Hlavní obsah

Buď zelená louka v Lutyni, nebo jdeme jinam, pohrozil investor gigafactory

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační vizualizace.

Jihokorejský investor hodlá na Ostravsku postavit továrnu na baterie do elektromobilů. Plány však kvůli odporu místních stojí a Česku hrozí, že o obří investici přijde. Zprovoznění továrny by zvedlo HDP Česka o 222 miliard.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Plán na stavbu obří továrny na baterie do elektromobilů, takzvané gigafactory, kterou prosazuje vláda společně s utajeným jihokorejským investorem na Ostravsku, se zasekl. Poté, co továrnu kousek od hranic s Polskem odmítli v místním referendu obyvatelé Dolní Lutyně, regionální politici nabídli investorovi jiné pozemky v okolních bývalých průmyslových areálech.

Jihokorejci to však odmítli a trvají na zelené louce v Lutyni. Radek Kaňa z ODS, který je coby předseda Komise pro strategický rozvoj Moravskoslezského kraje u všech klíčových jednání, v rozhovoru vysvětluje, co teď bude dál a jestli hrozí, že Česko o obří investici nakonec přijde.

Jak to tedy aktuálně vypadá s projektem, který sice prosazuje vláda a je zařazený mezi strategickou infrastrukturu státu, ale v referendu ho odmítli místní obyvatelé?

Pořád bojujeme, abychom investici v mezinárodní konkurenci získali. Investor teď čeká na vyhodnocení technických studií. Pokud vše půjde dobře, získáme stanovisko k vyhodnocení vlivů na životní prostředí EIA a ke konci roku 2026 by se mohlo začít stavět. Finální harmonogram bude však potvrzen až po rozhodnutí investora.

Lutyně, nebo nic

Jak dopadla snaha vnutit investorovi raději nějaký brownfield, bývalý průmyslový areál, místo stavby na zelené louce?

Musím říct, že už na začátku, tedy před místním referendem, jsme nabízeli investorovi druhou lokalitu, ale Lutyně je z jeho pohledu jednoznačně nejlepší. Je to mezi dálnicí a železniční tratí a v dojezdové vzdálenosti do 30 minut žije 600 tisíc lidí. Řeknu to natvrdo: Investor chce buď Lutyni, nebo jde jinam. V Lutyni by byl hlavní závod a subdodavatelé pak v Barboře, což je velký brownfield v místě bývalého dolu. Je to pět kilometrů od sebe. Brownfield budeme určitě také rozvíjet.

Je tedy definitivě rozhodnuto, že se továrna postaví v Česku, nebo zdlouhavá jednání investora už odrazují?

Doufáme, že to do dvou let vyřešíme. Problém je, že Babišova vláda nepřipravila žádné lokality, tak teď bojujeme s časem. Jedná se o strategickou infrastrukturu státu, tak se pojede ve zrychleném režimu. Jen pro představu, jak významný projekt gigafactory je, uvedu, že její zprovoznění zvedne HDP Česka zhruba o 222 miliard. To je nárůst skoro o dvě a půl procenta. Státu, kraji a obcím to přinese do rozpočtu asi 52 miliard. Jen Dolní Lutyně získá z daňových výnosů zhruba o 106 milionů ročně navíc.

Hyundai jako precedens

Rozumíte argumentům místních, kteří chtějí chránit přírodu v Poolší, kde žijí ohrožené druhy ptáků? Mají také obavu, že se zničí poslední oáza klidu, která je z jedné strany lemována dálnicí a průmyslovým Bohumínem a z druhé elektrárnou v Dětmarovicích.

V nedalekých Dětmarovicích bude ČEZ nahrazovat uhlí plynem a výhledově malou jadernou elektrárnou s modulárním reaktorem. Z té lokality je vidět v Polsku ohromný sklad Amazonu. Je to sice takzvaná zelená louka, ale v průmyslové oblasti. Podobné závody jsou v Norsku, Švédsku či Dánsku. To jsou země s velmi silným vztahem k životnímu prostředí. Neměli bychom bránit přechodu na ekologičtější průmysl kvůli několika hektarům lesa, pokud je tady závazek státu, že jako náhradu vysadí téměř 80 hektarů zeleně. Člověk musí vidět obě strany mince. Mimoto máme v plánu nabídnout Lutyni spoustu věcí jako kompenzaci.

Jedna z věcí, které nepřispívají u místních k důvěře, je skutečnost, že investor je utajovaný. Proč?

Jedná se velkou nadnárodní společnost s akciemi na mezinárodních burzách, jež pochází z demokratické jihoasijské země.

Pomáhá v lákaní investora také fakt, že vláda přiklepla výstavbu velkých jaderných bloků Jihokorejcům?

Rozhodně to neuškodilo.

Samotná výroba baterií není zas tak čistá. Bude v Česku i vývoj, jako to třeba vidíme u gigafactory společnosti LG v Polsku, odkud dnes bere baterie například Škoda Auto?

Ano, bude tady i vývoj. A ve výrobě nepůjde o chemické zpracování těžkých kovů. Ve výrobě se budou sestavovat baterie z dodaných komponent. To je čistá, v podstatě laboratorní výroba za pomoci zahřáté vodní lázně. Do ovzduší odchází primárně vodní pára.

Přesto – nepodcenila vláda komunikaci s lidmi v regionu, kteří mají pocit, že jim to arogantně vnucuje a pak z nich dělá hlupáky, kteří brzdí pokrok?

Polovina obyvatel Lutyně nepřišla v referendu hlasovat. Dali najevo, že jim je to jedno. Z nového průzkumu agentury STEM z přelomu července a srpna v celém regionu vychází, že drtivá většina lidí chce, aby se v kraji přešlo na ekologičtější typ průmyslu. Po krachu Liberty mají lidé obavy a gigafactory je přesně ten typ investice, který může tak ohromnou společnost nahradit. Vzpomeňte si na Hyundai. Tam byli lidé razantně proti, ekologové se mohli zbláznit, a dnes ta fabrika nevadí skoro nikomu. Přesně naopak, devět z deseti lidí ji považuje za přínos.

Továrna může zastavit velký problém

A co si od továrny na baterie do elektromobilů slibujete vy v kraji?

Projekt je zařazený mezi strategickou infrastrukturu státu. Bereme ho vážně. Z Moravskoslezského kraje odchází třetina lidí do 34 let především kvůli nízko kvalifikovaným pracovním příležitostem. Jestli dnes v kraji neudržíme mladé a kvalifikované lidi, budeme mít velký problém, protože za dalších 30 až 40 let ztratíme skoro třetinu obyvatel. Zdejší lidé musí dostat odpovídající práci za vyšší platy, než mají dnes.

Kolik nových pracovních míst by mělo vzniknout?

Tohle není o gigafactory, to je adaptace na nový průmysl, který nás bude v budoucnu dobře živit. Jen za první dvě fáze tohoto záměru by to bylo 3400 přímo zaměstnaných a dalších 11 tisíc lidí v navazujících dodavatelských řetězcích. Ten impulz je ohromný.

Doporučované