Hlavní obsah

Komentuje fotbal, změnil názor na TikTok. Fiala začal honit lajky na sítích

Foto: Shutterstock.com, Seznam Zprávy

Rodri? Dobrá volba. Premiér na sociálních sítích okomentoval výsledky Zlatého míče, ankety o nejlepším fotbalistovi.

Premiér Petr Fiala (ODS) je nově nebývale aktivní na sociálních sítích. Navzdory varování bezpečnostních analytiků si pořídil také účet na TikToku. Na čínskou sociální síť si premiér najal specialistu. Důvod? Za rok budou volby.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Důchodová reforma? Rozpočet? Ne, jedním z vůbec nejúspěšnějších příspěvků na sociálních sítích Petra Fialy byl jeho komentář k vyhlášení ankety Zlatý míč o nejlepšího fotbalistu, kterou vyhrál Španěl Rodri. Lidová tvořivost na sebe nenechala dlouho čekat.

Na premiérův účet uspořádali „nálet“ fotbaloví fanoušci v legraci ho žádali také o komentář ohledně sestavy Baníku Ostrava, nebo ho zvali do televizního studia jako fotbalového experta. Mnoho z nich ale „profesorovi“ lásku k fotbalu nevěřila.

Lidový humor na adresu premiéra:

Fiala už dříve přiznal, že fotbal sleduje, nejraději má prý anglickou ligu. Teď, rok do parlamentních voleb, se ale poprvé snaží směrem k veřejnosti více otevřít a na sociálních sítích ukázat i jinou než jen politickou tvář. Nově si zřídil profil na kontroverzní čínské sociální síti TikTok, kam už stihl nahrát dvě videa a nasbírat zhruba dvě tisícovky sledujících.

Dva miliony Čechů na čínské síti

Potenciální dosah je ale mnohem větší, jak sám Fiala vzkázal, chystá se oslovit dva miliony Čechů, kteří na TikToku jsou. A z toho polovina mohou být budoucí voliči. Čechů mezi 18 a 24 lety je na této síti skoro 1,1 milionu. Další věkové kategorie se pak počítají ve statisících.

I proto zřejmě Fiala na sociální sítě začal tolik tlačit. Václav Smolka, ředitel odboru komunikace Úřadu vlády, Seznam Zprávám potvrdil, že se premiérův tým rozrostl o jednoho člověka, který má na starosti právě TikTok.

„Témata budeme komunikovat postupně,“ doplnil Smolka.

Bezpečnostní analytici přitom před TikTokem varují. Například Daniel Bagge, bývalý český kybernetický atašé ve Washingtonu, s nímž Seznam Zprávy přinesou obsáhlý rozhovor ve čtvrtek, redakci řekl, že TikTok „je nástroj čínské propagandy a sbírá obrovské množství dat. To sice dělají i ostatní sociální sítě, ty ale data používají k vydělávání peněz, v však Číně končí u bezpečnostního aparátu, který je využívá k narušování společnosti, podobně jako Rusové a jejich dezinformační kampani. Dnes má každý v kapse chytrý telefon plný osobních dat, lze díky tomu provozovat 'mikrocílení, které je velmi efektivní.“

Do jeho telefonu prý aplikace rozhodně nesmí.

Uživatelé sociálních sítí si každopádně v poslední době mohli všimnout také nezvykle velkého počtu krátkých příspěvků, ve kterých Fiala bodově shrnoval dosavadní úspěchy, které se podle něj vládě podařily. Protože zásoboval sítě téměř každou půl hodinu, měli někteří lidé obavy, jestli se z premiéra nestal robot.

„České školství bude odpovídat požadavkům 21. století a tomu, co od něj oprávněně očekáváte vy,“ napsal premiér na síti X. „Rekordní budou výdaje na vědu, výzkum a inovace v celkové výši 51,6 miliardy korun,“ sdílel po dalších dvaceti minutách premiér.

Zvýšil také počet mediálních výstupů, velký rozhovor poskytl Petr Fiala nedávno i pro Seznam Zprávy.

Premiér ve stínu

Vidíme teď tedy nový obraz Petra Fialy, kterého jeho tým před volbami v roce 2021 úspěšně stylizoval do role moudrého profesora? Podle Milana Školníka, politologa z Provozně ekonomické fakulty České zemědělské univerzity, který se zabývá politickou komunikací, je obecně cesta sdílení jiných než politických témat pro politika dobrou volbou.

„Komunikace je premiérovi a vlastně celé vládě vytýkaná od začátku volebního období. Očividně se ji snaží vylepšovat alespoň na sociálních sítích, navíc když je rok do voleb,“ říká pro Seznam Zprávy Školník a dodává, že z pohledu načasování dává premiérova „ofenziva“ smysl.

