Hlavní obsah

Autonomní auta zřejmě vyjedou na české dálnice dřív. Ve hře je červenec

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Klíčový zákon umožňující částečný provoz autonomních vozidel je v Poslanecké sněmovně. Podporu má i od opozičního ANO.

aktualizováno •

Česko finišuje zákon pro autonomní vozidla. Změny prošly hospodářským výborem i podvýborem pro dopravu. Dostaly zelenou. Vzácně se na novele shodne vláda i s opozicí. Změny by mohly začít platit už od 1. července.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Řidiči budou moct na dálnicích, které mají v jednom směru dva či více pruhů, předat řízení autopilotovi. Zároveň ale budou muset být připraveni kdykoliv jízdu převzít zpět. Takové změny přináší nová změna pravidel, která má širokou politickou podporu.

Neboli koncept „nohy mimo pedály, ruce v klíně, oči mimo silnici, mozek v pohotovosti“, jak novince přezdívá Ministerstvo dopravy.

Klíčovou změnu pro provoz automatizovaných vozidel podporuje i opoziční hnutí ANO. „Budeme to podporovat, nebudeme proti, je to technologický posun, který na české silnice patří,“ říká člen podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník (ANO).

Široká shoda urychlí platnost

Kolovratník předkladatele změn s ohledem na širokou shodu vyzval, aby začal zákon platit o půl roku dřív. Prozatím totiž Ministerstvo dopravy plánovalo účinnost od 1. ledna 2026.

Podle opozice ale v zákoně nejsou žádné sporné body. „Tudíž není důvod, proč by to mělo na plénu váznout nebo proč bychom měli obstruovat. Podle mě to bude mít podporu napříč politickým spektrem. Je proto reálné, aby se zákon odpracoval do dubna, května. Dával jsem proto za opozici vstřícný podnět, aby to bylo v legislativě od 1. července a dovozci mohli začít autonomní auta chystat co nejdříve,“ řekl Kolovratník.

„Je to plánováno tak, že by to měla projednat aktuální schůze Poslanecké sněmovny, která začíná v úterý. Věřím, že se to podaří,“ řekl předseda podvýboru Jiří Slavík (TOP 09).

Potvrzuje to i zpravodaj zákona Stanislav Bláha (ODS). „Drtivá většina ustanovení obsažena v pozměňovacích návrzích nabyde účinnost 1. 7. 2025,“ říká poslanec. Jenže vzhledem k tomu, že změna je přidaná k velké novele, jejíž součástí jsou i další změny (vytvoření poptávkové dopravy, inspekce silniční dopravy), vejde reálně v platnost až v roce 2026. Zároveň to ale dá čas dovozcům a automobilkám, aby autonomní vozidla připravila pro český trh a ta tak mohla vyjet v roce 2026 co nejdříve.

Deset vteřin

Nově zákon zavádí i definici „osoba na sedadle řidiče“ místo řidiče. Je jím člověk, který sedí u volantu, ale v daný okamžik neřídí.

„Neustále se vyžaduje přítomnost řidiče ve vozidle a na sedadle řidiče, aby mohl převzít řízení, pokud automatizované vozidlo nebude moct z nějakého důvodu pokračovat v jízdě,“ řekla v pořadu Agenda SZ Byznys Tereza Čížková z Oddělení nových technologií na Ministerstvu dopravy.

Z unijních pravidel vyplývá desetivteřinové pravidlo. Tolik času bude mít osoba na sedadle řidiče na převzetí řízení po vyzvání vozidlem. Pokud se tak nestane, auto musí zastavit u krajnice a vyslat nouzový signál.

Pět stupňů autonomního řízení

  • Level 0 – Žádná automatizace, řidič má nad vozem plnou kontrolu a vše ovládá sám.
  • Level 1 – Možnost adaptivního tempomatu. Auto disponuje funkcemi, které řidiče pouze „podporují“ – umí tedy zrychlit, zpomalit nebo lehce zatáčet (úkony ale nelze kombinovat). Řidič musí mít i nadále plnou kontrolu nad vozidlem.
  • Level 2 (nyní) – Takzvaná částečná automatizace. Auto zvládá kombinovat některé funkce jako zpomalování a točení volantem (parkovací asistent). Řidič je ale stále v pozoru a připraven okamžitě převzít řízení.

Osoba na místě řidiče bude muset mít platný řidičský průkaz, nebude moci požít alkohol ani jiné látky a nebude moct používat mobil či jiná zařízení.

„Platí stejná ostatní pravidla silničního provozu. Pokud je v pravidlech, že osoba na místě řidiče nesmí používat mobil, nesmí telefonovat u ucha, tak to bude nadále platit. Kdo sedí na místě řidiče, musí být připraven, pokud vozidlo vydá signál, k okamžitému převzetí řízení,“ upozorňuje poslanec Slavík.

Telefon, notebook, knížka?

Tereza Čížková z Ministerstva dopravy pro Seznam Zprávy dovysvětluje, že rozdíl je mezi tím, co zakazuje zákon a co podmínky výrobců pro používání systému. Používání mobilu za jízdy český zákon zakazuje a to bude platit nadále.

Složitější to je ale třeba u používání notebooku nebo čtení novin. „Máte povinnost převzít řízení. Když například budete mít jídlo, tak jste schopen jej odložit a řízení převzít. Ale výrobci omezují třeba využívání notebooku nebo čtení knihy,“ říká Čížková.

Auto buď samo rozpozná takovou aktivitu a neumožní využívat autonomní systém, nebo se člověk vystavuje případným sporům o zavinění nehody. Výrobce totiž může argumentovat tím, že vozidlo nebylo využíváno v souladu s manuálem.

Policie by vás ale zároveň neměla pokutovat za to, že se nevěnujete řízení,“ vysvětluje Čížková.

Výrobci naopak umožňují věnovat se interaktivnímu rozhraní vozidla. Na displeji vozidla si tak může člověk, který sedí na místě řidiče, číst zprávy nebo se koukat na filmy. „Je to logické, protože na tomto displeji vás zároveň vozidlo případně vyzve k převzetí řízení,“ dodává Čížková.

V případě nehody se pak bude vyhodnocovat ze záznamů, zda je na vině řidič, nebo autonomní vozidlo. Ministerstvo dopravy takovou situaci přirovnává třeba k selhání brzd nebo jiného hardwaru.

Dálnice místo města

Vyšší stupeň automatizace nyní míří na dálniční síť. Důvodem je nižší komplexnost provozu, ačkoli je rychlejší. Autonomní vozidlo totiž nemusí řešit třeba chodce nebo cyklisty. Důležitým požadavkem je ale oddělení směrů.

„V Česku nevyhrazujeme konkrétní úseky, a to i s ohledem na skutečnost, že pro jízdu automatizovaných vozidel nejsou potřeba žádné dodatečné úpravy stávající infrastruktury. Jedná se tak obecně o celou dálniční síť,“ uvedl mluvčí Ministerstva dopravy František Jemelka.

Vozidla bez aktivního řidiče zároveň nebudou řešit etická dilemata – tedy například to, zda v krizové situaci nabourat auto s více lidmi, nebo jedním řidičem či řidičkou. Cílem je, aby tato vozidla podnikla co nejmenší nouzový manévr, který má za cíl co nejrychleji zastavit.

AKTUALIZACE: Doplnili jsme vyjádření zpravodaje zákona Stanislava Bláhy.

Doporučované