Hlavní obsah

Sazby mýtného jsou spočítané špatně. Kupka věří, že oprava bude včas

Foto: Seznam Zprávy, Shutterstock.com

Ministr dopravy Martin Kupka se potýká s chybami úřednického aparátu.

Další chybu mají na svědomí stejní úředníci Ministerstva dopravy, kteří loni nezvládli tendr na mýtného poradce a poté ani soutěž na poradce pro dostavbu dálnice D35. Ministr Kupka pochybení uznal i v nedělní diskusi na ČT.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) má další problém, který způsobili „jeho“ úředníci. Podle informací Seznam Zpráv resort na poslední chvíli přepisuje tabulku, v níž jsou uvedeny nové sazby mýtného pro kamiony. Původní byly totiž chybně nastaveny.

Vyšší dálniční poplatky, které teď budou vedle dalších tří kritérií zohledňovat i emise CO2, mají platit už od března. Nečekané zásahy do sazebníku přicházejí ve chvíli, kdy je příprava inovovaného mýtného systému téměř ve finále a dodavatel –⁠ firma CzechToll –⁠ jej už ve zkušebním režimu testuje. Každé zdržení může způsobit, že březnový start, který je uveden i v zákoně, nebude dodržen a stát od nákladních aut nevybere peníze, s nimiž počítá v rozpočtu.

„Je to bohužel chyba na straně našeho úřednického aparátu,“ připustil na dotaz Seznam Zpráv ministr Kupka. Je prý připraven z toho vyvodit důsledky. Jaké, to zatím neupřesnil.

Chybu mají přitom na svědomí stejní úředníci vedení vrchní ředitelkou Lenkou Hamplovou, kteří loni nezvládli tendr na mýtného poradce a poté ani tendr na poradce pro dostavbu dálnice D35. Dosavadního šéfa příslušného odboru Martina Janečka resort teď vysílá na dlouhodobou stáž do Londýna.

Kupka ale řekl, že původní termín by měl být dodržen a nebude ani ohrožen výběr dálničních poplatků. „Jde o dílčí pohyby sazeb, které by neměly mít vliv na celkový výběr mýta. A nemělo by to mít ve výsledku ani vliv na termíny,“ uvedl v reakci ministr.

V neděli pak Kupka potvrdil, že se příslušná tabulka nyní opravuje a měla by od března platit. Stoprocentní jistotu ale ministr nemá, protože mýtné spravuje soukromá firma Czech Toll a záležet bude také na její rychlosti.

„Míříme k tomu, abychom to zvládli. Mrzí mě to pochybení,“ uvedl Kupka v pořadu Otázky Václava Moravce na ČT. Na otázku, jak vysoká je pravděpodobnost, že se vše stihne včas, odpověděl, že nechce tipovat.

„To uvidíme, ta jednání s dodavatelem vedeme velmi intenzivně,“ dodal ministr s tím, že se diskusí s Czech Toll osobně účastní a že včasné spuštění systému včetně zavedení vyšších sazeb bere jako svůj úkol.

Změny od března

  • Chystaná změna mýtných sazeb se dotkne všech kategorií vozidel.
  • Kromě dosavadních tří složek mýtného (poplatku za užití pozemní komunikace, poplatku za hluk z provozu a poplatku za znečištění ovzduší) bude nově zavedena ještě čtvrtá složka –⁠ poplatek za emise CO2.
  • V souladu s evropskou legislativou bude zavedeno pět emisních tříd CO2. V emisní třídě CO2 1 jsou poplatky nejvyšší, naopak emisní třída CO2 5 je určena pro vozidla s bezemisním provozem.
  • Skrze mýtný systém stát loni vybral 15 miliard korun, po letošních změnách se má výtěžek o 10 až 15 procent zvýšit, jak dříve avizoval ministr Kupka.

Částečně slučitelné s právem EU

Nesrovnalostí v číslech si všiml odbor kompatibility na Úřadu vlády. A to jak v návrhu příslušného vládního nařízení, v němž jsou uvedeny nové mýtné sazby, tak i v návrhu ministerské vyhlášky, podle níž se určuje emisní třída zpoplatněných vozidel. K oběma materiálům tento odbor v rámci připomínkového řízení uvedl, že jsou jen „částečně slučitelné s právem EU“.

Ukázalo se, že není vůbec jasné, jak se Ministerstvo dopravy k novým mýtným sazbám dopracovalo, z jakých analýz vycházelo.

