Článek
V lednu 2020 Babišova vláda po kritice ze strany expertů rozhodla, že zruší „předražený“ kontrakt s firmou Asseco a zakázku na vybudování IT systému pro elektronické dálniční známky (EDAZ) svěří „levnějšímu“ státnímu podniku Cendis.
Nyní – čtyři a půl roku poté – se ukazuje, jak se podnik spadající pod Ministerstvo dopravy s úkolem popasoval.
Cendis si totiž na významnou část prací, na které měl šibeniční lhůtu, najal vývojáře a další experty z pražských IT firem eMan a Principal engineering. V červnu 2020 s těmito dvěma společnostmi uzavřel jednu z vícero rámcových dohod ohledně „komplexního vývoje informačních systémů“. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky byla stanovena na 25,9 milionu korun.
Jenže Cendis tuto mezní hodnotu osminásobně „přešvihl“. K rámcové dohodě bylo uzavřeno ještě celkem 25 prováděcích smluv, takže do nynějška se objem dílčích zakázek vyšplhal dohromady na zhruba 200 milionů korun.
Konstatuje to zpráva o výsledcích forenzního auditu, který si u firmy Aterra Services v minulých měsících objednalo Ministerstvo dopravy. Seznam Zprávy materiál o 24 stranách získaly na základě žádosti podané dle informačního zákona.
Řekli nám to advokáti
Forenzní auditoři se pozastavují právě nad tím, jak mohl Cendis tak flagrantně porušit zákon o zadávání veřejných zakázek, když i Ministerstvo pro místní rozvoj, které má v problematice zakázek klíčové slovo, jasně říká, že cenu uvedenou v rámcové dohodě nelze překročit a je třeba vždy vyhlásit nový tendr.
Vedení Cendisu celou věc vysvětluje tak, že ke zvolenému postupu měli posvěcující stanovisko od najaté advokátní kanceláře Císař, Češka, Smutný (nyní AK Portos). Mimochodem jde o kancelář, které Cendis bez soutěže zadával zakázky na právní služby, což je také předmětem kritiky ve zmíněném auditu.
„Advokáti nám v roce 2021 řekli, že rámcová dohoda žádný limit neobsahuje, jen předpokládanou hodnotu a tu překročit lze. Až loni jsme získali jiné stanovisko – tentokrát od advokátní kanceláře Havel & Partners – že bychom to měli přesoutěžit a neměli v tom pokračovat,“ obhajuje zvolený postup ředitel Cendisu Jan Paroubek.
Státní firma najímání externích vývojářů vysvětlila tak, že jde jen o „překlenutí akutního nedostatku interních kapacit“ v souvislosti se situací na trhu práce.
Jenže auditní tým po prověrce došel k závěru, že se nejedná o žádné překlenutí, nýbrž o „způsob, jakým Cendis zakázky realizuje“. Tak to výslovně stojí na konci auditní zprávy.
Nejdříve u nich byli v podnájmu
Státní podnik Cendis přitom navázal spolupráci s výše jmenovanou privátní firmou eMan při úplně jiné příležitosti, než byl vývoj elektronické dálniční známky a dalších informačních systémů.
Jak audit také popisuje, Cendis už na začátku roku 2020 získal od této společnosti bez výběrového řízení do podnájmu část kancelářských prostor v pražských Holešovicích (objekt Jablotron Office Park). Ředitel Paroubek tvrdí, že to bylo poté, co nemohli sehnat vhodné prostory pro přibývající pracovníky nikde ve státním a „obešli“ spoustu jiných kanceláří. Posléze pak ve stejném objektu získali celé jedno patro do nájmu.
Auditor přitom vyjádřil pochybnosti, zda podnájem vůbec někdo ze zaměstnanců Cendisu využíval, doklady o tom prý chybí. „Nebyl schopen (Cendis) doložit přehled zaměstnanců, kteří pracovní pozice využívali,“ stojí také ve zprávě z auditu.
Ředitel Cendisu Jan Paroubek uspokojivě nevysvětlil, jak se stalo, že z původního pronajímatele kanceláří se nakonec stal i největší dodavatel vývojářských služeb. „Až někdy po tom podnájmu se začali zajímat (vedení firmy eMan), jakou činností se vlastně zabýváme a přihlásili se tendru,“ uvedl k tomu.
Vylučuje, ale že by mezi ním a společností eMan existovaly už z dřívější doby nějaké vazby.„Historicky jsem je vůbec neznal,“ dušuje se Paroubek.
