Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
V pondělí po poledni vyprší termín pro přihlášky ve výběrovém řízení Českých drah na jejich nového ředitele.
Seznam Zprávy zjistily, že hledání nového „generála“ národního kolejového dopravce se proměnilo ve složitý rébus. A to z prostého důvodu – favorité, na které mělo Ministerstvo dopravy, pod které ČD spadají, políčeno, nabídku odmítli.
Aspirantem číslo jedna byl dosavadní dlouholetý šéf tuzemské pobočky Citibank a někdejší člen představenstva drah Michal Nebeský. Sám ministr dopravy Martin Kupka (ODS) hodně sázel na to, že se tento manažer do státní firmy vrátí. Do roku 2012, v éře generálního ředitele Petra Žaludy, byl Michal Nebeský náměstkem generálního ředitele pro ekonomiku.
Respektovaný bankéř s několikaletou drážní průpravou se k věci kolem Českých drah nechce vůbec vyjadřovat, podle informací redakce však absolvoval s Kupkou i několik jednání. Dlouho váhal, ale nakonec se rozhodl, že přihlášku nepodá. Jeden z klíčových důvodů spočívá podle zdrojů v tom, že České dráhy jsou v jeho očích v tak tíživé finanční situaci, že ozdravení firmy se stává téměř neřešitelným úkolem.
Dluhy překročily hranici 50 miliard a ani připravovaný prodej „zbytného“ nemovitého majetku za několik miliard tento problém výrazně neusnadňuje. Michal Nebeský přitom mohl mít výraznou oporu v novém šéfovi dozorčí rady Miroslavu Zámečníkovi, s nímž má dlouholeté přátelské vztahy.
Dalším jménem, které se v úvahách o novém vedení ČD objevilo, je současný místopředseda představenstva podniku Michal Kraus. S vedením Ministerstva dopravy však nenašel společnou řeč a nadále by měl pokračovat ve své dosavadní pozici. „Průběh výběrového řízení ani svoji pozici v něm nebudu komentovat,“ uvedl Kraus na dotaz Seznam Zpráv.
V drážních kuloárech Seznam Zprávy v souvislosti s potenciálními kandidáty narazily i na jméno současného ředitele dceřiné společnosti drah ČD Cargo Tomáše Tótha. Jeho výběr se však nezdá příliš pravděpodobný, neboť jde o spojence dnes už bývalého šéfa ČD Ivana Bednárika.
Ten sice v únoru z funkce dobrovolně odešel, kdyby tak ale neučinil, svůj post by patrně dlouho neuhájil. V nové vládě Petra Fialy (ODS) byl vnímán jako manažer éry expremiéra Andreje Babiše (ANO). Jeho situaci neulehčovaly ani jeho známosti s poradcem prezidenta Miloše Zemana Martinem Nejedlým. V minulosti Bednárik pracoval i pro slovenského miliardáře Alexeje Beljajeva, který má kontakty na lidi s vlivem v kremelských strukturách.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) nechce start výběrového řízení příliš komentovat. „Národní dopravce potřebuje špičkového manažera. Očekávám od něj, že dokáže postupně zlepšovat ekonomickou situaci společnosti, zpřehlednit její strukturu a zkvalitnit služby. Nebudu a nechci komentovat žádné kandidáty či domnělé kandidáty na generálního ředitele,“ řekl ministr Seznam Zprávám.
Prověrka stačí až dodatečně
Výběr generálního ředitele Českých drah přichází v době, kdy státní železniční společnost musí řešit úkoly, které v novodobé historii ještě neměla. Nejde jen o přepravu tisíců uprchlíků z Ukrajiny, ale i převoz zbraní a munice opačným směrem. To je zase věcí dceřiné firmy ČD Cargo.
Více než kdy v minulosti je dnes důležité, aby zejména přepravu strategického vojenského materiálu řídily jen osoby s patřičnou bezpečnostní prověrkou. Jenže České dráhy v tomto směru v posledních letech své nároky překvapivě snížily.
