Článek
Komentář si také můžete poslechnout v audioverzi.
Premiér má právo vyhodit libovolného ministra z libovolného důvodu. Udávaným důvodem odvolání ministra Ivana Bartoše (Piráti) je nezvládnutá digitalizace stavebního řízení. Je to jediný digitalizační projekt v problémech? Měří premiér všem ministrům stejným metrem?
Digitální stavební řízení (DSŘ) je jeden ze tří nejsložitějších digitalizačních projektů v Česku. Dalšími jsou systém sociálních dávek nebo daňový systém; na prvním se pracuje už tři roky a ještě nějaký rok bude, druhý měl být dávno hotový a ještě se ani nezačalo.
Každý systém se brání změně včetně státu, ať už je původní stav jakkoliv nefunkční. Na to dřív nebo později narazí každý, kdo se ho kdy pokusil modernizovat. Organizace stavebního řízení v ČR je navíc jiná v tom, že Ministerstvo pro místní rozvoj jednotlivé účastníky přímo neřídí. Jedná se o 4000 dotčených úřadů na všech úrovních státu a samosprávy a o 600 stavebních úřadů u obcí i krajů, které vedou politické strany. Do toho všeho se tedy ještě míchají politické zájmy.
DSŘ není v ideální kondici, to je třeba si přiznat. I tvrdá data ale ukazují, že systém umožňuje žádost podat, začít ji na úřadě vyřizovat a řízení dokončit. A počty zpracovaných žádostí stále rostou.
Všechna řízení probíhají v zákonném rámci a termínech. Ano, ne vždy je nový systém pohodlnější pro stavební úřady, ale každým týdnem se vylepšuje. Na vině je částečně i zcela nové technické řešení – představte si, že jste 20 let zvyklí psát dokumenty ve Windows XP a najednou dostanete Mac.
Na důchod si počkejte půl roku
S problémy v digitalizaci se potýkají i další ministerstva. V roce 2022 bylo možné za velmi výhodných podmínek odejít do předčasného důchodu a využilo toho 100 000 lidí. To způsobilo zahlcení ČSSZ a v důsledku toho desítky tisíc důchodců nedostávaly žádný důchod, protože jim ho ČSSZ nebyla schopná vyměřit v zákonném termínu. Zákonný termín byl běžně překračován o půl roku i déle a byl překročen u žádostí téměř 80 000 lidí.
Ve stejném období Úřad práce, jiná část rezortu MPSV, masivně nestíhal přiznávat sociální dávky na bydlení či na dítě a porušoval zákonné termíny o měsíce. Opoždění výplaty dávek či důchodů přitom může mít drtivé dopady na životy lidí, vinou toho se tisíce nejchudších rodin ze dne na den dostaly do dluhové pasti a pomoc dostaly s mnohaměsíčním zpožděním.
Proč tyto problémy pan premiér neřešil? A proč jsme o nich nečetli v médiích tak často, jako dnes čteme o DSŘ? Protože se týkaly těch, kteří nemají zastání v silných zájmových lobby ani čas stěžovat si v novinách? Místo toho musí bojovat o peníze na jídlo, nájem, teplo.
Premiér nekritizuje zpoždění zdravotnických registrů ze strany Ministerstva zdravotnictví, které ohrožuje desítky miliard korun z Národního plánu obnovy. Nekritizuje ani Ministerstvo spravedlnosti, jehož digitalizace má mnohaleté zpoždění a spoustu problémů. Neslyšíme tlak pana premiéra na přesoutěžení 35 let starého systému na Ministerstvu financí.
Tři měsíce pomalého, ale stále funkčního digitálního stavebního řízení jsou však dostatečným důvodem k odvolání ministra pro místní rozvoj. Skutečným důvodem je ale zřejmě něco jiného. Politické spory, osobní zájmy, nebo tlak lobbistické IT asociace, která stála u původního DSŘ? Odpověď zná jen premiér Fiala.