Hlavní obsah

Kdo postaví další dálnici na Moravu? Prioritní projekt vlády je v nesnázích

Foto: Seznam Zprávy, Shutterstock.com

Ministr dopravy Martin Kupka už při svém nástupu uvedl, že propojení východu a západu republiky novou dálnicí je pro něj prioritou.

Ministr dopravy Martin Kupka nevylučuje, že nově chystaný PPP projekt může být zrušen a plánovaná dálnice D35 dostavěna za státní peníze. Rozhodnutí o poradci pro „privátní“ úsek D35 by mělo podle něj padnout tento týden.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Dostavba dálnice D35, která by se měla stát k D1 severnější alternativní spojnicí mezi českou a moravskou částí republiky a kterou Fialova vláda označila za prioritu, naráží na nečekanou brzdu.

Ačkoliv většina pozemků je vykoupena a připravena ke stavbě, Kupkovo Ministerstvo dopravy už rok vybírá poradce, který by pomohl dokončit 35 kilometrů dálnice s využitím soukromého kapitálu, tedy metodou PPP.

Loňský tendr na poradce zkrachoval kvůli chybě úředníků, jak popsaly Seznam Zprávy, ani náhradní soutěž ale neprobíhá hladce. Podle informací redakce z ministerstva i od účastníků tendru se třikrát posouval termín pro odevzdání nabídek, jeden ze tří uchazečů byl nedávno vyloučen a rozhodnutí o vítězi by mělo padnout až v průběhu tohoto týdne. A podle stejných zdrojů redakce se kvůli neustálému posouvání termínů na ministerstvu začala zvažovat i „úniková“ varianta, že D35 nebude dostavěna jako PPP projekt, ale za státní peníze.

Ministr dopravy Martin Kupka se k této možnosti v průběhu soutěže na poradce vyjadřovat nechce, ale nevyloučil ji. „V tuto chvíli by bylo předčasné a nešťastné cokoliv komentovat. Věnujeme tomuto tendru a přípravě všech dalších PPP projektů patřičnou pozornost,“ uvedl na dotaz Seznam Zpráv.

Pro „konvenční“ dostavbu se kvůli časovému skluzu vyslovil stínový ministr dopravy Martin Kolovratník (ANO). „Já za sebe říkám, že bych by rád, kdyby se od PPP na D35 ustoupilo a tato metoda se využila na jiné, méně důležité dálnici. Nebo ať si ministerstvo stanoví mezní termín, dokdy je třeba přijmout jednoznačné rozhodnutí, “ uvedl Kolovratník.

Poradce a chystaná stavba

  • Vítěz zakázky by měl resortu dopravy k chystanému PPP projektu poskytnout komplexní právní, finanční, ekonomické a technické poradenství pro následný výběr koncesionáře.
  • Formou PPP se na D35 mají stavět dva úseky: Opatovec – Staré Město (16,6 kilometru) a Staré Město – Mohelnice (18,2 kilometru).
  • Součástí stavby budou i dva tunely: nejdelší v Česku u Dětřichova (čtyři kilometry) a tunel Maletín (1,3 kilometru).

Tři účastníci, jeden vyloučen

Ministerstvo dopravy stále trvá na tom, že D35 bude kompletně hotova do konce roku 2029. Tedy za pět let.

Zkušenosti však ukazují, že i kdyby příprava PPP projektu už dále probíhala bez komplikací, dříve než za dva roky od podpisu smlouvy s poradcem se „do země nekopne“.

Na prvním českém PPP projektu na jihočeské dálnici D4 to samé období trvalo dokonce tři a půl roku. Samotná stavba dvou úseků nebude kratší než tři roky, jelikož oproti rovinaté D4 tentokrát stavba D35 zahrnuje i ražbu dvou tunelů.

Zásadním otazníkem teď je, jak se zachovají neúspěšní uchazeči o roli poradce. Zda se neobrátí – jak se v Česku běžně stává – se stížností na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. To by totiž znamenalo další zhruba půlroční zdržení.

Podle informací Seznam Zpráv se o poradenskou zakázku v „náhradním“ výběrovém řízení přihlásila tři konsorcia. První pod vedením firem PwC a White & Case, druhé s Českou spořitelnou a advokátní kanceláří Portos (dříve Císař, Češka, Smutný), třetí v čele s advokátní kanceláří Havel & Partners.

Kupkovo ministerstvo na otázky ohledně průběhu soutěže neodpovědělo, avšak podle dvou na sobě nezávislých zdrojů redakce z okruhu účastníků soutěže bylo kvůli nedostatečným referencím vyloučeno druhé zmíněné konsorcium, byť podalo nejlevnější nabídku. Veřejně však nikdo z účastníků průběh komentovat nechtěl.

Případné námitky vyloučeného konsorcia by mohla uchlácholit skutečnost, že firmy kolem České spořitelny nedávno získaly jinou podobnou zakázku na železnici. Jde o PPP projekt na výstavbu tratě z pražského Veleslavína na ruzyňské letiště.

Foto: Jiří Pšenička, Seznam Zprávy

Snímek z jihočeské dálnice D4 u křižovatky Lety, kde byla poprvé v Česku použita metoda PPP. Třicetikilometrový úsek má být hotový do konce letošního roku.

Pozemky jsou připraveny, nejsou peníze

Kdyby byl PPP projekt kvůli mnohaměsíčním průtahům zrušen, čistě teoreticky by „konvenční“ dostavba mohla začít už v průběhu příštího roku. Na dotaz Seznam Zpráv to uvedl šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

„Z hlediska přípravy území a výkupu pozemků by to bylo úplně bez problémů. U jednoho z těch úseků jsou výkupy hotovy, u druhého téměř,“ sdělil.

Dvě brzdy Mátl spatřuje pouze v tom, že je třeba nejdříve udělat archeologický průzkum (začne už letos) a připravit zadávací dokumentaci pro soutěž na zhotovitele dálnice.

Ale ačkoliv tradiční dostavbě zdánlivě nic nebrání, má to ještě jeden zásadní háček. Jak vedle Mátla připouštějí i další dopravní experti, stát by musel peníze pro tuto strategickou stavbu – kolem 30 miliard – najít jinde, přesunout je z jiných dopravních staveb. Rozpočet totiž počítá s tím, že dostavbu D35 uhradí soukromník a stát mu vložené peníze bude poté dlouhodobě splácet, jak je to běžné u všech projektů PPP.

Doporučované