Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Odborný tým z Ministerstva práce a sociálních věcí se podle informací Seznam Zpráv aktuálně detailně seznamuje se systémy digitálního stavebního řízení. Na nich přitom pracuje Ministerstvo pro místní rozvoj pod vedením Ivana Bartoše (Piráti). Celý proces ale čelí intenzivní kritice. Podle úředníků nefunguje, stěžují si i profesionálové z oboru stavebnictví.
Lidé od ministra Mariana Jurečky (KDU-ČSL) tak mají Bartošovi problémovou akci pomoci dotáhnout do úspěšného konce.
Zatím prý poskytují spíše „obecná doporučení“. Těsněji ministerstva začala podle čerstvých informací spolupracovat už od poloviny srpna, a to kvůli hrubé nespokojenosti, kterou ostrý start digitálního stavebního řízení vyvolal.
„Spolupracujeme jak s IT odborníky z jiných resortů, tak rozšiřujeme tým o experty ze soukromého sektoru,“ reagoval v pátek na dotaz Seznam Zpráv Petr Waleczko, mluvčí Ministerstva pro místní rozvoj.
Podle Jakuba Augusty, mluvčího Ministerstva práce a sociálních věcí, Marian Jurečka nabídl Bartošovi tým expertů kolem vrchního ředitele sekce informačních technologií Karla Trpkoše právě v polovině léta. „Naším společným cílem je, aby celý systém začal fungovat,“ uvedl Augusta.
V pátek také Michal Půr, spoluvlastník mediálního projektu Datarun a hybridní žurnalista, jak sám sebe tituluje, na sociální síti uvedl, že součástí meziresortní spolupráce je analýza stavu digitálního řízení, a odhadl, že dopracování systému bude trvat 18 měsíců a stát 300 milionů korun.
Digitalizovat budou ještě příští rok
Vrchní ředitel Karel Trpkoš to pro Seznam Zprávy odmítl blíže komentovat. „Já se vám k tomu vůbec nemůžu vyjádřit,“ uvedl pouze.
Petr Waleczko z Ministerstva pro místní rozvoj na informaci reagoval slovy, že předpokládané náklady na komplexní zajištění digitalizace byly stanovené na 400 milionů korun. A zatím bylo proinvestováno zhruba 100 milionů. Na další rozvoj tedy skutečně má ministerstvo ještě 300 milionů.
„Část složitějších integrací chceme v souladu s harmonogramem dotáhnout už v tomto roce – například systém propojit s registrem plných mocí nebo vytvořit a propojit databázi autorizovaných osob. Část složitějších integrací nad rámec původního zadání pak budeme realizovat i v roce následujícím, protože vyžadují nutnost koordinace s dalšími institucemi a propojení s jejich vlastními IT systémy,“ popisuje Waleczko.
Systém, který práci spíše zdržuje
Kriticky se k digitalizaci stavebního řízení staví kromě mnoha dalších například Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků. Místopředseda komory Radim Loukota popisuje, že podle jeho odhadu je na dopracování systému potřeba ještě rok.
Důležité! Podle našich informací proběhla schůzka mezi ministry a Karlem Trpkošem, který přinesl zprávu analyzující DSŘ. Došlo k velkému konfliktu, protože se ukázalo, že dopracování systému bude trvat dalších 18 měsíců. Ministři obvinili Ivana Bartoše, že jim lhal. Náklady na…
— Michal Půr (@michalpur) September 20, 2024
„A to se bavíme jen o té části, kterou vidí stavebníci a projektanti, což je Portál stavební správy. Součástí je Informační systém stavebního řízení, do kterého nevidím, a potom je součástí i Národní geoportál územního plánování,“ zdůrazňuje zástupce odborníků.
Popisuje, že Portál stavebníka nelze označit za nefunkční, ale že je podle něj ve stavu, kdy práci dokonce přidává. „Strávíte nad tím daleko víc času, než když se to dělalo klasicky papírově. Pořád zjišťujete, že tohle vám nejde, tady zmizí pár příloh ze systému, pořád nad tím bádáte. Spíše to zdržuje, než aby pomáhalo a urychlovalo. Funkční to je, ale bude vám trvat třikrát déle, než vše podáte,“ konstatuje.