Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Policejní pyrotechnici řízeně odpálí leteckou pumu v chemickém areálu Záluží na Mostecku až ve čtvrtek nebo v pátek, nikoliv ve středu, jak původně plánovali. České televizi to v sobotu řekl ředitel Pyrotechnické služby Policie ČR Karel Čadil. Zatím není jasné, kdy chemička obnoví provoz.
Pyrotechnici nebudou až do odpalu s pumou nijak manipulovat, ale vytvoří kolem ní „sarkofág“ složený ze zhruba čtyř stovek pytlů, z nichž každý obsahuje jeden metr krychlový písku. „Na žádost firmy budeme ještě umisťovat pytle ke kritickým provozům z druhé strany budovy, která s místem nálezu pumy těsně sousedí,“ řekl ČT Čadil.
Britskou leteckou pumu z druhé světové války objevili ve středu odpoledne dělníci při výkopových pracích. Poté, co pyrotechnik zjistil, jak je nebezpečná, evakuovalo se na 600 lidí, zastavila se doprava mezi Mostem a Litvínovem a chemička odstavila výrobu v blízké rafinerii i etylenovou jednotku. Provoz na silnici policie obnovila, od pátečního rána také znovu jezdí mezi oběma městy tramvaje. Mimo provoz ale stále zůstává železnice, protože trať vede kolem místa nálezu munice.
Pyrotechnik Bohuslav Kuda České televizi řekl, že puma obsahuje předepjatý úderník, který je držený celuloidovým kotoučem. „Při pádu letecké pumy dojde k rozbití ampulky s acetonem, která potom pomalu proleptává kotouček, a tím je právě řešeno to časování, které může být u některých typů zapalovače až 144 hodin,“ uvedl pyrotechnik.
Dobu, kdy by puma mohla vybuchnout, počítají pyrotechnici od chvíle, kdy s ní na místě naposledy manipuloval bagr. Celuloid ale podle Kudy může být vzhledem ke stáří pumy křehký, a právě proto nelze s pumou ani po uplynutí doby dále hýbat.
Zpožďovací pumy sloužily podle historika z Vojenského historického ústavu Jiřího Rajlicha k tomu, aby prodloužily práce na obnově zasažených závodů a znervóznily obránce. Chemický závod na výrobu leteckého benzinu z uhlí v Záluží na Mostecku byl podle Rajlicha za druhé světové války nejvíce bombardovaným cílem na území dnešní České republiky, nacházel se v něm významný závod na výrobu syntetického benzinu.