Článek
V souladu s očekáváním končí ve státní železniční firmě České dráhy generální ředitel Ivan Bednárik, který v úterý sám rezignoval.
Dozorčí rada vypíše výběrové řízení na nového šéfa. Pověřen řízením byl dosavadní člen představenstva Michal Kraus.
Do představenstva byla zvolena jako první žena v historii manažerka Blanka Havelková, která doposud vedla Dopravní vzdělávací institut. Novým šéfem dozorčí rady byl na dnešním mimořádném zasedání zvolen ekonom Miroslav Zámečník.
V představenstvu dnes skončili také jeho místopředseda Václav Nebeský a člen Petr Pavelec.
Bednárik byl předsedou představenstva a generálním ředitelem ČD od prosince 2020, kdy v čele společnosti nahradil Václava Nebeského. Předtím Bednárik vedl ČD Cargo.
Ministr dopravy za ODS Martin Kupka očekává od nového ředitele mimo jiné to, že vyřeší problém s dosud nevypořádanými pozemky pod kolejemi. Jde o nemovitý majetek za více než 3 miliardy korun, který by měl být převeden na Správu železnic.
Dále ministr Kupka vypichuje potřebu pokračovat v obnově vozového parku Českých drah a péči o rozvoj lidských zdrojů, což je oblast, které se má věnovat právě nová členka představenstva Blanka Havelková.
Nikoho lepšího zatím nemají
Bednárikův konec přijímá odborná veřejnost s rozpaky. I nový šéf dozorčí rady Miroslav Zámečník si velmi pochvaluje spolupráci, kterou s manažerem v minulosti měl a označil ji dokonce za vynikající.
Na jednu stranu Bednárikova rezignace mnoho expertů nepřekvapila - předchozí šéf byl výrazně spojen s Babišoviou vládní garniturou - na druhou stranu však není vůbec jisté, že nová vláda bude mít lepší náhradu.
„Osobně mě to dosti překvapilo, považoval jsem vždy pana Bednárika za odborníka, jemuž se podařilo České dráhy provést covidovou krizí, byť zdaleka ne bez ztrát,“ říká na Bednárikovu adresu někdejší ministr dopravy Petr Moos, který byl v minulost šéfem dozorčí rady Český drah.
Nejčastěji se hovoří o tom, že by Bednárika mohl nahradit Michal Nebeský (neplést s končícím členem představenstva Václavem Nebeským).
Jde o manažera, který byl do roku 2012, v éře Petra Žaludy, náměstkem generálního ředitele pro ekonomiku. Posléze řídil českou pobočku Citibank. „Pan Nebeský je jistě ve svém oboru odborníkem, ale já si myslím, že České dráhy potřebují někoho, kdo dobře rozumí i celému tomu dopravnímu byznysu, ne pouze ekonomice a financím,“ soudí Petr Moos.
Problém je i to, že sám Nebeský dle neoficiálních informacích o návratu na železnici není zdaleka přesvědčen, nabídky doposud odmítal. Svou roli patrně hraje i to, že České dráhy jsou zatíženy velmi vysokými dluhy, přesahují 50 miliard korun, které se i řadě expertů už jeví jako velmi složitě zvládnutelné.
Chceme silného kandidáta
Samo současné vedení resortu dopravy nechce říct, zda s Nebeským jako kandidátem na nového šéfa ještě počítá. Předseda dozorčí rady Miroslav Zámečník ale věří, že by se i lidé jako je Michal Nebeský mohli zúčastnit připravovaného výběrového řízení. „Chtěli bychom opravdu silného kandidáta,“ uvedl pro Seznam Zprávy.
Bednárikův odchod, byť dosavadní generální ředitel odchází dobrovolně, kritizuje i opozice.
Šíbři na značkách. Na železnici se opět připravuje dělení medvěda. Můj tip je, že dnes bude odejit jeden z nejschopnějších ředitelů Českých drah posledních let a záhy se začne diskutovat o možnosti privatizace dceřiné společnosti ČD Cargo. Vítejte v době tradičních stran.
— Karel Havlíček (@KarelHavlicek_) February 15, 2022
Místopředseda ANO a bývalý ministr dopravy Karel Havlíček už mluví o tom, že nová vládní garnitura chystá privatizaci dceřiné společnosti ČD Cargo. A to - podle něho - v režii starých „šíbrů“.
„Je to nesmyslný útok,“ reagoval na Havlíčkova slova pro Seznam Zprávy ministr dopravy Martin Kupka (ODS), který naopak po svém nástupu kritizoval České dráhy mimo jiné za obchod s akciemi telekomunikační společnosti ČD-Telematika.
Jde o to, že v roce 2014, po nástupu hnutí ANO, měla státní železniční firma možnost odkoupit podíl za necelých 200 milionů korun, nakonec stejné akcie koupila loni čtyřikrát dráže.
Kupka stále považuje celý obchod, spojený právě s vládou hnutí ANO, za krajně podezřelý, ale vadí mu spíše, že státní firma nevyužila první příležitost.
„Tohle bych panu Bednárikovi určitě nevyčítal, že to loni koupil. Chybu udělali ti, kteří to v roce 2014 nekoupili,“ uvedl Kupka.