„Odbor kompatibility identifikoval, že v tabulce (mýtných sazeb) je třeba upravit některé údaje týkající se numerického výpočtu hodnot,“ uvedla ke zjištěným chybám Jana Taušová, mluvčí předsedy Legislativní rady vlády Michala Šalomouna.

V pátek odpoledne Kupkovo ministerstvo ústy mluvčího Františka Jemelky redakci Seznam Zpráv sdělilo, že připomínky už stačilo zapracovat. Úřad vlády prý s novou verzí souhlasí.

Jenže není to definitivní tečka. Opravený sazebník teď ještě musí schválit vláda, teoreticky by se mohlo opakovat i celé připomínkové řízení. A bude záležet i na tom, zda nové poplatky za dálnice dokáže v hodině dvanácté do systému zapracovat i dodavatel satelitního mýtného systému. A pokud ano, tak kolik si za práci navíc řekne.

Dvě fáze přechodu

Není to jediný důvod, proč se vše odehrává v časové tísni. Samotná příprava na čtyřsložkové mýto začala s výrazným zpožděním, jak už loni v srpnu Seznam Zprávy popsaly. Firma CzechToll dokonce v té době uvedla, že změna mýtného systému se zohledněním emisí CO2 bude možná nejdříve od podzimu 2024. I ministr tehdy připustil, že termín startu je ohrožen.

Nakonec ale došlo s dodavatelem k dohodě a byl podepsán smluvní dodatek, nicméně bude to znamenat vícenáklady v řádu několika milionů korun a několikaměsíční provizorium.

Z posudku znalecké kanceláře Cetag, který si Seznam Zprávy na konci loňského roku vyžádaly podle informačního zákona, totiž vyplývá, že celý transformační projekt byl nakonec rozdělen na dvě fáze. V té první fázi (od 1. března) budou plně fungovat jen ty funkce mýtného systému, které jsou zcela nezbytné pro nový způsob zpoplatňování. Zbylá data o vozidlech do systému budou zapisována manuálně, tedy s vyšším nárokem na lidskou práci. Ve standardním režimu (se všemi funkcionalitami) začne systém fungovat až se zpožděním.

Šestnáctkrát více než doposud

Nově nastavené mýtné, které bude zohledňovat i emise CO2, znamená zdražení dálničních poplatků pro nákladní dopravu.

Podle dřívějšího vyjádření ministra Kupky by zvýšení cen nemělo překročit 15 procent. Loni se na mýtném vybralo v Česku 14,9 miliard korun, nově by to tak mělo být o zhruba dvě miliardy více. Až příští měsíce ale napoví, zda původní předpoklady o vyšším výtěžku budou naplněny.

Foto: Ministerstvo dopravy ČR, Seznam Zprávy

Mýtné sazby v korunách za kilometr, jak jsou uvedeny v původní tabulce, která prošla připomínkovým řízením. Kupkovo ministerstvo ale tuto tabulku v minulých dnech přepsalo. Tvrdí, že rozdíly budou jen „v řádu haléřů“. S novým připomínkovým řízením už nepočítá.

Existuje přitom jedna kategorie vozidel, kde zdražení je až nezvykle vysoké. Jde o automobily o hmotnosti 3500 až 7500 kilogramů.

Patří tam malé nákladní vozy, ale také třeba karavany. V této kategorii se v Česku doposud platily relativně zanedbatelné poplatky, teď mají být minimálně desetkrát vyšší (v některých případech dokonce šestnáctkrát).

Toto zvýšení cen v připomínkovém řízení ostře napadla Hospodářská komora. Uvedla, že jde o „astronomické“ zdražení. Ani zde není jasné, z jakých analýz ministerstvo vycházelo.

„Může vést (zdražení) až k likvidaci dopravy v tomto segmentu. Tato vozidla se přitom nejvíce podílejí na zásobování maloobchodu, a to včetně základních potravin, rovněž se používají v oblasti drobného a středního podnikání,“ podotkla ve své připomínce Hospodářská komora.

Ministerstvo ale tvrdí, že o žádné drama nejde. Poukazuje na to, že v hmotnostní kategorii 3500 až 7500 kilogramů, v níž je zaregistrováno asi 27 tisíc vozidel, se ročně v průměru na jedno vozidlo vybralo pouze 163 korun. Teď to prý bude v průměru 2600 korun.

Podle ministerského mluvčího Františka Jemelky to bude srovnatelné s cenou roční e-viněty, kterou za dálnice platí majitelé osobních vozů.

Aktualizace: Doplněny výroky ministra Kupky z nedělního vystoupení v ČT.

Doporučované