Hlavní obsah

Muže od Pirátů vyhodili z ČD. Chtěl jsem, ať vedení uhradí výlet na fotbal, tvrdí

Foto: LinkedIn Petra Šlegra, České dráhy, Seznam Zprávy

Dnes už bývalý člen dozorčí rady Českých drah Petr Šlegr.

První případ, kdy odchod zástupců donedávna vládních Pirátů pokročil i na úroveň orgánů státních firem. Právě Piráti nominovali nyní odvolaného Petra Šlegra do dozorčí rady Českých drah.

Článek

Z dozorčí rady Českých drah (ČD) byl minulý pátek po dvou a půl letech odvolán nominant Pirátské strany Petr Šlegr. Na jeho místo jmenoval Řídicí výbor ČD bývalého olomouckého hejtmana za STAN Josefa Suchánka.

Jde o první známý případ, kdy „očista“ od donedávna vládních Pirátů pokročila i na úroveň orgánů státních firem.

Sám Petr Šlegr je přesvědčen, že si tento primát nevysloužil náhodou a že vedle oficiálně uváděných politických důvodů souvisejících s odchodem Pirátské strany do opozice sehrála roli i jeho častá kritika na adresu vedení ČD.

Několik dnů před vyhazovem rozeslal Petr Šlegr kolegům z dozorčí rady návrh usnesení, který se týkal červnové cesty 21 manažerů na fotbalový šampionát v Německu. Jde o případ, který v létě v několika článcích popsaly Seznam Zprávy.

Dnes už bývalý člen dozorčí rady míní, že šlo o „neúčelný výlet“, kterým vznikla státní firmě škoda. A navrhl, aby členové představenstva statisícovou částku „společně a nerozdílně“ uhradili.

Nyní je Petr Šlegr také přesvědčen, že právě tento návrh, který teď patrně skončí v koši, vyhazov urychlil. „To nejspíš byla ta ‚poslední kapka‘, ale důvodů bylo dozajista víc. Lhal bych, kdybych říkal, že odvolání pro mě bylo bleskem z čistého nebe,“ uvádí bývalý člen dozorčí rady, který byl sice nominantem Pirátů, ale členem jejich strany nikoliv.

Ministr dopravy Martin Kupka z ODS však na rozdíl od Šlegra jiné důvody než ryze politické odmítá. „Výměna (Petra Šlegra za Josefa Suchánka) byla logická s ohledem na změnu v koalici. Není tu ani časová souvislost. Ta nešťastná cesta (na fotbal) je uzavřená věc,“ uvedl pro Seznam Zprávy ministr.

Návrh usnesení předložený Petrem Šlegrem dozorčí radě

Dozorčí rada společnosti České dráhy, a. s.

1) s ohledem na to, že

a) nepovažuje účast 21 osob na fotbalovém utkání v Hamburku na účet společnosti za účelnou ani za přiměřenou partnerství s fotbalovou asociací, protože primárním a zároveň výhradním účelem sponzoringu sportu by měla být podpora sportu a s tím spojená komunikace společnosti České dráhy jako společensky odpovědné firmy, nikoliv zápasová turistika;

Výsměch řadovým zaměstnancům

Petr Šlegr naopak říká, že cesta do Německa by uzavřena být neměla. Už v září prý na jednání vyzýval, aby členové představenstva (státní firma odmítla sdělit, kdo všechno se akce zúčastnil) škodu uhradili dobrovolně. Podle něj třídenní výlet uprostřed pracovního týdne překročil rámec spolupráce s Fotbalovou asociací ČR.

„Podle mě to bylo nejen zneužití prostředků společnosti, ale i projev papalášství a v dnešní době od podniku žijícího z veřejných peněz i výsměch nedostatečně zaplaceným řadovým zaměstnancům v provozu nebo ve veřejných službách, jako třeba ve školství,“ usuzuje Šlegr, který byl v éře Topolánkovy vlády za Stranu zelených náměstkem ministra dopravy.

Třeba ale předseda dozorčí rady Miroslav Zámečník na uvedené cestě nic špatného neshledává a nevidí důvod, proč za to manažery ČD peskovat. „Řešit bychom to museli, kdyby provedli něco, co se neslučuje s fungováním velké korporace. Ale nebudu je za to plísnit jako malé kluky, co přelezli zeď farní zahrady,“ uvedl k tomu Zámečník dříve pro Seznam Zprávy.

I přesto Petr Šlegr vyčítá ministru Kupkovi, že podobné problematické jednání uvnitř resortu dopravy nijak nepostihuje.

Jako jeden z dalších příkladů, kdy prý nikdo nehledá a netrestá viníky, uvádí kauzu, za kterou dostaly České dráhy v roce 2019 více než čtvrtmiliardovou pokutu od antimonopolního úřadu. Z důvodu údajného promlčení nebyla po bývalém vedení ČD vymáhána.

„Na několika posledních zasedáních dozorčí rady jsem bránil tomu, aby byla tahle kauza zametena pod koberec. Chtěl jsem, abychom k odpovědnosti volali ty, co škodu nechali promlčet, ať z představenstev, dozorčích rad, či řídicího výboru,“ uvádí dnes už bývalý člen dozorčí rady Českých drah Petr Šlegr.

„Ministr Kupka dlouhodobě přikrývá problémové fungování představitelů resortu. Já jsem svoji funkci v dozorčí radě vykonával zcela nezávisle, tak se naše zájmy logicky musely zkřížit. A upřímně, odvolání mě vůbec nemrzí – já prosazoval změny, pan Kupka se podřídil systému. To se prostě vylučuje,“ prohlásil také odvolaný pirátský nominant Šlegr.

Související témata:

Doporučované