Článek
Na tmavěmodrém billboardu s nápisem „Jdu do toho znova“ je dvakrát zmíněno jméno jihočeského hejtmana Martina Kuby, stejně jako heslo Jihočeská jistota.
Název strany, jíž je hejtman členem, se krčí pouze drobným písmem v rohu, kde se povinně uvádí zpracovatel a zadavatel reklamy.
Martin Kuba k tomu říká, že v jižních Čechách každý ví, že patří k ODS, takže není potřeba si to dávat na billboardy. Zároveň ale dodává, že krajské volby jsou spíše o konkrétních osobnostech.
„Vzhledem k tomu, jak osobně jsem se snažil s Jihočechy celou dobu v pozici hejtmana komunikovat, považuji za správné stát před nimi v této chvíli jako Martin Kuba. Pokud by u nás byl problém v době covidu nebo tady nefungovaly nemocnice nebo cokoli jiného, tak kdo by za to mohl? Nějaká neosobní ODS? Nebo premiér, vedení ODS, poslanci nebo kdo? No přeci ten, kdo stojí v čele kraje. A to jsem byl já,“ vysvětluje záměr Kuba.
Jihočeský politik si podobnou strategii může dovolit. V minulých krajských volbách získal šest tisíc preferenčních hlasů, s ODS skončil jen těsně na druhém místě za ANO a dokázal sestavit koalici. Dnes je jedním ze žhavých stranických adeptů na to, aby se v čele kraje udržel.
„U personalizovanějších voleb skrytí strany není nic neobvyklého – něco podobného dělal třeba i Karel Schwarzenberg v roce 2013 v prezidentské kampani. U těch méně personalizovaných je to méně obvyklé,“ říká Otto Eibl, vedoucí Katedry politologie FSS Masarykovy univerzity.
Jako jeden z prvních tento „trik“ použil Mirek Topolánek při jedné z dávných kandidatur do Senátu. Za billboard bez tehdy charakteristického obrysu letícího ptáka si vysloužil kritiku předsedy strany Václava Klause.
„Martin Kuba je vnímán jako celkem oblíbený hejtman. Mluví jinak než špičky ODS, jeho jazyk je jednoduchý a jasný. Dává potom smysl, aby stavěl kampaň sám na sobě, protože věří, že ho respektují i voliči, kteří by v parlamentních volbách ODS nikdy nevolili,“ dodává Eibl.
Nepopulární vláda
Kromě distancu od značky ODS může být cílem také odstřihnutí se od vlády. „Je třeba mít na paměti, že vláda je v tuto chvíli extrémně nepopulární,“ připomíná Eibl.
„Spíše než o upozadění značky ODS jde v této chvíli o zvýraznění druhého atributu kampaně. Tyhle volby budou o mně, bude to volba čistě personální,“ říká k tomu Kuba.
Debata mu prý přijde až úsměvná vzhledem k tomu, že v jeho kraji jako jednom z mála kandiduje ODS samostatně a ne v rámci koalice Spolu.
Kdo platí Kubovu kampaň?
První část kampaně jihočeského hejtmana vyjde na zhruba 200 tisíc korun. Podle Kuby dal půlku nákladů on jako fyzická osoba, půlku sponzorská firma. Její název neuvedl. „Představa, že mi někdo z Prahy z ODS platí billboardy, je úplně mylná. Na krajskou kampaň musím sehnat peníze já jako lídr a předseda regionu,“ uvedl Kuba.
A dodal, že centrála naopak inkasuje 250 tisíc ročně státního příspěvku za každého zastupitele. „Takže my jako Jihočeská ODS počtem krajských zastupitelů přispíváme do centrálního rozpočtu ODS ze všech krajů nejvíc a nedostáváme z toho nic zpátky. Neříkám to, abych si stěžoval, ale prostě takhle to je,“ dodal Kuba.
Podobný recept si v minulých krajských volbách vyzkoušel jiný oblíbený hejtman, který se obával, že jeho preference potopí nepopulární strana v nepopulárním kabinetu – sociální demokrat Martin Netolický.
Netolický v roce 2020 oblepil Pardubický kraj billboardy se značkou 3PK – Prosperita pro Pardubický kraj. Značka ani logo ČSSD se na něm nevyskytovaly, stejně jako tradiční oranžová barva. A Netolický uspěl nejlépe ze všech lídrů ČSSD.
V projektu hodlá Netolický pokračovat i letos. „Jsem stále člen Socdem, ale soustředím se na regionální politiku. Chci rozvíjet tento náš projekt,“ říká Netolický. Podobným způsobem hodlají podle Netolického kandidovat i další sociální demokraté v regionech, například v Královéhradeckém kraji.
V minulých komunálních volbách zase Jan Birke, dlouholetý člen ČSSD a náchodský starosta, raději než pod stranickou značkou kandidoval pod názvem Jan Birke pro Náchod. A získal 40 procent hlasů.