Šéfové firmy eMan se k vysokému objemu obchodů se státním podnikem Cendis nechtěli vůbec vyjádřit. „K záležitostem, které se týkají našich zákazníků, se bez jejich souhlasu nemůžeme vyjadřovat. O závěrech auditu ve společnosti Cendis navíc nemáme žádné informace,“ uvedl na dotaz redakce Tomáš Čermák, člen představenstva firmy eMan.
Ministerstvo dopravy v roli zřizovatele považuje za klíčové, že Cendis už udělal celou řadu kroků k nápravě. A to mnohé z nich dokonce prý ještě dříve, než audit začal. Byl například vytvořen nový „dynamický nákupní systém“, který má umožnit, aby se v mikrotendrech o zakázky hlásil daleko širší okruh dodavatelů.
„Ministerstvo dopravy stanovilo managementu společnosti několik konkrétních úkolů a stanovilo opatření k nápravě s tím, že tyto mají být splněny nejpozději ve třetím čtvrtletí tohoto roku. Týkají se zejména posílení agendy controllingu,“ uvedl pro Seznam Zprávy mluvčí ministerstva Jan Jakovljevič.
Cendis: Už 180 zaměstnanců a počet roste
- Cendis je státní podnik, který pro svoje účely zřídilo Ministerstvo dopravy ČR jako své Centrum dopravních informačních systémů.
- Vznikl v roce 2015 z původního státního podniku CIMTO. V prvních měsících měl jen do deseti zaměstnanců, během let se jejich počet vyšplhal už na 180 a dále roste. Lidé sedí na třech adresách v Praze a jedné v Brně.
- Ministerstvo dopravy je hlavním zadavatelem zakázek.
- Primárně se podnik zabývá vývojem a správou dopravních informačních systémů. Kromě elektronické dálniční známky jde například o jednotnou jízdenku na železnici, specializovaný „Portál dopravy“, systém elektronických testů pro autoškoly či o dohled nad elektronickým mýtem. Audit ale zmiňuje třeba i to, že podnik dostal od ministerstva na starost konferenci „Budoucnost vzdělávání řidičů“, kterou ale fakticky zajišťovala komunikační agentura Ewing.
- Ministerstvo dopravy je hlavním zadavatelem zakázek.
- Podle ředitele Jana Paroubka na IT projektech nyní pracuje zhruba 70 lidí, z čehož dvě třetiny jsou kmenoví zaměstnanci, zbytek externisté, které si státní podnik najímá od soukromých firem formou nákupu „člověkohodin“ (systému pronájmu IT specialistů na určitý projekt se v branži říká bodyshoping).
Soukromníci mají navrch
Když v roce 2015 státní podnik Cendis na Ministerstvu dopravy vznikal, měl mít úplně jinou roli. Pamětníci vzpomínají, že cílem bylo, aby resortu dopravy pomáhal s IT projekty, ale jen čistě poradensky. Až posléze se rozhodlo o tom, že bude pro resort informační systémy sám vyvíjet. S tím, že stát by tudíž neměl být na soukromých dodavatelích tak závislý. To byl i jeden z důvodů, proč byly podniku Cendis svěřeny i elektronické dálniční známky (systém EDAZ).
Jenže forenzní audit ukazuje, že tato závislost přetrvala, jen ve skryté podobě. Audit upozorňuje, že lepší znalosti o fungování systémů, jako je EDAZ, mají často najatí externí vývojáři než kmenoví zaměstnanci Cendisu.
„Jestliže dodavatelé poskytli víceméně celý tým, který EDAZ vyvíjel, lze důvodně předpokládat, že většinová znalost celého projektu, zejména jeho technická realizace, může být sice formálně ve vlastnictví Cendisu, ale fyzicky s ní disponuje hlavně (privátní) dodavatel,“ upozorňuje forenzní audit objednaný Ministerstvem dopravy.
Hledá se nový ředitel
Seznam Zprávy zajímalo, zda audit s nelichotivými výsledky bude mít i personální dohru.
Závěry auditorů přišly v době, kdy už několik měsíců probíhá výběrové řízení na nového ředitele. Dosavadní šéf Cendisu Jan Paroubek je už pět let jen pověřeným ředitelem, do soutěže, která má dle neoficiálních informací šest účastníků, se přihlásil také.
Ministerstvo dopravy na dotaz redakce uvedlo, že výběrové řízení ještě nebylo ukončeno, ale neskrývá, že výsledky auditu do průběhu soutěže v rámci druhého kola zasáhly.
„Předmětem debaty s uchazeči byly i jejich návrhy na zlepšení činnosti státního podniku Cendis v oblastech, na které audit upozornil,“ uvedl pro Seznam Zprávy mluvčí ministerstva Jan Jakovljevič.