Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Agentura Kantar o víkendu zveřejnila volební model, podle kterého by nyní hnutí ANO získalo ve volbách 95 křesel ve Sněmovně.
„ANO se začíná blížit magické stovkové hranici. Potenciální koalice ANO a SPD se blíží ústavní většině,“ komentoval to Pavel Ranocha z agentury Kantar.
Kde bere hnutí Andreje Babiše nové hlasy? Přinesla mu je kontroverzní kampaň na sociální síti TikTok?
„Je potřeba se dívat na dlouhodobý trend,“ vysvětluje pro Seznam Zprávy Ranocha. Hlavní závěr volebního modelu podle něj zní, že ANO vybralo voliče stranám, které se do Parlamentu naposledy nedostaly. Ve sněmovních volbách tímto způsobem „propadla“ asi pětina všech hlasů. Dalším viditelným trendem je právě nárůst popularity ANO u mladých voličů.
Podle měření Kantaru se popularita ANO u mladých dostala na dno v době pandemie covidu-19, od té doby se pohybovala na stabilních hodnotách mezi 10 a 15 procenty. Hlavními „tahouny“ u mladé generace jsou totiž dlouhodobě jiné strany v čele s Piráty. V posledním roce ale podpora ANO u mladých voličů vystoupala až ke 30 procentům, zjistil Kantar.
„Těžko dá vysledovat nějaký přímý efekt. Nedokážeme říct, že Andrej Babiš rozjel kampaň na TikToku, tak preference poskočily. Ale náhoda to není, změna nálady nenastane sama o sobě. Asi se dá důvodně předpokládat, že k tomu skutečně došlo i díky těmto aktivitám,“ říká Ranocha.
Přelétaví voliči
Mezi politology, novináři či komentátory často panuje názor, že mladí voliči nakonec k volbám stejně nepřijdou. Podle Ranochy už to ale neplatí.
„Deklarovaná volební účast je u mladých úplně srovnatelná s jakoukoliv jinou generací. K tomu dorovnání došlo ve volbách 2017, kdy nastoupili Piráti a přitáhli mladé k politice. Spíš, než že by nepřišli, je pravděpodobnější, že si nakonec vyberou někoho jiného. Je pro ně totiž stále typická větší přelétavost,“ říká Ranocha.
„Kampaň na TikToku není dobré přeceňovat,“ souhlasí Ivan Cuker z agentury Median, která poslední podobný průzkum zveřejnila v lednu. Nový model představí během několika málo dnů.
„U hnutí ANO je důležité, že mezi mladými úplně nepohoří. Ono mezi nimi rozhodně nevede, tam jsou jednoznačně na prvním místě Piráti, nicméně pro celkové preference ANO je důležité, že si dokáže získat nějakých 10 a více procent voličů do 30 let,“ vysvětluje Cuker.
Hlavně se udržet v povědomí voličů
Intenzivní kampaň na čínské sociální síti, od které jiné strany často dávají ruce pryč, není podle výzkumníka jediným faktorem, který působí na mladé voliče.
„I ta kampaň nějakým způsobem působí, na druhou stranu je vždycky také důležitý rodinný vliv, to se nesmí podceňovat. Nemáme data k tomu, že by se do preferencí propisovala konkrétně tahle kampaň,“ říká Cuker. „Spíš si myslím, že si ANO udržuje pozornost. To je pro stranu důležité, že zůstává v povědomí, zejména těch mladých voličů, kteří se o politiku až tak moc nezajímají, a tím se jim ta volba vlastně zužuje. Když znají tři nebo čtyři strany, tak si jednu z nich zkrátka vyberou. A díky té kampani, jednou z těch stran bude hnutí ANO.“
Náhlý nárůst zájmu mladých o hnutí ANO ale překvapuje i další výzkumníky. „Když jsme naposledy na konci listopadu dělali veřejný model pro Seznam Zpráv, tak nám ukazoval, že podíl mladých mezi voliči ANO je zhruba mezi 15 a 20 procenty. Tak silné zastoupení mladých, jako ukazuje model Kantaru, tam tehdy nebylo. Ten nárůst ale nemohu komentovat, protože to nejsou naše data,“ říká Michal Kormaňák z agentury Ipsos.
Průzkumy se shodují, že ANO dokázalo získat hlasy voličů neparlamentních stran. V některých detailech se ale zjištění agentur rozcházejí.
Vyluxoval Babiš levici?
„Na čem se v Medianu neshodujeme s posledním průzkumem Kantaru, jsou preference levice. U nás vychází víceméně konstantně stejné jako v roce 2021, kdežto Kantar teď zveřejnil, že poklesly. To uvidíte asi až pozítří, popozítří, až zveřejníme model Medianu. Pokud si to dobře pamatuju, tak podle našeho modelu ten zvrat ještě nenastal,“ říká Ivan Cuker.
Může ještě ANO oslovit nějakou další voličskou skupinu?
„To je zajímavá otázka, protože oni už překonali svůj historický potenciál, který byl dlouhodobě kolem 35, možná 38 procent. Evidentně si ten strop posunuli. Sáhli si na nějaké hlasy z SPD, teď si sáhli pro nějaké mladé hlasy. Dokázali si vytipovat skupiny, kde ještě nějaký potenciál byl, a oslovit je, jsou v tom dost kreativní,“ uznává výkon ANO Pavel Ranocha.
Také ostatní odborníci oslovení Seznam Zprávami se shodují, že ANO cílí na voliče SPD. A upozorňují, že může jít o dvousečnou zbraň.
„ANO tím, že přiostřuje rétoriku proti válečným uprchlíkům z Ukrajiny a podobně, by teoreticky mohlo přebírat některé voliče SPD. Myslím si, že o to usilují, nicméně SPD má voliče také docela pevné, takže je otázka, jestli se jim to povede. Potenciál v tomhle směru by mohl být jeden, dva nebo tři procentní body,“ říká Cuker.
„Voliči SPD by se navíc od ANO mohli vrátit k Tomiu Okamurovi,“ připomíná Kormaňák.
„ANO má velký překryv s SPD. Viděli jsme až tři čtvrtě milionu voličů, kteří zvažují obě strany. SPD preference zatím neklesají, takže tam ta možnost je. Ale zároveň to funguje i z druhé strany – SPD může brát voliče ANO. Pokud se tedy bavíme o nějaké silné voličské skupině, kde hlasy potenciálně ještě leží, tak jsou u SPD. Kde dnes spíš neleží, to je mezi voliči vládních stran. Oni opravdu nemají rádi Andreje Babiše,“ dodává Kormaňák.