tvrdí, že jihočeské město při likvidaci postupuje selektivně. Tvrdí, že mnohé jiné billboardy, na kterých je teď v rámci předvolební kampaně jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS), u silnic bez povšimnutí zůstávají dál. „Káží vodu a pijí víno,“ napsal Seznam Zprávám do e-mailu Fischer, někdy označovaný za hlavu „billboardové mafie“.

Náměstek Šebek to ale odmítá. „Tohle jsme si velmi pečlivě hlídali, aby nás nikdo nemohl napadnout. V první fázi jsme odstranili ty billboardy, které neměly žádnou nájemní smlouvu,“ uvedl náměstek Šebek, jak tabule do hromadné akce vybírali.

A popírá, že by na nelegálních billboardech zůstal hejtman Kuba.

Seznam Zprávy v minulých týdnech popsaly i případ jihočeského krajského náměstka pro dopravu Antonína Kráka (ČSSD), který u státních silnic sám visel na nepovolených reklamních cedulích, ačkoliv by měl dodržování platné legislativy hlídat.

Související témata:

Doporučované