Hlavní obsah

Ministerstvo obrany uzavřelo smlouvu o nákupu letounů Embraer C-390 Millennium

Foto: Jagello 2000

Letoun Embraer C-390 Millennium.

Česká armáda potřebuje letouny, které mohou evakuovat větší počet osob z krizových oblastí. V současné době takové nemá. Nové stroje bude kromě přepravy nákladu či osob možné využít i při hašení požárů.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Ministerstvo obrany uzavřelo smlouvu na nákup dvou středních transportních letounů Embraer C-390 Millennium. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Celková cena zakázky včetně doplňkového vybavení umožňující hašení požárů nebo evakuaci zraněných je 11,3 miliardy korun bez DPH. První stroj by měli mít vojáci k dispozici příští rok, druhý by měla ČR obdržet v roce 2027 nebo 2028.

Ministerstvo obrany zahájilo jednání s brazilskou společností Embraer loni na podzim, letos na začátku října nákup odsouhlasila vláda. Letouny lze využít mimo jiné k přepravě těžké vojenské techniky i osob.

„Minulost i současnost nám jasně ukazuje, že armáda potřebuje mít schopnost přepravy osob a těžšího nákladu i na delší vzdálenosti. Evakuace z Afghánistánu či Súdánu jsou toho jasným důkazem. Jsem proto velmi ráda, že se nám podařilo pořídit našim vzdušným silám letouny, které jsou schopny tyto úkoly plnit,“ uvedla k nákupu ministryně obrany Jana Černochová.

Česká armáda v současnosti nedisponuje letouny, které by mohly například evakuovat větší počet osob z krizových oblastí. Pořízení letounů C-390 tak významně rozšíří schopnosti českého letectva, uvádí tisková zpráva. Kromě samotného transportu mohou sloužit i třeba v případě hašení požárů. Stroje budou také disponovat systémy vlastní ochrany pro operace v nebezpečném prostředí či moduly pro operace Search and Rescue.

Letouny C-390 dokážou transportovat až 26 tun nákladu, případně 80 cestujících nebo 64 plně vyzbrojených výsadkářů. Dolet se stejně jako u jiných transportních strojů liší v závislosti na hmotnosti přepravovaného materiálu či osob. Maximální dolet pak činí 6000 kilometrů, při použití přídavných nádrží až 8000 kilometrů. Stroje jsou rovněž schopny operovat z nezpevněných letištních ploch.

Doporučované