Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
V jedné uzavřené restauraci v Praze se minulý týden sešla asi dvacítka lidí, kteří nesnášejí Andreje Babiše. Byli to zejména mladší lidé plus pár podnikatelů ve středním věku. Většina z nich v posledních volbách dala hlas koalici Spolu, část Pirátům se Starosty. Nikdo ale nevolil hnutí ANO.
Kupodivu to nebyl sraz Babišových odpůrců, kteří se přišli navzájem ujišťovat, jak velkou hrozbou pro ně je návrat nenáviděného miliardáře k moci. Měli tady domluvené setkání s mužem číslo dvě v ANO, s místopředsedou Karlem Havlíčkem.
Babiš sní o 40 procentech
„Chci mít pravidelná setkání s našimi nevoliči, a to s opravdu hardcore odpůrci. Chci se s nimi bavit slušně, racionálně,“ říkal Havlíček těsně před schůzkou. „Vím, že je asi nepřesvědčím, ale chci argumentovat. A chci, aby viděli, že jsme schopní se bavit s každým a naslouchat.“
Tyhle skupinové diskuze jsou součástí nové strategie ANO, které se k sobě snaží přilákat nové voliče. Podobně jako nová ofenziva Babišova hnutí na sociálních sítích, kde se snaží oslovit mladé voliče prostřednictvím videí od trojice mladých autorů.
To vše je v duchu Babišova snu o catch-all-party, tedy stranou pro všechny. Šéf ANO podle informací Seznam Zpráv propadl představě, že je možné získat přes 40 procent hlasů a vytvořit jednobarevnou vládu.
Debaty s oponenty se budou konat zatím jenom v Praze, kde se má stát lídrem volební kandidátky právě Havlíček. V hlavním městě se hraje o hodně hlasů, ale Babišovo hnutí se tu dlouhodobě nedaří. Proto teď vsadilo na svého místopředsedu s očekáváním, že jako jediný z ANO je schopen oslovit i kritiky hnutí.
„Já myslím, že to má i jiný důvod. Je to pro Karla Havlíčka jakési samoučení. Před skutečnou kampaní se chce naučit, jak komunikovat s lidmi na nepřátelském území, kterým Praha pro ANO bezpochyby je,“ domnívá se sociolog Martin Buchtík, ředitel analytického ústavu STEM.
O tom, jak setkání s oponenty dopadlo, mnoho nevíme. Akce byla utajená a její účastníci si pochopitelně nepřáli, aby se o jejich aktivitě vědělo. Vycházet tak můžeme jenom z dojmů Karla Havlíčka, jenž si setkání pochvaloval.
„Bylo to hodně zajímavé, poučné. Překvapilo mě, jak to bylo věcné, žádná ideologie, chtěli vysvětlit konkrétní věci. Netrápí je minulost, chtěli řešení do budoucnosti. Byli jednoznačně pravicově, tržně orientovaní,“ popisuje Havlíček dvouhodinovou diskuzi s oponenty.
Proč by měl Babiš brzdit
Přesto se mu nepovedlo zlomit nedůvěru lidí, kteří vyjadřovali obavu, že Babiš se po volbách spojí ve vládě s levicovými stranami, a hezké Havlíčkovy sliby tudíž padnou pod stůl.
„Odnáším si z toho, že v Praze je obrovské množství zklamaných pravicových voličů, kteří chtějí pragmatického lídra a někoho, kdo dokáže nejen popsat současný stav, ale dokáže jej i konkrétními kroky napravit,“ říká Karel Havlíček.
TikTokeři mají k Babišovi přitáhnout mladé
Součástí nové strategie „catch-all-party“ je také lov mladých voličů, aby hnutí ANO nebylo vnímáno jen coby strana pro důchodce. Jak už informovaly Hospodářské noviny, dostat ANO k mladým lidem má pomoci nová trojice mladých tváří. Ti začali nově točit videa na TikTok a Instagram, v nichž jazykem mladé generace vysvětlují plány ANO.
První z nich je Aneta Zicklerová, která doposud působila v ústraní jako členka marketingového týmu ANO. Další pak Viktorie Kalivodová, jež doposud jen točila a stříhala legendární videa pro Alenu Schillerovou.
A třetím je Adam Knedlhans, aktuální Babišův oblíbenec, jenž se o víkendu na sjezdu spolku s názvem Mladé ANO měl stát novým šéfem této mládežnické organizace.
Ale nestal, protože sněm nebyl kvůli nízké účasti usnášeníschopný, což dost rozlítilo přítomného šéfa ANO. Babiš přitom po Knedlhansovi požadoval daleko větší zapojení mladé organizace do předvolební kampaně, což v neděli zatím úplně nevyšlo.