Hlavní obsah

Koalice finišuje zvýšení TV poplatků. Zdraží všem, řeší se ale ústupek firmám

Foto: Profimedia.cz

Víc plátců, vyšší koncesionářské poplatky, plánuje koalice.

Firmám se nelíbí nový výpočet televizních poplatků. Koalice možná původní plán zmírní a některým podnikatelům poplatky odpustí. Připlatit si mají i domácnosti.

Článek

Koalice v příštích dnech rozhodne, jak chce od příštího roku zvyšovat koncesionářské poplatky za Českou televizi a Český rozhlas. Má nejvyšší čas. Aby byla vůbec šance mediální novelu včas schválit, musí jít na vládu nejpozději v dubnu.

Připlatit si za média veřejné služby mají všichni – jak domácnosti, tak firmy. Oproti původnímu plánu ale vláda nejspíš částečně ustoupí u podnikatelů.

Záměr, který představil ministr kultury Martin Baxa (ODS) loni, počítal s tím, že firmy mají odvádět poplatky nikoli podle počtu přístrojů jako dosud, ale podle počtu zaměstnanců.

Návrh firmy rozdělil podle velikosti – osvobozeny od poplatků by měly být pouze nejmenší podniky do pěti zaměstnanců. Největší firmy mají podle návrhu platit na poplatcích až přes dvacet tisíc.

Proti tomu ale ostře vystupují zástupci zaměstnavatelů. Nelíbí se jim jak způsob výpočtu, tak výše poplatku. Jde podle nich o příliš velké zdražení – největší firmy by platily ve srovnání s domácnostmi stonásobný poplatek.

Původní návrh ministerstva pro firmy z loňského září:

Podle informací Seznam Zpráv koalice dostane na stůl několik návrhů, které by dopad na podnikatele oproti původnímu záměru zmírnily.

Jedním z nich je rozšířit okruh firem, které jsou od poplatků osvobozeny. Nově by se platbám mohly vyhnout podniky do dvaceti zaměstnanců. Ve hře je také snížení výše násobku poplatků u větších firem, podle některých zdrojů i na polovinu oproti původnímu návrhu.

„Diskutují se varianty skupin dle počtu zaměstnanců,“ potvrdila mluvčí ministerstva Jana Malíková bez dalších podrobností. „Politické rozhodnutí, kterou z variant vybrat, je již na koalici,“ dodává náměstek ministra kultury Michal Šašek.

Diskuze na začátku

Varianty zatím nejsou veřejné. „Doslýcháme se, že se něco chystá. Ale konkrétní návrhy jsme neviděli,“ uvedl šéf Hospodářské komory Zdeněk Zajíček. Podnikatelé jsou podle něj součástí pracovních skupin, kde se ale momentálně diskutuje hlavně o tom, jaká je vůbec definice médií veřejné služby.

„K penězům jsme se ještě nedostali. Ta diskuze je spíš na začátku než na konci,“ dodává Zajíček.

Že debata o tom, co vůbec má být veřejná služba a v jaké výši by se tím pádem měla platit, stále probíhá, potvrzuje i samo ministerstvo. Nejhlasitější kritika tu zaznívá od komerčních médií, podle kterých zvýšení poplatků zvýhodní veřejnoprávní televizi a rozhlas.

I přes komplikovaná jednání podle Šaška ministerstvo stále počítá s tím, že by novela mohla platit už od příštího roku. Termín už je v tuto chvíli na hraně – především proto, že proti zvyšování poplatků bude ostře vystupovat opozice a dají se očekávat obstrukce.

Takzvaná K5 se otázkou měla zabývat již minulý týden, na téma ale nedošlo kvůli debatě o mimořádné schůzi ohledně Andreje Babiše. Otázku tak musí „rozseknout“ během následujících dvou týdnů.

Vývoj koncesionářských poplatků za rozhlas a televizi

RokRozhlas (Kč)Televize (Kč)
1953515 (od roku 1955)
od 1. července 19691025
od 1. dubna 19912050
od 1. dubna 19952550
od 1. července 19973775
od 1. října 200545100
od 1. ledna 200745120
od 1. ledna 200845135

Zdroj: ČTK

Ministr kultury i zástupci veřejnoprávních médií dlouhodobě argumentují tím, že poplatky se nezvyšovaly řadu let a kvůli růstu nákladů a inflaci už nepostačují požadavkům na plnění veřejné služby.

Ministerstvo proto loni na podzim navrhlo, aby se u televize zvýšil ze 135 na 160 korun, rozhlasový poplatek pak ze 45 korun na 55 korun. Má se navíc rozšířit počet domácností, na které se povinnost platit vztahuje.

Momentálně jde pouze o rodiny s televizním a radiovým přijímačem. Nově budou platit všechny domácnosti se zařízením, na kterých je možné televizní či rozhlasový signál přijímat, což jsou třeba chytré telefony nebo tablety. Počet zařízení nerozhoduje a nadále platí princip – jedna domácnost, jeden poplatek.

Jak mají veřejnoprávní média získat víc peněz?

  • Zvýšení poplatků - Televizní poplatek se má zvýšit na 160 korun měsíčně, rozhlasový poplatek na 55 korun.
  • Rozšíření plátců - Nově bude platit každá domácnost, která má jakékoli zařízení, na němž se dá signál přijímat. Počet plátců se podle odhadů zvýší zhruba o 230 tisíc.
  • Nový systém plateb pro podnikatele - Firmy budou nově odvádět poplatky nikoli podle počtu přijímačů, ale podle počtu zaměstnanců. Budou rozděleny do několika pásem podle velikosti. Na základě toho budou platit násobky toho, co domácnosti.

České televizi by se podle odhadu měl navýšit výnos o 1,4 miliardy korun (v současné době má podle ministra výnosy 5,3 miliardy), u Českého rozhlasu je pak plánované navýšení o 0,6 miliardy ze současných dvou miliard korun.

Stovky milionů z toho mají nově odvést právě firmy. Výsledná částka ovšem bude záležet na tom, jak moc vláda nakonec podnikatelům ustoupí. Změny mohou snížit očekávaný výnos o 200 až 300 milionů.

Nutnost zvýšit koncesionářské poplatky obhajuje ředitel Českého rozhlasu René Zavoral v novém díle podcastu Mediální cirkus, který odvysíláme tento týden:

Mediální cirkus

Foto: Seznam Zprávy

Moderátorka Marie Bastlová.

Podcast Marie Bastlové o dění na mediální scéně. Zajímá ji pohled do redakcí, za kulisy novinářské práce – s předními novináři i mediálními hráči.

Sledujte na Seznam Zprávách, poslouchejte na Podcasty.cz a ve všech podcastových aplikacích.

Archiv všech dílů najdete tady. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí pod hashtagem #medialnicirkus nebo na e-mail: audio@sz.cz.

Doporučované