Hlavní obsah

Kupka se zdráhá jmenovat do Českých drah známého whistleblowera

Foto: Profimedia.cz

Leo Steiner na snímku z demonstrace proti Andreji Babišovi. Vystoupil na ní poté, co jako úředník Státního fondu životního prostředí zastavil kvůli Babišovu střetu zájmů dotaci pro jednu z firem Agrofertu.

Za to, že se postavil korupci, získal společenské uznání. Přesto Ministerstvo dopravy už rok ignoruje jeho nominaci do řídicího výboru Českých drah. „Pro některé lidi jsem toxický,“ vysvětluje si to Leo Steiner.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Ministerstvo pro místní rozvoj se už rok marně snaží prosadit do řídicího výboru Českých drah svého vrchního ředitele Leo Steinera. Neuspělo, přestože jedno místo ve vrcholném orgánu státní železniční firmy je garantováno ze zákona.

Nominace dlouholetého státního úředníka, který si z minulosti nese pověst whistleblowera vystupujícího proti nezákonnému jednání nadřízených, zatím nemá potřebnou podporu ze strany Ministerstva dopravy.

Situace podle informací Seznam Zpráv dospěla tak daleko, že ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) o Steinerově nominaci jednal s šéfem resortu dopravy Martinem Kupkou (ODS). „Náprava bude zjednána,“ řekl k této schůzce pro Seznam Zprávy Bartoš, přičemž na nominaci Steinera trvá.

„Současnou funkci vrchního ředitele vykonává (Steiner) svědomitě. Proto jsem přesvědčen, že pro řídicí výbor Českých drah bude přínosem. Deagrofertizace státní správy nesmí ustrnout,“ dodal vicepremiér a ministr pro místní rozvoj.

Whistleblower? Neznáme

Z úst ministra dopravy Martina Kupky však zatím jasně nezaznělo, že se Steinerem do řídicího výboru státní železniční firmy nyní už počítá.

Ačkoli se ho na to Seznam Zprávy přímo zeptaly, k věci se nevyjádřil a na dotazy odpovídal pouze mluvčí jeho ministerstva. „Vzhledem k tomu, že v řídicím výboru připravujeme širší personální změny, předložíme vládě materiál navrhující změny v jeho složení na začátku příštího roku,“ uvedl bez bližších podrobností mluvčí Filip Medelský.

Pochybnosti, že by resort dopravy neměl zájem o člověka s pověstí whistleblowera, odmítl. „Ministerstvu žádná pověst pana Steinera známa není a nepřísluší nám o ní jakkoliv spekulovat. Pokládáme za zcestné v tomto hledat jakoukoliv souvislost,“ reagoval Medelský.

Výbor, v němž chybí jeden člověk

  • Řídicí výbor Českých drah je o orgán, který v akciové společnosti zastupuje zájmy jediného akcionáře (státu). Jeho prostřednictvím stát v dopravní firmě vykonává svá akcionářská práva.
  • Do působnosti výboru mimo jiné patří volba a odvolávání členů dozorčí rady, jmenování a odvolávání členů výboru pro audit, rozhodování o změně stanov, schvalování účetní závěrky.
  • Řídicí výbor tvoří tři vládou písemně pověření zaměstnanci Ministerstva dopravy a po jednom pověřeném zaměstnanci resortů financí, obrany, průmyslu a místního rozvoje.
  • V tuto chvíli má výbor jen šest členů, místo zákonem stanovených sedmi.
  • Zástupce Ministerstva pro místní rozvoj ve výboru chybí už od 30. června 2020, kdy na tento post rezignoval Lukasz Kryński.

Proti bossům

Leo Steiner je však veřejně známou postavou – a to nejen jako protikorupční aktivista, ale také jako státní a regionální úředník. Za své postoje v minulosti získal i několik ocenění – Cenu za odvahu, Cenu Ď nebo Cenu za občanskou statečnost.

V éře Babišovy vlády například Leo Steiner pracoval jako sekční ředitel na Státním fondu životního prostředí. Zde kvůli možnému střetu zájmů premiéra Andreje Babiše pozastavil vyplácení části dotace pro jednu z firem Babišovy skupiny Agrofert.

Jako úředník se Leo Steiner dostal do konfliktu se šéfy už předtím, když upozornil na machinace s rozdělováním eurodotací v ROP Severozápad v Ústeckém a v Karlovarském kraji. Do nich byli i zapojeni i někteří místní bossové z ODS či z ČSSD a stanuli kvůli tomu před soudem.

Případ Kodym

S člověkem, který upozornil na možné protiprávní jednání uvnitř „vlastní firmy“, se ministr dopravy Martin Kupka už jednou rozloučil.

Seznam Zprávy nedávno popsaly případ Pavla Kodyma, dnes už bývalého předsedy Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře.

V únoru Martin Kupka nečekaně stáhl jeho další už připravené jmenování do čela úřadu. A stalo se tak ve stejný den, co se ministr dozvěděl o dopise, který Kodym poslal do Bruselu a vyjádřil v něm pochybnosti ohledně chystaného převodu pozemků Českých drah.

Soud jednání ministerstva vůči úředníkovi Kodymovi označil poté za nezákonné a nařídil Kupkovi, že má Kodyma do funkce navrhnout znovu. Mezitím ale bylo v Parlamentu rozhodnuto o zrušení celého někdejšího Kodymova úřadu. To ostatně navrhl osobně Kupka, když k urychlení akce využil svého mandátu a věc navrhl jako poslanec Sněmovny. Tudíž ani neproběhlo připomínkové řízení.

Pro některé lidi jsem toxický

Nyní zase Leo Steiner nerozumí tomu, proč z Ministerstva dopravy ani po roce nepřišla jasná odpověď, zda o jeho služby v řídicím výboru Českých drah mají zájem, nebo ne.

„Já jsem během ledna a února dodal na Ministerstvo dopravy veškeré požadované podklady, třeba ohledně bezdlužnosti. A od toho února jsem stále v očekávání, zda budu pozván před vládní nominační komisi, nic se ale stále neděje. Když jsem se v září e-mailem na to dotazoval, nikdo nereagoval,“ říká Steiner, který na Ministerstvu pro místní rozvoj řídí sekci evropských a národních programů.

Tvrdí, že neoficiálně se od jednoho člena dozorčí rady Českých drah dozvěděl, že jeho jméno je v resortu „politicky neprůchodné“. „Zvykl jsme si už na to, že jsem pro některé lidi toxický,“ dodal Steiner. Podobné narážky prý slyšel i ve Státním fondu životního prostředí, kde je nyní členem rady fondu.

Leo Steiner říká, že by klidně nominaci do řídicího výboru Českých drah přenechal někomu jinému z Ministerstva pro místní rozvoj, pokud by byl u Kupky průchodnější. Ale chtěl by transparentní postup. „Řádný postup by byl, kdyby mě pozvali na tu vládní výběrovou komisi a buď mě vybrali, nebo ne,“ doplnil Leo Steiner.

Související témata:

Doporučované