Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Na nástěnce jedné jihomoravské policejní služebny se v létě objevila pestrobarevná tabulka. Stálo na ní, že policisté z regionu uložili v červenci pokuty za 261 100 korun.
Tmavě zelené okénko patřilo rekordmanům z oddělení ve Šlapanicích: Dosáhli na 63 300 korun. Naopak výraznou červenou barvou svítily Ivančice - jen 21 800 korun. Zelená byla i ta oddělení, která zkontrolovala nejvíc řidičů nebo odhalila nejvíc alkoholu za volantem. Oddělení s nízkými čísly označují různé odstíny červené.
Seznam Zprávy tento týden v sérii článků popsaly, jak se na bezpečnosti v ulicích projevuje obrovský nedostatek policistů, kteří se cítí přetěžovaní a špatně placení. A navíc že si policisté napříč Českem stěžují na tlak od svých šéfů, aby vybírali na pokutách co nejvíc.
Vedení policejního prezidia to striktně odmítlo, systém hodnocení policistů podle toho, kolik přinesou peněz, podle něj neexistuje.
Jenže Seznam Zprávy ze svědectví policistů, z interní komunikace policistů a z různých dokumentů dokládají, že na mnoha policejních odděleních jsou policisté skutečně v dlouhodobém presu, aby stanovené počty sankcí plnili.
Jako právě na územním odboru Brno-venkov, odkud pochází zmíněná červencová tabulka se zelenými a červenými políčky.
Že je autentická, potvrdil policista, který s těmito statistikami přichází ve službě do styku, ale přál si - kvůli obavám před postihem - zůstat v anonymitě. Stejně tak potvrdil, že vedení tímhle způsobem srovnává jednotlivá oddělení a snaží se je přimět k vyššímu výběru pokut.
Ředitel územního odboru Brno-venkov Jaromír Novotný ale říká, že informace o pokutách či počtu řidičů chycených při jízdě s alkoholem nebo s mobilem u ucha jsou jen přehledem o zatížení jednotlivých oddělení. A že tyto informace využívá mimo jiné pro plánování služeb.
„Barevná škála slouží pro lepší přehlednost tabulky,“ tvrdí Novotný o vybarvení políček.
„Je to hon na lidi“
O tlaku na výběr pokut mluvil v rozhovoru pro Seznam Zprávy také Martin Červenka, zástupce vedoucího oddělení v jihočeském Písku. I proto organizuje zkraje listopadu protest, při němž - kde to umožní zákon - hodlají policisté místo pokut řešit věci domluvou.
Martin Červenka řekl, že policisté jsou dnes „tupé stroje na dávání pokut“. Také několik policistů z různých policejních oddělení Seznam Zprávám potvrdilo, že jim nadřízení předepisují počty pokut, které mají vybrat, anebo počty konkrétních přestupků, které mají odhalit - nejčastěji telefonování za jízdy.
„Je to hon na lidi, nic jiného,“ řekl jeden z nich.
„I blbej Kojetín je lepší“
Slova tohoto policisty i dalších, kteří si na hon za pokutami stěžují, dokládají i zprávy, které policistům chodí od nadřízených a které Seznam Zprávy získaly.
Jeden z mnoha příkladů, jak nadřízení komunikují s řadovými policisty, na instagramu zveřejňuje anonymní účet nazvaný„Nemožné i možné PČR“. Některé jsou už z roku 2018, jiné zcela aktuální.
Několik příkladů na následujících snímcích:
„Tady je vaše výslednost v blokovém řízení. Zamyslete se nad tím, kdo si neplní svoje povinnosti, je zbytečné si psát požadavky na volno v měsíci říjnu,“ nabádá (a zároveň hrozí) jeden z vedoucích.
Jiný upozorňuje, že do konce dubna chybí už jen několik dní, a proto je potřeba zkontrolovat 280 lidí, 110 aut a přistihnout tři telefonující řidiče.
