Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Po superministrovi Babišovy vlády Karlu Havlíčkovi (ANO) zůstalo na Ministerstvu dopravy nečekané prázdné místo. Nový šéf resortu zůstal bez řidiče, kterého Havlíček jako dvojministr v minulosti propustil.
Většinu Havlíčkových servisních služeb totiž zajišťoval resort průmyslu a obchodu, který také vedl, a později dokonce i Policie ČR. Havlíček totiž měl od května 2021 přidělenou ochranku kvůli tendru na dostavbu Dukovan.
Nyní se řidič ministra na úřad vrací. Jeho místo vzniklo letos k 1. dubnu a dle systemizace má jít o místo ve 4. platové třídě.
„Ministr dopravy ochranku nyní nemá. Vracíme se k běžné praxi, především s ohledem časové náročnosti programu ministrů a s ohledem na pracovní a bezpečnostní podmínky řidičů. Jejich služby využívají v případě možnosti i další pracovníci ministerstva,“ uvedl mluvčí resortu František Jemelka.
Pro představu – 4. platová třída znamená střední vzdělání s výučním listem nebo střední vzdělání. Dle praxe se pak plat pohybuje v rozmezí 14 až 20 tisíc korun.
Kolik stál Havlíčkův dopravní servis, nejde z veřejných zdrojů vyčíslit. Vůz s ochrankou mu totiž v posledních měsících zajišťovala již zmíněná policie a ta dlouhodobě tvrdí, že přesné vyčíslení není možné. „Takovéto číslo neexistuje,“ uvedl i nyní mluvčí policejního prezidia Ondřej Moravčík.
V minulosti to policie vysvětlovala tak, že členové ochranky jakožto policisté pobírají plat, ať konkrétního ministra hlídají, nebo ne.
Médii pak v roce 2015 proběhla v souvislosti s přidělením ochranky tehdejšímu ministru financí Andreji Babišovi (ANO) informace, že jeden den hlídání ministra stojí zhruba 82 tisíc korun. Samotný Babiš to ale ihned zpochybnil.
Seznam Zprávy na toto téma v minulosti hovořily i s některými lidmi, kteří mají s ochranou ústavních činitelů dlouholeté zkušenosti, a ti jsou přesvědčeni, že zmíněné náklady 82 tisíc korun za den nijak nadsazené nejsou a dnes už jdou přes 100 tisíc. Alespoň pokud se jedná o trvale chráněné osoby.
Podle Ministerstva dopravy pak nešlo brát prázdné místo po propuštěném řidiči jako výzvu k používání alternativních způsobů dopravy. Zejména s ohledem na pracovní vytíženost ministra od brzkých ranních do pozdních večerních hodin a požadavkem na případné rychlé přesuny.
„Určitě počítáme s využitím i jiných druhů dopravy, třeba svou první zahraniční návštěvu na Slovensko absolvoval pan ministr právě vlakem,“ dodal mluvčí ministerstva Jemelka.