Třeba v polovině roku 2019 ve vedení drah nebyl jediný člověk, který by měl bezpečnostní prověrku. A to ani na nejnižší stupeň utajení „vyhrazené“, který fakticky žádnou zevrubnou prověrkou není. Má totiž jen charakter oznámení, které běžně vystavuje bezpečnostní ředitel firmy.
Není to jako u dalších tří stupňů prověření (důvěrné, tajné a přísně tajné), kdy probíhá detailní bezpečnostní řízení vedené Národním bezpečnostním úřadem (NBÚ) a žadatel o prověrku musí „odhalit“ svou minulost, majetkové či rodinné poměry.
Vnitřní předpisy ČD, přijaté v roce 2015 – po tehdejší vlně terorismu – přitom vyžadovaly, aby všichni členové představenstva měli prověrky minimálně na stupeň důvěrné nebo si o takové prověření požádali. Teď, kdy je v Evropě nejhorší bezpečnostní situace od druhé světové války, to neplatí.
Ani výběr nového šéfa Českých drah v tomto ohledu nijak přísný není. Řízení firmy teoreticky může převzít i člověk bez jakékoliv prověrky.
V požadavcích, připravených ještě před zahájením války na Ukrajině, se totiž píše, že zájemce o funkci by měl být připraven k podání žádosti o prověrku nejméně ve stupni důvěrné. Tudíž ji nemusí mít, jen si o ni musí požádat. Následné řízení před NBÚ se ale protáhne klidně i na rok či více.
Ministr dopravy Kupka redakci potvrdil, že prověrka není pro kandidáty podmínkou. „Bezpečnostní prověrka není podmínkou, ale přivítám, pokud o ni budoucí generální ředitel požádá. Následné interní prověření pro nejnižší stupeň vyhrazené je ale automatický krok,“ řekl Kupka Seznam Zprávám.
Absurdní situace: Premiér volá podřízeným ředitele
Přitom jen řádně prověřený manažer se může seznamovat s utajovanými skutečnostmi. Třeba číst tajné zprávy od armády či policie ohledně harmonogramu přepravy zbraní mezi Českem a Ukrajinou (v mírové době zase zprávy o přepravě jaderného paliva).
Kdo z nynějších členů představenstva Českých drah (či dceřiné firmy ČD Crago) takovou vyšší prověrku má, firma říct nechce, ačkoliv ji o to redakce žádala. Neoficiální zdroje Seznam Zpráv hovoří o tom, že pouze Jiří Ješeta, šéf úseku obchodu ČD, a to na stupeň důvěrné.
Deník E15 s odvoláním na své zdroje uvádí, že vyšší stupeň prověření nemá nikdo z členů vedení obou firem.
„Všichni členové představenstva mají prověrku minimálně na stupeň vyhrazené a v průběhu svého působení si dle potřeby společnosti žádají o stupeň důvěrné,“ uvádí mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
Žádný problém podle jejího sdělení nehrozí. Firma prý má „za každé situace“ dostatek kompetentních osob disponujících prověrkou na různé stupně utajení. Podle toho, s jakým typem informací pracují. Jsou prý totiž prověřeni i další zaměstnanci mimo vedení firmy.
„Jsou to například zaměstnanci odboru bezpečnosti, ředitelé odborů, zaměstnanci dispečerského aparátu a tak dále,“ vyjmenovala mluvčí Rajnochová.
Někteří bezpečnostní experti už v minulosti vyjadřovali názor, že firmy strategického významu by měly po lidech ve vedení vyžadovat prověrku už v době nástupu, nikoliv, že si ji dodatečně „dodělají“.
V tomto směru se už před třemi lety pro Hospodářské noviny vyjádřil bývalý náčelník vojenské rozvědky Andor Šándor.
„Já si dost dobře nedokážu představit situaci, kdy třeba premiér volá šéfovi Českých drah v souvislosti s přepravou vyhořelého jaderného paliva a on mu na jeho dotazy není schopen odpovědět, jelikož nemá právo se seznamovat s utajovanými skutečnostmi. A tudíž jej bude muset přepojit na nějakého subalterního úředníka,“ označil Šándor takovou situaci za absurdní.