Hlavní obsah

„Analýza nemusí být na papíře.“ Data o víkendovém provozu kamionů nejsou

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Rekonstrukce dálnice D1.

Prolomení zákazu nedělní jízdy kamionů by se týkalo jen stovek řidičů, tvrdí Ministerstvo dopravy. Analýzu nebo data, která by to potvrzovala, k tomu však nedokázalo poskytnout.

Článek

Řidiči některých kamionů by mohli jezdit po českých dálnicích i v neděli odpoledne. O poslaneckém návrhu Stanislava Blahy (ODS) by měla příští týden hlasovat Sněmovna.

„Klíčové je, že se to netýká tranzitních kamionů. Každý den projede Českou republikou asi 50 tisíc kamionů a Ministerstvo dopravy na základě svých analýz očekává, že se toto opatření (prolomení zákazu, pozn. red.) týká řádově nižších stovek kamionů,“ hájí svůj pozměňovací návrh Blaha.

Ani on, ani Ministerstvo dopravy ale nedokážou poskytnout jasnou odpověď na otázku, jak došli k závěru, že by se změna dotkla jen pár stovek kamionů.

Například podle předsedy dopravního podvýboru Ondřeje Lochmana (STAN) by byl efekt na dálnici mnohem viditelnější. Spediční firmy by podle něj plánovaly zastávku v Česku, aby se jich výjimka týkala, nebo budou řidiči sázet na to, že policie nedokáže zákaz v nepřehledné situaci efektivně vymáhat. Kamiony by tak v neděli zkrátka jezdily bez omezení.

„S nikým jsem nejednal a to číslo mám od ministerstva“

Informace o „stovkách českých řidičů“, kteří kvůli omezení musí trávit neděle na odpočívkách, pochází podle Blahy přímo z Ministerstva dopravy. Jak ostatně obě strany připouštějí, poslanec za ODS a úředníci rezortu vedeného Martinem Kupkou (ODS) na tomto pozměňovacím návrhu spolupracovali.

„Při tvorbě návrhu jsme to komunikovali s Ministerstvem dopravy a tato informace pochází od nich. Já to neumím autorizovat, proto na tom spolupracuji s ministerstvem,“ řekl doslova Blaha.

rozhovoru pro Seznam Zprávy také na dotaz, s jakými organizacemi návrh konzultoval, zcela spontánně odpověděl:

„Určitě narážíte na to, co opakovaně zaznívalo od pana poslance Lochmana: že jsme ‚zlobbovaní‘ ČESMAD. Já jsem se s nikým z ČESMAD nesetkal a dost mě udivuje, že je někdo schopen toto říct.“

ČESMAD je zájmové sdružení dopravců z Česka. Na svých internetových stránkách, v záložce „Naše lobby“, se chlubí letošními úspěchy – patří mezi ně třeba boj proti vyšší spotřební dani na pohonné hmoty nebo návrh zákona, který by umožnil delší pracovní směny řidičů kamionů.

Ministerstvo na dotazy Seznam Zpráv, odkud bere informaci o „několika stovkách řidičů“, zprvu neodpovědělo. Tiskové oddělení pouze opakovalo:

„(Návrh) vychází z potřeby stovek řidičů, kteří se mohou vrátit na víkend ke svým rodinám a nemusejí čekat hodiny na odpočívkách, než mohou do místa vykládky nebo domů dojet. Pokud tento návrh vstoupí v platnost a bude možné tuto výjimku využít, budou ji moci použít uvedené počty řidičů rozprostřených na celé dálniční síti ČR. To je řádově nižší číslo než např. počet českých držitelů řidičského oprávnění na kamion.“

Zákaz jízdy kamionů v ČR a sousedních státech

Období mimo prázdninyObdobí prázdnin
ČRpátek17–21
sobota7–13
neděle, státní svátky13–2213–22
Německosobota – 7–20
neděle, státní svátky 0–22 0–22
Rakouskosobota 15–24 15–24
neděle, státní svátky 0–22 0–22
Slovenskosobota7–20
neděle, státní svátky0–220–22
Polskopátek18–22
sobota8–14
neděle8–22
státní svátky8–228–22

zdroj: Policie ČR

Při opakovaných dotazech, jak rezort došel k vyčíslení řidičů na „několik stovek“, přišla nakonec ještě jedna odpověď.

„Potřebnost úpravy a její dopady plynou ze znalosti tohoto segmentu dopravy, kterou bychom logicky jako zastřešující ministerstvo měli mít, a komunikace s dotčenými subjekty,“ napsal redakci mluvčí František Jemelka.

Žádnou analýzu, studii ani data v jakékoliv jiné podobě ale rezort neposkytl.

„Z toho všeho plyne, že analýza nutně nemusí znamenat vytvoření nějakého papírového dokumentu s názvem Analýza,“ dodal pouze mluvčí Jemelka. Mluvčí Filip Medelský alespoň upřesnil, že „dotčené subjekty“ jsou zkrátka dopravci.

Tím se vracíme ke sdružení ČESMAD.

5. června 2023 vydalo ČESMAD tiskovou zprávu o setkání svého generálního tajemníka Vojtěcha Hromíře s ministrem dopravy Martinem Kupkou.

„Nechápu, proč se někteří poslanci vymezují proti mírné úlevě pro české řidiče, kteří by podle návrhu v Parlamentu mohli dojet na vykládku a domů v zákazu jízdy. Jde jen nanejvýš o menší stovky rozprostřené na celé dálniční síti. To se v provozu ani nepozná a řidiči mohou strávit víkend s rodinou. Tato společnost řidičům kamionů mnohé dluží, podívejme se jen na přeplněné odpočívky. I toto téma jsme s panem ministrem probrali,“ říká v tiskové zprávě generální tajemník Vojtěch Hromíř.

Redakce oslovila mluvčího sdružení ČESMAD s dotazem, z jakých dat vycházejí. Do vydání článku ale odpověď nepřišla.

Doporučované