Článek
Do omezení provozu na nejdůležitější dopravní tepně v Praze zbývá týden. Už teď ale řidiči pociťují první komplikace, které jsou spojené s opravami mostu.
„Jižní spojka stojí už od Krče,“ popisuje řemeslník Jaroslav Oupěcha cestu ze svého bydliště ve Strašnicích přes Barrandovský most na Zlíchov, kde má jeho malá firma sklad. S materiálem jezdí přes most zase zpátky na staveniště do čtvrtého pražského obvodu.
Jeho čtvrthodinové zdržení cestou přes Krč už dnes souvisí s opravami Barrandovského mostu, které startují 16. května. Povolená rychlost na městském okruhu včetně Jižní spojky se v předstihu snížila ze sedmdesáti na padesát kilometrů za hodinu.
„A někdo jezdí ještě pomaleji,“ stěžuje si Jaroslav Oupěcha. Provoz zároveň zdržují i poslední přípravy na rekonstrukci, při kterých se na tři pruhy rozšiřuje sjezd z mostu na Modřanskou.
Dopravní peklo v Praze
Nikdo zatím nedokáže dopředu říci, jak řidiči zareagují, až Barrandovský most, tedy nejfrekventovanější komunikace České republiky a třetí nejfrekventovanější ve střední Evropě, přijde na 110 dní o dva ze svých osmi pruhů. Proto také nejde předem varovat, kterým místům se vyplatí vyhýbat.
„Doprava se ‚vyleje‘ po městě a rušno bude třeba i tam, kde bychom to nečekali,“ připustil pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě), který však zdůrazňuje, že s rekonstrukcí už nejde čekat. Potíže nebudou podle něho jen na Jižní spojce a dalších komunikacích mířících přímo na most, přetížené bude centrum, Praha 4, 5 nebo 12. „Dopravní peklo jaké nikdy nebylo,“ nešetří proto dramatickými titulky média.
„První den budou všichni vyděšení, budou zkoušet projet po staré trase, pak začnou případně hledat alternativu a do čtrnácti dnů se situace ustálí,“ předpovídá Petr Kumpošt z Ústavu dopravních systémů ČVUT, že pondělí šestnáctého bude skokem do studené vody pro všechny Pražany i přespolní, kteří jezdí do hlavního města pracovat anebo jen projíždějí.
Fáze oprav Barrandovského mostu
Kudy povedou objízdné trasy?
Právě ČVUT zásobila pražskou Technickou správu komunikací (TSK) daty, podle nichž vznikly modely, kde se po zavření dvou pruhů na mostě zvýší intenzita dopravy a kde se naopak zmenší. Díky tomu mohl magistrát vytipovat a doporučit hlavní objízdné trasy.
Městští experti přirozeně přemlouvají občany, aby při cestách z východu na západ města nahradili trasu po Jižní spojce a přes Barrandovský most objížďkou po vnějším Pražském okruhu a přes Radotínský most. Ten je ovšem o šest kilometrů dále na jih. Navíc se například ze Strašnic musejí na okruh nějak dostat.
Objízdné trasy v okolí Barrandovského mostu
Většina z nich bude zřejmě ignorovat radu, aby si zajeli po D1 až k Říčanům a nepochybně to zkusí po Vídeňské ulici přes Kunratice, které tak rovněž čeká zátěžová zkouška. Aby nápor na Kunratice nebyl tak zásadní, otevřelo Ředitelství silnic a dálnic dočasně druhou možnost, jak se dostat na okruh, mimoúrovňovou křižovatku s Libušskou ulicí.
Model od TSK očekává, že se dva tisíce vozů mířících do Prahy po Strakonické přesunou přes zbraslavský most Závodu míru na druhou stranu Vltavy a k centru budou pokračovat po Modřanské ulici. Právě z toho důvodu se zvětší kapacita křižovatek ve Zbraslavi.
Home office nebo veřejná doprava
Letos se bude opravovat také rampa, která na most svádí dopravu od jihu ze Strakonické. Tady TSK radí využít Pražský okruh směrem ke Slivenci a na most zabočit po ulici K Barrandovu. Dočasné zrušení rampy přitom dopravě na mostě paradoxně také pomůže, protože automobily ze Strakonické se musely proplétat s těmi, které dorazily ze Smíchova a právě z Barrandova.
Řidiči budou využívat také alternativní objížďky. První bude nepochybně prodloužení Strakonické od mostu dále na Smíchov, kde TSK očekává denní nárůst dopravy o dva tisíce vozů. Ze Smíchova budou auta podle předpovědi pokračovat přes Jiráskův a Palackého most, a proto se stanou kritickým místem také přilehlé ulice Nového Města. Z opačného pohledu: řemeslník Jaroslav Oupěcha se ze Strašnic na Smíchov dostane po Vršovické a Nuselským údolím k Palackého mostu.
Zřejmě s největším napětím čekají dopravní experti, jak barrandovské opravy zpomalí dopravu v tunelovém komplexu Městského okruhu od Mrázovky až po Blanku.
Magistrát Pražany vyzývá, ať znovu častěji využívají home office, případně veřejnou dopravu. Takové rady však nepomůžou řidičům, kteří převážejí těžké náklady. Přesun do metra a tramvají není samozřejmostí i z toho důvodu, že podle Plánu udržitelné mobility je pro většinu pražských obyvatel cesta autem do centra o polovinu rychlejší než veřejná doprava.
„Když Praha zvládla dopravní situaci při povodních 2002, tak to zvládne i tentokrát,“ věří přesto dopravní inženýr Kumpošt.