Článek
„V Evropě jsme průkopníci vysokorychlostního kontrolního vážení aut,“ chlubí se v nedávném podcastu šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.
Mluví o moderních vahách, které jsou nyní nainstalované na šesti místech českých dálnic. Speciální technologie za desítky milionů korun má jasný účel. Zachytávat přetížená auta a bránit tak ničení dálnic za desítky miliard.
Má to však háček. Drahé zařízení zatím účel plní na jediném místě české dálniční sítě. A to na D2 poblíž Židlochovic na Brněnsku.
Jenže i ve městě, které jako jediné přetížená auta na základě digitálních dat pokutuje, mluví kriticky. „Je Absurdistán, co stát dělá směrem k obcím, které mají vymáhání vykonávat. Podle mě někteří úředníci zjevně nechtěli, aby projekt fungoval. Vymýšlejí překážky, proč nám nemohou poskytnout potřebná data,“ sdělil pro Seznam Zprávy starosta města Jan Vitula (Vaše Židlochovice).
Je to v rozporu s vyjádřeními Ředitelství silnic a dálnic, které část viny za nefunkční systém hází na obce. „Základním problémem je neochota obcí s rozšířenou působností vybírat pokuty, protože se jedná o velmi náročnou činnost s nízkým výnosem pro obce. Z tohoto důvodu zůstává většina námi zjištěných přestupků bez udělené pokuty,“ sdělil mluvčí ŘSD Jan Studecký.
Nechtějí nám dát data
Podle obcí je vymáhání pokut málo efektivní nejen kvůli malým odměnám pro samosprávu - z pokuty mají nárok na 15 procent, ale hlavně kvůli informační bariéře ze strany Ministerstva dopravy a jemu podřízených organizací.
„Problém je například s vyhledáváním v databázi povolení nadměrných nákladů, kterou spravuje Ministerstvo dopravy. Slibovalo centrální systém. Dodneška nefunguje, i když jsem na to sama několikrát upozornila,“ uvedla tajemnice židlochovického úřadu Ivana Kejřová.
Město tak podle ní nemá ponětí o autech, která od státních úřadů dostala výjimku ohledně nadměrného nákladu.
Podle Ministerstva dopravy mají obce databázi k dispozici. „Je ovšem pravda, že tato databáze s ohledem na svůj věk má své limity především u vyhledávání, kdy lze hledat dle SPZ, ale již nelze jednoduše omezit například datum, ve kterém by hledané povolení mělo být platné. Toto se změní v souvislosti s plnou elektronizací procesu povolování nadměrných přeprav, která bude účinná od března 2024,“ uvedl mluvčí ministerstva František Jemelka.
Obci ale chybí třeba i přístup k databázi velkých technických průkazů. „Vymýšlejí důvody, proč nám data nemohou poskytnout. Podle mě je to nesmysl, protože jde o výkon státní správy,“ namítl starosta Vitula.
Jemelka uvedl, že ministerstvo dalo obcím instrukce pro využití webové služby, které mají usnadnit práci s identifikací provozovatelů vozidel zachycených vysokorychlostní váhou.
Židlochovice přitom jako jediné pokuty reálně vymáhají. „Vedení obce se k systému postavilo tak, že máme udělat všechno pro to, aby fungoval. Postavili jsme se k úkolu čelem a udělali, co se dalo,“ doplnila tajemnice.
Loni město uložilo 1565 pokut a od šoférů či firem vymohlo přes 16 milionů korun.
Židlochovice a výběr pokut za přetížená auta
Rok 2022 - 1565 uložených pokut
Vybraná částka: 16 175 633 Kč
Z toho:
- 45 % Jihomoravský kraj - 7 279 034,85 Kč
- 40 % Státní fond dopravní infrastruktury - 6 470 253,20 Kč
- 15 % město - 2 426 344,95 Kč
Rok 2023 - 382 uložených pokut (do 30.4.)
Vybraná částka: 6 019 700,00 Kč
Z toho:
- 45 % Jihomoravský kraj - 2 708 865,00 Kč
- 40 % Státní fond dopravní infrastruktury - 2 407 880,00 Kč
- 15 % město - 902 955,00 Kč
Cizinci pokutám často unikají
Kvůli nepřístupným databázím se však podle obce zatím často nedaří pokutovat třeba zahraniční řidiče. Přitom tvoří až sedmdesát procent přestupků týkajících se přetížení.
