Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Výjezdy ministra vnitra Víta Rakušana (STAN) do regionů sledují v přímém přenosu na sociálních sítích už tisícovky lidí. Ministrovi lidé na sociální sítě výstupy z dvouhodinových Debat bez cenzury, kde si Rakušan často nechává nadávat od svých odpůrců, pak postupně využívají v dalších mediálních výstupech. Celá produkce je výsledkem práce řady lidí.
Jak zjistily Seznam Zprávy, každý výjezd šéfa hnutí STAN a jeho postprodukci zajišťuje minimálně 12 lidí z jeho týmu.
Mikrofony, kamery, sociální sítě
Jeden výjezd vyjde na zhruba 80 tisíc korun, jak Seznam Zprávám řekla mluvčí hnutí Sára Beránková. V sále jsou strategicky rozmístěni pomocníci s mikrofony, kameramani, kteří zajišťují přímý přenos na sociální sítě, ale i další lidé zpracovávající výstupy na sociální sítě.
Podle Beránkové se akce vždy účastní minimálně 12 lidí z Rakušanova týmu. „Po technické stránce pět lidí zajišťuje stream a dva předávání mikrofonů. Dále jezdí zhruba tříčlenný tým na sociální sítě a produkční tým včetně manažera komunikace a tiskové mluvčí hnutí,“ řekla Seznam Zprávám Beránková.
Další tři až čtyři lidé se pak zapojují do produkce pozdějších výstupů, které se objevují na sociálních sítích.
Rakušan bez cenzury očima glosátora Seznam Zpráv
Rakušanovy výjezdy do jemu méně přátelských regionů glosuje editor Seznam Zpráv Jan Stránský.
Kromě nich se účastní ještě zhruba desítka policistů, kteří u vstupu kontrolují zavazadla návštěvníků nebo rozmístěni po sále hlídají bezpečnost ministra vnitra, který je z povahy své funkce chráněnou osobou.
STAN tyto náklady od 26. ledna, kdy byl oficiálně vyhlášen termín voleb do Evropského parlamentu, zahrnuje i do kampaně pro eurovolby.
„Budeme to vykazovat jako náklady kampaně, protože zákon stanoví, že je takto třeba vykazovat všechny náklady na propagaci značky,“ dodala Beránková.
Vykazovat debaty jako kampaň je potřeba i proto, že veškerá debata se odehrává v nových starostenských barvách, v nichž jede celý vizuální styl akcí.
Příklad z Ústí
Kulturní sál Horizont uprostřed panelákového sídliště Severní Terasa na okraji Ústí nad Labem se před pátou hodinou podvečerní začíná plnit lidmi, kteří do sálu v prvním patře míří po růžových šipkách slibujících Debatu bez cenzury.
Koná se tady další díl diskuzní štace ministra vnitra. Je skoro plno, podívat se přišlo odhadem 150 lidí, mladí i staří. Kromě účastníků debaty, z nichž část tvoří ústečtí studenti, kteří v jejím průběhu ministra hlasitě podporují a naopak vypískávají jeho odpůrce, již se v přímém přenosu snaží šířit dezinformační bludy o válce na Ukrajině, se po sále pohybují i mladí lidé z Rakušanova týmu.
Od ostatních jsou odlišeni visačkami v růžovožlutých barvách hnutí STAN. Společně tvoří dobře namazaný stroj, který postupně začne výstupy z akce v různých formách sypat na sociální sítě.
Podívejte se, jak vypadají debaty ministra vnitra:
Lidé musí souhlasit s natáčením
Rakušanovi příznivci i odpůrci vstupem do kulturáku udělují svolení s tím, že mohou být zaznamenáni na fotografiích nebo videích, která budou dále použita, jak je uvedeno v pozvánkách.
Kromě prohlášení šéfa STAN se totiž na sociálních sítích často objevují i příspěvky lidí, kteří se na akci chopí mikrofonu, aby ministrovi řekli svůj názor. A to jak pozitivní, tak negativní. Třeba když v Přerově Rakušan jednoho ze svých odpůrců „setřel“ variací vtipu na „děkujeme za názor, tady máte klíčenku“, klíčenku otočili jeho správci sociálních sítí hned v několika navazujících postech na sociálních sítích.
Že se Rakušanovi situace, kdy si mnohdy nechá nadávat od svých odpůrců, vyplácejí a umí je marketingově využít, potvrzuje i politolog.
„Promlouvá tímto spíš ke svým fanouškům nebo nerozhodnutým, kterým ukazuje, proti čemu on stojí,“ říká politolog Miloš Brunclík z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. „Ukazuje vlastně svoje protivníky, což může vybudit voliče, kteří třeba váhají, jestli vůbec půjdou k volbám. Když uvidí názory těch lidí, kteří jsou často proruští nebo pod vlivem dezinformací, může je to mobilizovat. Vít Rakušan jim tím říká, že tady jde o hodně.“
Reportáže z Debat bez cenzury
Reportáže z výjezdu Víta Rakušana do Karviné a z Debaty bez cenzury uspořádané pro Ukrajince.
Kdyby se akce nekonaly pod hlavičkou STANu, Rakušan by je jako ministr vnitra nejspíš ani jako debaty vykazovat nemusel.
„Je potřeba individuálně posuzovat, zda tam dochází k propagaci politického subjektu, anebo jestli on propaguje činnost vlády. V tom případě by to bylo informování o výkonu veřejné funkce, což je něco, do čeho my nemůžeme zasahovat,“ vysvětlila Aneta Pinková, členka Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí. Na starosti má právě volby do Evropského parlamentu.
Stovky tisíc agenturám i fotografům
Že hnutí STAN do kampaně pro evropské volby „šlape“, dokládá i jeho transparentní účet, jenž ze subjektů, které už účet k volbám zveřejnily, má nejvíce výdajů. K 18. březnu už hnutí za kampaň zaplatilo přes 2,8 milionu korun. Z toho velké částky tvoří zejména statisícové sumy za volební průzkumy.
Už loni v říjnu si zaplatili za více než 400 tisíc korun průzkum u agentury STEM, nyní v druhé půli března stejné agentuře zaplatili přes 100 tisíc za první vlnu celostátního pravidelného měření trendů.
Částky ve stovkách tisíc korun platí i za fotografy. Před začátkem kampaně si pak zaplatili mediální prostor za skoro půl milionu korun u reklamní agentury BeefBrothers. Tuto agenturu STAN využívá dlouhodobě.
Peníze od poslanců i hejtmanů
Že se blíží volby, je vidět i na klasickém transparentním účtu hnutí STAN, který se rovněž začíná plnit penězi nejen z pravidelných státních příspěvků, na něž má strana nárok. Deseti- až statisícové částky nyní na účet chodí především od poslanců, ale i od hejtmanů či starostů za hnutí STAN.
Půlmilionový dar pak hnutí v nedávných dnech poslal spolumajitel softwarové firmy Y Soft Václav Muchna. Ten v minulosti ve volbách podpořil třeba prezidenta Petra Pavla a poslal peníze i neúspěšnému projektu Mikuláše Mináře Lidé Pro. Podporoval také třeba Rekonstrukci státu, Nadaci Via a další. Říká tomu politická filantropie.
Statisícové částky začaly z transparentního účtu pro evropské volby odcházet i z účtu hnutí ANO. To v posledních dnech zaplatilo přes milion korun reklamní agentuře AD studio z Teplic. Přes 350 tisíc korun pak hnutí už v únoru zaplatilo za reklamní plochy.