Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Zatímco vládní koalice si v posledním volebním modelu pohoršila, hnutí ANO atakuje rekordních 40 procent. Vyplývá z to z čerstvě zveřejněného volebního modelu agentury Kantar pro Českou televizi.
Analytik Kantaru Pavel Ranocha říká, že za dobrými čísly Babišova hnutí stojí několik věcí. Za prvé se ANO dál daří oslabovat menší strany, za druhé dokázalo oslovit mladší voliče. „Zaměřili se třeba i na mladou generaci, kde byly jejich výsledky dříve hodně špatné, ale teď jsou preference mezi lidmi do 30 let kousek pod 30 procenty,“ upozorňuje Ranocha během rozhovoru pro Seznam Zprávy.
Z vašeho volebního modelu je nejpřekvapivější rekordní zisk hnutí ANO, které atakuje 40 procent. Jak k tomu došlo?
Na nějaké potvrzení bych si ještě radši chvilku počkal, ale vypadá to, že jsou schopni vybrat si voliče hlavně z dolního konce spektra. Tedy od menších stran pod pětiprocentní hranicí, případně kolem dvou procent. To je vlastně i jeden z posledních zdrojů, kde se dá ještě brát. Nejvíc na tom tratila sociální demokracie, Trikolora, Svobodní, Přísaha a tento typ stran.
U SPD se ANO nedaří?
Minimálně. Řekl bych, že skoro vůbec. Ti už se nějakou dobu drží na svých plus minus devíti procentech.
Ukazují vaše data, proč voliči k hnutí ANO přecházejí?
Lidí, kteří změnili názor v poslední době, se na to i přímo ptáme. A v této části spektra to vypadá, že to funguje dost emocionálně. Že nejsou schopni artikulovat konkrétní důvod. Jediné, co se tam trošku opakovalo, byly zmínky o konkrétních jménech, která je zaujala - Andrej Babiš, Alena Schillerová, Karel Havlíček.
Výsledky ANO se průzkum od průzkumu zlepšují. Pravděpodobně už si sahají na maximum volebního potenciálu?
Určitě se k němu hodně přiblížili. Dříve se říkalo, že jejich strop je někde kolem 35 %, ale o něco ho posunuli. Něco málo si vzali již dříve od voličů SPD, něco málo i od voličů ODS. Ale toho stropu si jsou vědomi a vytipovali si některé skupiny, na které zkusili ještě zacílit. Zaměřili se třeba i na mladou generaci, kde byly jejich výsledky dříve hodně špatné, ale teď jsou preference mezi lidmi do 30 let kousek pod 30 procenty, což je vlastně velice dobrý výsledek.
Takže se jim všichni smáli za TikTok a teď…
Jasně. Podařilo se jim to vytáhnout nahoru a jsou v tom úspěšní. U mladých se to hodně láme na dosaženém vzděláním, opravdu výrazně. Díval jsem se u lidí mezi 23 a 30 lety, abych vyloučil ty, kteří ještě nemají dodělanou školu. A mezi těmi, kteří nemají ani maturitu, tak byla podpora kolem 50 %, u lidí s maturitou asi 20 % a mezi mladými vysokoškoláky jen asi 5 %.
Detailně
Někteří politici ji úplně odmítají, jiní kolem opatrně našlapují, hnutí ANO a Tomio Okamura na ni vlétli jako uragán. Řeč je o sociální síti TikTok. Čeští politici si na ní jdou pro mladé voliče, kteří jiné platformy nepoužívají.
Z průzkumu dál vyplývá, že si pohoršila koalice Spolu. Která ze tří stran oslabovala nejvíc?
Je vidět, že hlavně KDU-ČSL teď přispívá velmi málo do toho, řekněme, společného portfolia. Lidovci zopakovali svůj vůbec nejhorší výsledek na 2 %, což je velmi slabé. ODS se stabilizovala, čísla skáčou mezi 12 a 15 procenty, ale tam už k nějakým větším odlivům nedochází.
Co se s těmito voliči děje? Odcházejí někam, nebo jsou spíš teď v kategorii nevoliči?
Malá část jich odešla k ANO, ale tento efekt se už, zdá se, zastavil. Pokud se tam teď něco děje, tak jsou to přelivy uvnitř vládní pětikoalice. Případně ti lidé zvažují, jestli vůbec jít volit. Celkově ale počet nevoličů od ledna stoupl jen mírně.
Spočítali jste i rozdělení mandátů. Jak v tuto chvíli vypadá poměr sil koalice versus opozice?
Ještě nedávno se říkalo, že ANO nemá šanci žádným způsobem dosáhnout na tu magickou hranici stovky mandátů. Teď by jich získalo 95 a trošku se to láme. I když každý další hlas navíc už teď bude problematický. Opoziční strany ANO a SPD se nyní blíží k ústavní většině.