„Nemůžeme se opřít o evropskou směrnici jako při zasílání pohledávek vůči přestupcům z radarů v rámci EU. Žádná směrnice nám neumožňuje náhled do nějakého systému, který eviduje kontaktní údaje k provozovatelům aut. Údaje si musíme dodatečně vyžádat od provozovatele mýtného systému,“ řekla tajemnice.
„Často jsou to cizinci, kteří nepřebírají poštu, nejsou kontaktní na adresách ze systému. Nicméně jezdí k nám pravidelně. Začneme nyní využívat funkci opatrovníka, který v řízení zastupuje pokutovaného. Prostřednictvím celní správy a policie pak na tyto přestupce můžeme přímo na dálnici dosáhnout,“ doplnila. Novou možnost dává obcím legislativa.
Výběr pokut od zahraničních řidičů v Židlochovicích nulový není. „Kde se podaří údaje získat a pokutu odeslat, tak často provozovatel platí. Není si totiž jistý, co se s jejich autem stane, když znovu na dálnici přijede,“ říká Vitula.
Ministerstvo slibuje změny. „Co se týče zahraničních vozidel, ty pro obce ztotožňujeme přes Systém elektronického mýta, prozatím ručně, ale i publikaci těchto dat a možnost jejich on-line kontroly ze strany obcí připravujeme, neboť to bude další významné usnadnění práce,“ reagoval Jemelka.
Starosta Vitula také potvrzuje, že se administrativa obcím příliš nevyplácí. O agendu se stará okolo pěti úředníků. Podle současných zákonů a vyhlášek dostává obec z pokuty pouze patnáct procent. Čtyřicet procent připadá Státnímu fondu dopravní infrastruktury, čtyřicet příslušnému kraji.
„Na rozdíl od rychlostních radarů je tato technologie komplikovaná. Případy jsou individuální. Patnáct procent na rovinu vůbec nepokrývá náklady. Stát nás navíc demotivuje, když řekne: Vy jste si vybrali pokuty, tak vám snížíme příspěvek na státní správu. Ani se nedivím ostatním obcím, že se do toho nehrnou,“ vysvětlil Vitula.
Podobně mluví také primátor Olomouce a místopředseda Svazu měst a obcí ČR Miroslav Žbánek (ANO). Město má alespoň na papíře pokutovat přetížené kamiony na D35.
„U nás můžeme mluvit o desítkách tisíc přestupků, které by někdo musel ve správním řízení administrovat. Vyžaduje to nastavené informační systémy a desítky úřednických míst. Systém musí být samofinancovatelný. Máme asi oprávněné obavy, že by výnos z pokut pro město možná ani nepokryl náklady spojené s administrativou,“ řekl primátor pro Seznam Zprávy.
Ministerstvo dopravy slibuje, že bude poměr pro obce výhodnější. Novela zákona o pozemních komunikacích navrhuje zvýšit podíl z patnácti na třicet procent. Stejný podíl pak má mít kraj, který je odvolacím orgánem proti rozhodnutí obecních úřadů obcí s rozšířenou působností. Největší podíl, a to 40 procent, zůstane příjmem pro vlastníka pozemní komunikace, tedy kraj nebo stát.
„Obce s rozšířenou působností, které vedou příslušná správní řízení a ukládají pokuty za spáchané přestupky, budou mít dvojnásobek příjmů oproti současnosti. Administrovat přestupky za přetížené kamiony tak bude pro ně výhodnější,“ sdělil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Kvůli administrativě zatím nevymohla jedinou pokutu Jihlava. Její magistrátní úředníci mají na starost jedinou vysokorychlostní váhu na D1, která stojí na 123. kilometru na Vysočině. „Ladíme správnou identifikaci vozidel. Uvidíme, zda nám data bude předávat přímo Ministerstvo dopravy, teď se o tom jedná,“ řekl mluvčí magistrátu Radovan Daněk.
Ani Jihlavě se nelíbí, že dopravní státní instituce hází problém na obce. „Podle mne se ŘSD pouze brání svalováním viny na někoho jiného, místo aby přiznalo vlastní chyby a nedostatky systému,“ namítl Daněk.
Moderní váhy jsou také na D5, kde mají pokuty vymáhat Nýřany či na D8 (Lovosice). Minulý týden byla dokončena váha na D48 (Frýdek-Místek) a staví se na D4 (Černošice). Silničáři chtějí příští rok postavit minimálně dalších pět vah. Efektivní výběr pokut ale dořešený není.