Do horké části kampaně zbývá několik měsíců a z pohledu politické komunikace má Fiala konkurenty nejen v hnutí ANO, ale také v koalici. Úspěchy v tomto volebním období bude chtít kromě Spolu komunikovat i STAN a Piráti, toho času v opozici.

Čeští politici na TikToku

Na TikToku oslovují potenciální voliče i tuzemští politici. Jedním z těch nejaktivnějších je šéf hnutí ANO Andrej Babiš, který od loňského roku nasbíral přes 140 tisíc followerů.

Na mladé se snaží na síti zapůsobit i exministryně financí a šéfka poslaneckého klubu ANO Alena Schillerová.

Více než 60 tisíc lidí sleduje na TikToku dalšího opozičního lídra – šéfa SPD Tomia Okamuru.

Fiala má pak sám o sobě z pohledu komunikace jednu nevýhodu. Je premiér. „Neřídí žádný resort, pro lidi to bývá abstraktní. I proto se jeho tým snaží komunikačně posílit jeho pozici, prodat různé úspěchy. Nechtějí ho nechat zastínit jinými členy vlády,“ konstatuje Školník.

Sako nesundá ani u táboráku

Premiérův přerod z profesora na komentátora fotbalu nemusí být podle expertů úplným průšvihem. Fiala ale může jen překvapit.

„Když jsme ho před kampaní v roce 2021 fotili s buřty u táboráku, nemohli jsme z něj dostat sako,“ přibližuje Anna Shavit, expertka na politický a volební marketing z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy, která stála například za prezidentskou kampaní Karla Schwarzenberga, spolupracovala ale i s hnutím ANO a před posledními parlamentními volbami právě s koalicí Spolu.

Shavit vidí u Fialy další zajímavou novinku, premiér totiž nedávno prohlásil, že volby vyhrávají osobnosti, což u kovaného politologa nebývalo obvyklé. „Nejmenší co může udělat, je zvýšit komunikaci na sítích. Je načase mluvit o tom, co se povedlo a víc se dostat do kampaňového módu,“ sděluje Shavit.

Podle Smolky není v plánu dělat z premiéra influencera. To ani umírněnému Fialovi nejde, už jednou se premiérův tým výrazně spálil, video s Nutellou se stalo na českém internetu legendou. Smolka a spol. si tak dali smělý cíl: komunikovat chce politiku, ale odlehčenou formou.

Zůstat u politiky mu radí také politolog, zároveň varuje, že se Fiala svou novou taktikou dostává do vod, ve kterých se pohybují opoziční politici už delší dobu. Sáhnout si tak na voliče například z TikToku bude velmi obtížný úkol.

„Babiš, Schillerová nebo Okamura jsou tam již dávno etablovaní. Navíc to bude mít Fiala ztížené tím, že se jako člen vlády bude muset snažit být pozitivní, což se na takové sociální síti špatně prodává. Jediné co mě napadá, je vsadit na příběhy lidí, kterým vláda reálně pomohla,“ doporučuje politolog.

Jeden z prvních premiérových příspěvků na TikToku:

@p_fiala

Tak jsem tu.🤵‍♂️ #fyp

♬ Music Sounds Better With You (feat. Thomas Bangalter) - Stardust & Benjamin Diamond & Alan Braxe

S tím souhlasí i Shavit. Babiš a Schillerová jsou podle ní zdaleka nejúspěšnější političtí influenceři. „Je to chyba ostatních politiků, že jim nechávají všechen prostor,“ doplňuje Shavit.

Fiala tak bude muset částečně vystoupit z komfortní zóny. Umírněný profesor už dávno netáhne, podle zprávy americké agentury Morning Consult, která sleduje důvěru voličů ke světovým politikům, byl český premiér letos v lednu druhý od konce.

„Je dlouhodobě v defenzivě, nechce ani moc odpovídat na dotazy na tiskových konferencích. Nic jiného mu ale nezbývá, je ale otázka, kam ta ofenziva, kterou nyní vidíme, zajde. Profesor už nefunguje, jeho tým nyní zkouší lidovou verzi premiéra, uvidíme jak moc to bude autentické,“ uzavírá Školník.

Co je na TikToku problematického?

Kontroverzní síť TikTok vyvíjená čínskou společností ByteDance čelí mnohým obviněním, přičemž tím nejčastěji zmiňovaným je shromažďování nadměrného množství dat o jejích uživatelích.

Dalším bodem je například to, že by platformu mohla čínská vláda využívat ke špehování uživatelů. To TikTok odmítá a tvrdí, že je plně nezávislý, což dokládají i důkazy, které zatím ukázaly jen to, že jde zatím o neprokázané riziko.

Doporučované