„Za 20 hodin služby jste udělali 20 rychlostí. Pěkně jste se projeli za státní peníze,“ kritizoval své lidi zástupce vedoucího policejního oddělení na severní Moravě. Seznam Zprávy znají jeho jméno, nepodařilo se s ním však spojit a získat vyjádření.
V jiných případech policejní vedoucí hrozí, že při nesplnění předepsaného počtu pokut přijdou tresty. Například že šéf změní policistům systém služeb nevýhodně, že jim to rozhodí osobní život. Případně že se mohou policisté rozloučit s odměnami. Jiní stanovují počet bodů za každý zjištěný přestupek. Zároveň určují, kolik takových bodů musí každý policista měsíčně nasbírat.
Další vedoucí se naopak snaží své lidi motivovat - například soutěží: Kdo jako první chytí pět telefonujících řidičů, dostane k platu tisícovku.
Zásadně odmítáme
Přes uvedené příklady policejní prezidium tvrdí, že se nic takového jako tlak na ukládání pokut neděje.
„Zásadně odmítáme jakýkoliv tlak vyvíjený ze strany vedení Policie České republiky na ukládání pokut,“ reagoval v úterý mluvčí policejního prezidia Jozef Bocán na slova píseckého policisty Červenky, který mluvil o „stroji“ na pokuty.
„Nic takového se neděje. Na poradách policejního prezidenta je periodicky hodnocena efektivita jednotlivých policejních služeb, přičemž vždy je toto hodnocení doprovozeno slovním komentářem, který hovoří o pravém opaku - vykonávat službu efektivně neznamená takzvaný čárkový systém a nikdo nemá být hodnocen striktně podle počtu uložených pokut, zpracovaných spisů a podobně,“ uvedl mluvčí Bocán.
Pokud prý podle Bocána někde takhle policejní manažeři postupují, je to „v přímém rozporu s postojem vedení Policie České republiky a je na každém nadřízeném funkcionáři, aby zjednal nápravu“.
Proč jsou čárky špatné?
Vysvětlení, proč prezidium doloženou praxi z terénu odmítá, případně se od ní distancuje, může být v tom, že policista nemůže být hodnocen jen podle počtu odpracovaných čárek.
Je něco jiného, když zastaví auto a dá rychlou pokutu za telefonování. A jinou hodnotu má čárka za to, pokud pátrá po lupiči, dopadne ho, musí vše zadokumentovat… V jedné konverzaci mezi podřízenými a šéfy se policista ostatně brání, že nemohl kontrolovat auta, jelikož pomáhal při vyšetřování pokusu o vraždu.
Systém, kdy se „honí“ jen pokuty a předpisuje se měsíční počet zjištěných přestupků navíc, vede podle samotných policistů k tomu, že se cíleně jde po nejsnazších pokutách.
„Víte, jak je mi trapně, když musím dát paní stovku za to, že jí nesvítí žárovka u auta? Jen proto, abych naplnil tabulky?“ říká policista z jižní Moravy.
Další vylíčil, jak před koncem směny (když nemají splněný limit pro pokuty a přestupky), si s kolegou stoupnou ke známé křižovatce, kde málokdo zastaví na stopce. A pokuty odtud jim pak doženou to, co se nepovedlo během služby.
Řadoví policisté, jak ukázaly rozhovory Seznam Zpráv s nimi, leckdy pořádně nevědí, proč vlastně čárkový a pokutový systém takto funguje. Někteří se domnívají, že jejich nadřízení nevědí, jak jinak jejich práci hodnotit (a sledovat, jestli někdo místo noční služby v autě nespí) než pomocí čísel o pokutách a o zastavených autech či o chodcích přistižených při přecházení na červenou.
Shodují se zároveň, že tlak přichází od nejvyšších důstojníků a padá směrem k těm nižším. Několik policistů Seznam Zprávám řeklo, že se je jejich přímí nadřízení snaží od těchto požadavků úspěšně odclonit. Jsou také šéfové, kteří balancují, aby požadavky vlastních nadřízených aspoň zčásti splnili, ale zároveň netrestají ty řadové policisty, kteří na limity pro pokuty nedosáhnou.