Hlavní obsah

Komentář: Média jako terč Babišovy kampaně. Špatná zpráva nejen pro ČT

Jan Lipold
šéfkomentátor
Foto: Renata Matějková, Seznam Zprávy

Andrej Babiš hovoří na schůzi Poslanecké sněmovny, ilustrační snímek.

Parlamentní rozprava podtrhla, jak se rozpadá i společenská shoda nad fungováním a existencí veřejnoprávních médií, tak jak je známe. Linie toho rozpadu přitom hodně kopíruje politické preference i míru důvěry v tradiční média.

Článek

Poslanecká sněmovna hlasy vládní koalice zvýšila takzvané koncesionářské poplatky.

Poplatky za Českou televizi po sedmnácti letech, za Český rozhlas po dvaceti (ten rozhlasový naposledy stoupl za vlády Jiřího Paroubka). V úhrnu jde o zvýšení o 25 korun měsíčně, plus se má poplatek rozšířit i na domácnosti bez televize, ale s počítačem nebo telefonem připojeným k internetu.

Za pětadvacet korun se dnes pořídí zhruba šest decilitrů benzínu, takže by teoreticky nemělo jít o bůhvíjak bolestný zásah do peněženek. Pokud se shodneme, že Česká televize a Český rozhlas jsou významné kulturní instituce, jejichž službu společnost z řady důvodů potřebuje, a proto se občanům vyplatí do nich měsíc co měsíc investovat.

A to je právě to: bohužel neshodneme. Čím dál tím víc.

Že se diváci a posluchači odjakživa rozcházejí v názoru, co má televize „dávat“, a stěžují si, že „zas nic nedávaj“, je jistě to nejmenší. Parlamentní rozprava podtrhla, jak se rozpadá i společenská shoda nad fungováním a existencí veřejnoprávních médií, tak jak je známe. Linie toho rozpadu přitom hodně kopíruje politické preference i míru důvěry v tradiční „novinářská“ média.

Zvýšení poplatků je pro rozpočty a fungování veřejnoprávních médií dobrá zpráva. Jenže vedlejším –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ anebo možná hlavním –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ efektem celé poplatkové anabáze je, že veřejnoprávní média se víc než kdy dřív stala magnetem politického boje. Což je naopak špatná zpráva, pro média i pro ty, kdo je sledují a platí.

Samozřejmě, politický zálusk na ČT tu byl vždycky. Ale v minulosti byla přece jen patrná jistá zdrženlivost vůči jejímu „základnímu nastavení“ –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ snad s výjimkou proslulé televizní krize v roce 2000. Anebo alespoň základní nastavení –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ čili sebevědomou a sledovanou televizi veřejné služby –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ důležití politici nebourali tak přímo a tak hlasitě jako teď.

Ano, v minulosti se mockrát náruživě řešily personálie televizních rad. A když před deseti lety navrhl zemanovský senátor Jan Veleba, aby koncesionářské poplatky neplatili ti, o kterých televize lhala, bralo se to spíš jako komická vložka než jako útok na instituci. Podobně jako když komunisté přišli s nápadem na majetková přiznání novinářů.

Od těch dob značně přituhlo. Jemnůstky, jako je vliv skrze politické obsazení mediálních rad –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ které televizi, rozhlas a ČTK kontrolují a své výroční zprávy posílají Sněmovně –⁠⁠⁠⁠⁠⁠, už ANO tak moc neřeší.

Andrej Babiš chce veřejnoprávní ČT a ČRo spojit do jedné firmy a zestátnit. Koncesionářský poplatek –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ alias daň –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ ne znovu snížit, ale úplně zrušit. Což může znít líbivě, ale ani státní rozpočet neprší z nebe, nýbrž spíš z daní. I státní televizi by platili daňoví poplatníci, jen by to neměli tolik před očima jako dnes.

Ale možnosti, jak by státní televizi mohli ovlivňovat politici, jsou nesrovnatelně vyšší. V krajním případě: Prostě to vypneme, jako Elon Musk na X Svobodnou Evropu.

Před závěrečným hlasováním o poplatcích vystoupil Andrej Babiš se svým tradičním, řekněme „syntetickým“ projevem na téma prohnilosti vlády. Celkem sedmnáctkrát v něm použil oslovení „vážení spoluobčané“, takže se nelze mýlit: šlo o předvolební projev. V pořádku, i k tomu svobodné parlamentní řečniště slouží.

Ale když televize s rozhlasem a „Fialova parta“ (to je Babišův noblesní termín) jsou v podání opozičního předáka a favorita voleb de facto jedno a totéž, je to pro společenskou shodu nad veřejnoprávní televizí a rozhlasem zlá zpráva.

Babiš spojil média a politické protivníky do jednoho terče volební kampaně. Ve Sněmovně říkal: „Vážení spoluobčané, žijeme v době samozřejmě, kdy média nahrávají této vládě.“ –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ „Dobře víte, vážení spoluobčané, jak to funguje. Drtivá většina (médií, pozn. red.) je na straně stávající party, která ovládla náš celý stát a která nám bude vykládat až do konce, že chce navyšovat tři procenta na obranu.“ –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ „Určitě zrušíme koncesionářské poplatky, vážení spoluobčané. To bude jedna z našich vlajkových lodí, že zrušíme ty poplatky. Zrušíme!“

Andrej Babiš a Tomio Okamura sloučenou kritikou vlády a médií obsluhují své stálé i potenciální voliče. Babiš i Okamura si dobře uvědomují, že pro řadu lidí nejde o relativně nenápadných 25 korun měsíčně, ale o princip: o to, jestli mají veřejnoprávním médiím dávat jakékoli peníze. Vždyť podrobný průzkum ukázal, že nezanedbatelná část společnosti prostě veřejnoprávní média nesnáší a nedůvěřuje jim. Odmítají za ně platit, i kdyby je to mělo stát korunu.

Zesílený despekt k tradičním médiím má hluboké a asi nezvratné, technologické a civilizační příčiny. Někteří politici nedůvěru sdílejí a upevňují. Což už samo o sobě napovídá, že dobrou odpovědí je veřejnoprávní média demokraticky kontrolovat a nutit k sebereflexi, ale spíš posilovat, než oslabovat. Tvrdá práce na společenské shodě je přitom nutná, a vyplatí se.

Jenže půl roku před volbami tohle všechno zní dost idealisticky. Vládní koalice si –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ za přispění obstrukcí –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ na zvýšení poplatků nevybrala úplně dobrou chvíli.

Doporučované