Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Poslanci budou v debatě o poplatcích pro veřejnoprávní média pokračovat ve středu, o podobě předlohy by mohli hlasovat nejpozději v pátek. Česká televize na konci ledna mnohé překvapila a publikovala video a několik obrázků, takzvaných memů, ve kterých narážela na potřebu zvýšení koncesionářských poplatků. Do koláže s názvem Nejdelší věci na světě například vedle řeky Nil zařadila i dobu čekání na zvýšení těchto poplatků.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_oW_A/nO1SBfAluiCodW3ovCTjhPh/f458/ceska-televize-meme.jpeg?fl=cro,0,0,2700,3376%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Kampaň ČT
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_oW_A/nO1SBfAluis55qqtCTjiDC/f05b/ceska-televize-meme.jpeg?fl=cro,0,0,1080,1350%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Kampaň ČT
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_oW_A/kObgaqJNMnwQ71mZCTjivM/3834/ceska-televize-meme.jpeg?fl=cro,0,0,1080,1350%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Kampaň ČT
Kampaň ČT sdílela na sociální síti X i na Facebooku. Podle mluvčí České televize Venduly Krejčové jsou memy a videa součástí kampaně, kterou se ČT snaží divákům vysvětlit nutnost navýšení televizního poplatku, který se nezměnil od roku 2008.
Výzva k šetření je mimo mísu, míní Souček
Generální ředitel ČT Jan Souček se přímo ke kampani vyjádřit nechtěl a odkázal se na poslední jednání Rady ČT z minulého týdne. Neodpověděl tak například na dotaz, kdo je autorem obrázků, které na sítích vyvolaly nespočet reakcí. Ve svém posledním příspěvku na webu ČT Souček uvádí na pravou míru nepravdy, které se podle něj o televizi šíří.
„Nejčastěji bývá Česká televize vykreslována jako moloch, černá díra na peníze, jejíž tvorba nikoho nezajímá, a i zadarmo je tím pádem drahá. Realita je taková, že i v roce 2024 jsme byli nejsledovanější televizní skupinou v Česku s podílem na trhu přes 30 procent,“ píše Souček.
Na síti X pak publikoval několik citátů, ve kterých zvýšení poplatků obhajuje. „Výzvy, aby ČT začala konečně šetřit, jsou zcela mimo mísu,“ uvedl Souček. „Snad kromě rozhlasu neexistuje v Česku jiná veřejná instituce, která by hospodařila 17 let se stále stejným rozpočtem. Příjmová stránka státního rozpočtu za tu dobu narostla o více než 100 procent,“ dodal.
Vývoj koncesionářských poplatků za rozhlas a televizi
Rok | Rozhlas (Kč) | Televize (Kč) |
---|---|---|
1953 | 5 | 15 (od roku 1955) |
od 1. července 1969 | 10 | 25 |
od 1. dubna 1991 | 20 | 50 |
od 1. dubna 1995 | 25 | 50 |
od 1. července 1997 | 37 | 75 |
od 1. října 2005 | 45 | 100 |
od 1. ledna 2007 | 45 | 120 |
od 1. ledna 2008 | 45 | 135 |
Zdroj: ČTK
Poplatky, které platí lidé České televizi, by se podle návrhu vládní koalice měly zvýšit ze 135 na 150 korun. U rozhlasu by narostly o 10 korun na 55 korun. Podle analýz Ministerstva kultury to má veřejnoprávní televizi ročně přinést zhruba 865 milionů korun navíc, rozhlasu 331 milionů.
Část kampaně s memy a videem na toto téma se nicméně podle odborníků nepovedla. Česká televize se podle nich sice má snažit mluvit k nejširší veřejnosti a přesvědčit ji o nutnosti zvýšit koncesionářské poplatky, musí to ale být podložené kvalitními argumenty.
ČT si v příspěvcích odporuje
„Ve vyjádřeních si ČT odporuje, například ředitel Jan Souček říká, že TV vyrobila o třetinu více pořadů, aniž by se poplatky zvýšily, přitom jeden mem ukazuje obrázek koně, ze kterého při nenavýšení zbyde jen dětská kresba,“ přibližuje pro Seznam Zprávy Denisa Hejlová, garantka oboru Strategická komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy.
Tím podle Hejlové přiznává, že kvalita s reálným poklesem financí jde dolů, což v komentářích říkají i diváci.
„Role financování a smysl médií se v posledních 15 letech proměnily natolik, že nelze pouze říct, že šetřit je mimo mísu. Veřejnoprávní média by si měla redefinovat svoji základní vizi, misi a společenský přínos a od toho odvíjet financování a poskytovat službu veřejnosti,“ míní Hejlová.
Jak se mají změnit poplatky?
- Pokud projde vládní návrh, poplatek za ČT stoupne ze 135 korun na 150. Poplatek za Český rozhlas vzroste na 55 korun.
- Poplatky se do budoucna budou zvyšovat v závislosti na inflaci, nikoli však každý rok a nikoli o celou inflaci. Při dosažení šestiprocentní kumulované inflace za uplynulé kalendářní roky od posledního zvýšení se zvýší poplatky za ČT a za ČRo, každý o šest procent jejich aktuální výše.
Také podle expertky na sociální sítě šlápla Česká televize při komunikaci memy vedle - jako veřejnoprávní instituce by totiž měla působit seriózněji. Lidé mohou příspěvky brát jako neprofesionální.
„Způsob komunikace úplně neodpovídá stylu České televize jakožto seriózní instituce. Na druhou stranu kampaň zřejmě splnila účel, který si předsevzali, a to je vyvolat reakci a diskuzi. Na sociálních sítích ale byla diskuze spíš negativního charakteru, nepovažuji to za dobrý tah,“ říká Dominika Roháčová, specialistka na tvorbu obsahu na sociálních sítích.
ČT podle Roháčové paradoxně správně vybrala pro sdílení příspěvků X a Facebook, kam chodí spíše starší uživatelé, mladší lidé častěji používají TikTok nebo Instagram, špatně ale vybrala formu sebeprezentace. „Jde o citlivé téma, lidi to spíše pobouřilo a možná ještě více naštvalo,“ doplňuje expertka.
Seznam Zprávy oslovily s dotazy také generálního ředitele Českého rozhlasu Reného Zavorala. Ani on není s komunikací kolegů z České televize na sociálních sítích spokojený.
Karikace versus osvěta
„Není to zrovna můj šálek kávy,“ říká pro Seznam Zprávy Zavoral. Doplňuje, že informace o kampani dopředu neměl a zaregistroval ji až ve chvíli, kdy byla publikovaná na internetu.
Rozhlas podle Zavorala žádnou podobnou kampaň neplánuje, nehodlá na toto téma ani na poslední chvíli spojit síly s ČT a vystupovat na veřejnosti víc jednotně. „Není to můj styl. Celou situaci to ironizuje a karikuje. My jsme zvolili spíše dlouhodobou cestu osvěty a vysvětlování,“ vysvětluje Zavoral.
Rozhlasového ředitele podle jeho slov mrzí, že se diskuze kvůli obstrukcím opozičních poslanců protahuje. „Pevně doufám, že se to už tento týden rozsekne. Je škoda, že se to celé prodlužuje, protože se tím pádem vzdaluje i samotný termín účinnosti zákona. Ale pevně věřím, že 1. duben, nejpozději 1. červenec, je pořád reálný,“ sděluje Zavoral.
Podle generálního ředitele je rozhlas schopný letošní rok ještě ufinancovat bez výrazných zásahů do programu, pokud by ale situace zamrzla, musel by příští rok mimo jiné okleštit služby a snížit počet pracovních míst.