Článek
Žalobci zrušili stíhání jedné z největších stavebních firem v Česku.
Společnost Eurovia CS policisté loni v září začali trestně stíhat kvůli podezření z machinací při zakázce na rekonstrukci tramvajové trati v Liberci. Státní zástupce ale podle zjištění Seznam Zpráv, potvrzených dvěma zdroji, před měsícem rozhodl, že ve vyšetřování firmy se už nebude pokračovat.
„Tento krok vítáme, dle našeho názoru se tak projevila neopodstatněnost celé věci,“ řekla redakci také Iva Štočková, mluvčí skupiny Vinci Construction CS. Tato společnost byla také původně obviněna a funguje pod značkou Eurovia stejně jako i další trestně stíhané firmy Eurovia Asfalt a Obalovna Černovice.
Co se týče Eurovie, obviněn tak v případu ještě zůstává jeden z manažerů firmy Eurovia CS.
Dozorující státní zastupitelství v Ústí nad Labem, od něhož chtěla redakce získat detaily k případu, zatím na dotaz Seznam Zpráv neodpovědělo.
Podle ověřených informací Seznam Zpráv zastavili žalobci stíhání proto, že firmy vystupující pod značkou Eurovia měly silný interní protikorupční program.
Podle zákona může být společnost obviněna z trestného činu, který spáchal její vysoký zaměstnanec nebo majitel. Když ale dokáže, že například všechny pracovníky školila proti uplácení nebo zakázkovým machinacím (a že takové jednání potírala), stíhání na ni nedopadne.
Nejde jen o to mít protikorupční programy na papíře – ale také je po lidech aktivně vymáhat. A to se podle žalobce v případě Eurovie CS stalo. Státní zástupce došel k závěru, že firemní strategie byla správně stanovená. Neboli že firma udělala vše proto, aby se její obviněný manažer nezapletl se zákonem.
Naopak v úplatkářské kauze bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha z ČSSD soud loni na dva roky zakázal společnosti Metrostav přístup k veřejným zakázkám. Protože podle soudu její protikorupční program fakticky nefungoval.
Jen v roce 2021 stavěla Eurovia CS podle výroční zprávy na desítkách míst a dosáhla zisku před zdaněním ve výši 853 milionů. Zaměstnává přes tři tisíce lidí.
V případu tramvajové zakázky jsou od roku 2018 stíháni především podnikatel Jiří Vařil, ovládající silnou dopravní společnost BusLine, a Luboš Wejnar, dnes už bývalý ředitel dopravního podniku. Vyšetřovatelé v pět let starém usnesení o zahájení jejich stíhání zmiňují, že liberecký dopravní podnik fakticky řídil podnikatel Vařil.
Šéf podniku Wejnar pak podle jeho zadání sestavil podmínky soutěže tak, aby rekonstrukci 450metrového úseku tramvajové tratě za 54 milionů v ulicích Rumunská, Palachova a Šaldovo náměstí vyhrála právě Eurovia CS.
Podnikatel Vařil, stíhaný mimo jiné i za korupci, už dříve Seznam Zprávám řekl, že nic trestného neudělal. „Já jsem přesvědčený, že jsem se žádného porušení zákona nedopustil a že se to všechno řádně vysvětlí,“ řekl.
Pro server Náš Liberec letos v březnu řekl, že se policii přiznal a spolupracuje s vyšetřovateli.
„Došlo mi, že je třeba se doznat, trest přijmout a pokračovat dál. Není mi ještě tolik, a prostě po trestu, který přijde, ať chci, nebo nechci, bych chtěl žít plnohodnotný život se svou rodinou,“ vysvětlil třiačtyřicetiletý Vařil.
Bývalý ředitel dopravního podniku Wejnar opakovaně prohlásil, že se k vyšetřování a k policejním důkazům nemůže vyjadřovat.