Článek
Vláda Petra Fialy (ODS) stále nezaujala jasný postoj k budoucnosti českých firem ve vlastnictví ruských oligarchů. V případě výrobce malých civilních letadel, moravské společnosti Aircraft Industries, nakonec přichází úder z nečekané strany.
Podnik z Kunovic na Zlínsku, známý produkcí letounů L-410, teď totiž přijde o dodávky klíčové části letadel. Podle informací Seznam Zpráv a Televize Seznam se totiž rozhodla pozastavit své dodávky motorů firma GE Aviation Turboprop, která je součástí amerického konglomerátu General Electric.
Motory pro kunovická letadla vyrábí Američané ve filiálce v pražských Letňanech.
„Společnost GE Aviation Turboprop dočasně pozastavila dodávky firmě Aircraft Industries,“ uvedl mluvčí firmy Yari Bovalino s tím, že společnost nadále vyhodnocuje dopady exportních restrikcí zaváděných v důsledku útoků na Ukrajinu.
O přerušení dodávek se už několik dnů mluví i mezi zaměstnanci kunovického podniku. Redakce se opakovaně snažila získat vyjádření vedení firmy. Mluvčí a vedoucí marketingu Denisa Zapletalová od pondělí na dotazy nereagovala, přislíbené vyjádření nakonec neposkytla ani generální ředitelka Aircraft Industries Ilona Plšková.
Oficiální informaci o rozhodnutí koncernu GE neměl ani šéf odborů v kunovické továrně Josef Mikula.
„Dnes jsme měli jednání s paní ředitelkou a o tomhle se vůbec nemluvilo,“ uvedl Mikula. Přerušení dodávek motorů by podle něj byl pro výrobce letadel velký problém. „Jiné motory se do těchto letadel zatím nedají použít. Musela by se udělat remotorizace,“ řekl.
Jak rychle se přerušení dodávek projeví na chodu továrny není jasné. Firma letos podle informací Seznam Zpráv a Televize Seznam plánuje vyrobit dvacet letounů L-410 a většinu dílů na tyto stroje údajně má k dispozici. Řada strojů je už hotova a připravena k prodeji nebo v pokročilé fázi montáže.
K faktickému přerušení výroby by tak patrně došlo až v příštím roce, pokud dodávky motorů nebudou obnoveny. Podnik výrazně postihlo už to, že kvůli evropským sankcím přišel o klíčový ruský trh. Poslední letadlo tam dodal v březnu.
Letecká firma v Kunovicích na Zlínsku je nyní formálně ve vlastnictví ruské firmy Ostov, kterou podle evidence skutečných majitelů jako konečný vlastník ovládá miliardář Andrej Kozicyn. Ten je ale zároveň jedním ze dvou hlavních akcionářů ruské těžebně-metalurgického holdingu UGMK, v jehož čele stojí jeden z nejbohatších Rusů Iskander Machmudov.
Právě Machmudova už v roce 2018 zařadily americké úřady na „blacklist“ prominentů napojených na Kreml. Pár měsíců poté holding UGMK zmizel z vlastnické struktury Aircraft Industries.
Aircraft Industries se nyní údajně snaží od ruského vlastníka odstřihnout. „Odbory i vedení společnosti dělají vše proto, aby firma dál fungovala. To znamená jedinou věc – nesmí to mít ruského vlastníka,“ uvedl odborový předák Mikula.
Jak konkrétně by měla změna majitele proběhnout a na koho by kunovický závod měl přejít, není jasné. „To nevím. Já jsem nikdy takovou fabriku nekupoval ani neprodával,“ dodal Mikula. Podnik zaměstnává kolem tisícovky lidí.
Podle Milana Mikuleckého, bezpečnostního poradce a experta na oblast letectví, zastavení dodávek motorů by mohlo znamenat úplný konec prodeje letounů z Kunovic.
„Výroba teoreticky může pokračovat, lidově řečeno ‚na sklad‘, a čekat, zda jednoho dne opět motory nedorazí. Ale neumím si představit, která banka by něco obdobného profinancovala. Takže reálně i konec, v lepším případě přerušení výroby,“ vidí aktuální situaci Mikulecký.
Pokud by k tomu došlo, byla by to ale podle něj velká škoda. L-410 totiž teď mají před sebou několik zajímavých možností odbytu. Třeba je rozjednaný vývoz na Filipíny. „Pokud se situace rychle nevyjasní, bude to velká výhoda pro nový typ od společnosti Cessna – SkyCourier, který je do budoucna pro L-410 velkým a nebezpečným konkurentem. To, že by výroba v Kunovicích stála, by pro něj byla další výhoda, i tak jich má na své straně bohužel dost,“ obává se Mikulecký.