Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Ještě na konci ledna jezdil bývalý premiér a předseda hnutí ANO Andrej Babiš po republice v pancéřované limuzíně BMW chráněn policejními bodyguardy z Ochranné služby. Od února už to neplatí. O tuto výsadu nejvyšších ústavních činitelů Babiš nedlouho po odchodu z vládní funkce přišel.
„Ochrana u bývalých členů vlády už skončila,“ sdělil na dotaz redakce mluvčí policejního prezidia Ondřej Moravčík.
Bez doprovodu však Andrej Babiš – nyní už v pozici řadového poslance – nezůstal. Jak si Seznam Zprávy všimly, přesedlal do civilního Audi a po Praze nebo i třeba do své poslanecké kanceláře v Roudnici nad Labem nyní jezdí se dvěma muži. Řidič a ještě další osoba jsou mu stále nablízku.
Redakce chtěla vědět, zda jde o novou soukromou ochranku a kdo ji platí. Jestli Andrej Babiš sám, nebo hnutí ANO. Nebo třeba holding Agrofert, o němž Andrej Babiš v posledních letech (po převodu svého podnikatelského majetku do svěřenských fondů) hovoří jako o své bývalé firmě, i když je v oficiálním registru veden jako její nepřímý skutečný majitel.
Expremiér na dotaz ohledně ochranky od pondělí neodpověděl. Nevyjádřil se ani jeho poslanecký asistent Darek Kysela, stejně tak přes urgence nijak nereagoval mluvčí hnutí ANO Martin Vodička.
Kdo provoz vozu Audi a Babišova doprovodu hradí, není prý známo ani Karlu Havlíčkovi, který je od minulého víkendu prvním místopředsedou hnutí ANO. „Nevím to,“ reagoval stroze na dotaz.
Bývalý ministr vnitra František Bublan nevidí důvod, proč by Babiš nějakou základní informaci poskytnout nemohl. „Není to určitě nic proti ničemu. Samozřejmě pokud si platí ochranku sám, neviděl bych na tom nic špatného. Je to jeho osobní věc,“ uvedl.
Obavy z pomsty organizovaného zločinu
Multimiliardář Babiš měl dle pamětníků svou privátní ochranku už v době, kdy vstoupil do vysoké politiky a stal se v lednu 2014 v Sobotkově vládě ministrem financí.
Dle autentických svědectví se u něj tehdy střídali dva řidiči a dva bodyguardi, které si přivedl právě ještě z éry v Agrofertu. Soukromá ochranka se starala i v pozdějších letech (až do dnešních dnů) také o bezpečí jeho rodiny.
V politické funkci ministra financí ale došlo ke změně. Vláda v roce 2015 rozšířila okruh trvale chráněných osob i o post šéfa státní kasy. Což nikdy předtím nebylo. Náklady na zajištění Babišova bezpečí převzal stát.
Kabinet přidělení policejní ochranky dalšímu z ministrů tehdy v oficiálním dokumentu zdůvodnil tím, že šéf resortu financí je „dlouhodobě vystaven ohrožení své osoby, a to zejména s ohledem na činnost kriminálních skupin v kontextu postoje Ministerstva financí k řešení celních a daňových podvodů“.
„V rámci financí řešíme boj proti hazardu, boj proti organizovanému zločinu, DPH, celní správy… Je tam plno věcí, kde jdeme proti organizovanému zločinu. Už co jsem zažil, přes obálku s jedem a různé pokusy přepadnout mě, tak to má opodstatnění,“ obhajoval to sám Babiš.
Když jako ministr financí v květnu 2017 vynuceně skončil, žádal, aby mu policejní ochrana kvůli přetrvávajícímu nebezpečí zůstala zachována. A resort vnitra jeho žádosti tehdy vyhověl.
Ani auto, ani řidič
Po šesti letech se státem placenou ochrankou přinesly zásadní změnu loňské volby, po nichž musel Andrej Babiš vyklidit premiérskou pracovnu. Teoreticky by mohl jako bývalý premiér mít policejní bodyguardy po boku ještě tři měsíce od skončení mandátu (17. prosince), jako řadový poslanec na žádnou ochranu už nárok mít nebude. Ani na služební auto, stejně tak ani na řidiče.
„Přidělené auto mají jen funkcionáři Poslanecké sněmovny, tedy místopředsedové, předsedové výborů, klubů a vedoucí stálých parlamentních delegací. Řidiče mají k dispozici jen místopředsedové, předsedkyni vozí (policejní) Ochranná služba,“ popsala parlamentní pravidla Martina Lustigová z tiskového odboru Poslanecké sněmovny.