Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Dosavadní výsledky jednotlivých krajů v boji s nelegální reklamou působí žalostně. V šesti z celkových čtrnácti nebyla letos od krajských silnic (II. a III. třídy) z moci úřední sejmuta jediná černá cedule.
Týká se to hlavního města Prahy, kraje Vysočina, dále Moravskoslezského, Zlínského, Olomouckého a Libereckého kraje. I v dalších regionech, vyjma Jihočeského, je to jen pár kusů.
Přitom novela zákona o pozemních komunikacích, platná od ledna, měla vlastníkům a správcům komunikací umožnit snazší likvidaci nepovolených billboardů a dalších reklamních poutačů. V praxi to ale vypadá jinak.
Čísla z jednotlivých krajů za období od 1. ledna do 23. srpna shromáždil občanský aktivista Adam Hromas. Obeslal všechny krajské správy a údržby silnic s žádostí o poskytnutí informací, Seznam Zprávy mají kopie zaslaných odpovědí.
„Silničáři si historicky stěžovali na složitou legislativu, nicméně novela zákona, která podstatně zjednodušuje proces odstraňování, se na jejich aktivitě příliš neprojevila,“ uvedl Hromas k výsledné statistice (viz grafika níže).
Právě Hromas patří k těm odpůrcům nelegálních billboardů, kteří se v minulosti dostali do konfliktu s Antonem Fischerem, majitelem skupiny Eurobillboard, jenž má po republice zřejmě nejvíce nepovolených poutačů.
Fischer v aktuálním rozhovoru pro Seznam Zprávy – prvním, jaký kdy poskytl – slíbil, že do konce příštího roku svůj byznys zlegalizuje.
„Odstranili to vlastníci“
Například zástupci Moravskoslezského kraje tvrdí, že se do likvidace černé reklamy pouštět nemuseli, jelikož sami vlastníci prý některé nepovolené tabule už odstranili.
„Od obecních úřadů obcí s rozšířenou působností dostala Správa silnic Moravskoslezského kraje několik podnětů na odstranění těchto nelegálních reklamních zařízení, jejich majitelé však vždy reagovali na její výzvu a černé billboardy odstranili sami na své náklady,“ uvedla mluvčí Moravskoslezského kraje Nikola Birklenová.
Redakce se obrátila i na další kraje, které u silnic neuřízly jediný poutač, některé na opakované dotazy zaslané i přímo hejtmanům vůbec nereagovaly.
Mluvčí Libereckého kraje Filip Trdla uvedl, že tamní krajský úřad v tomto roce zajišťoval odstraňování reklamních zařízení ještě podle „starého zákona“. Konkrétně se prý jednalo o sedm kusů poutačů, další případy posuzované už podle nové právní úpravy jsou prý v řešení.
Situace na Liberecku se ale podle Trdly během posledních let výrazně změnila k lepšímu. „Ještě dva roky zpátky bylo v kraji takových (nelegálních) reklamních zařízení 146, přičemž tento počet je nyní zredukován na zhruba sedm billboardů,“ tvrdí krajský mluvčí.
Co se letos změnilo
- Novela zákona o pozemních komunikacích, která vstoupila v platnost 1. ledna 2024, přenáší zodpovědnost za odstranění nelegální reklamy ze silničních správních úřadů na majitele nebo správce komunikace.
- Billboard i za nových podmínek musí mít stavební povolení, které vydává příslušný stavební úřad.
- Pokud leží v ochranném pásmu komunikace mimo souvisle zastavěné území, potřebuje také souhlas silničního správního úřadu. Pokud toto povolení nemá, přistupuje se k jeho odstranění.
- Odstraněnou reklamu jsou majitelé či správci komunikací povinni uskladnit, po uhrazení nákladů spojených s odstraněním a uskladněním vydat majiteli nebo v případě jeho nezájmu po třech měsících sešrotovat.
Zdroj: Nelegalnireklama.cz
Vedení Prahy v konfliktu s vlastními úředníky
Specifické důvody, proč se likvidace nedaří, uvádí hlavního město Praha. Politické vedení metropole údajně naráží na nevoli vlastního úřednického aparátu. Konkrétně Odboru pozemních komunikací a drah, který funguje v „přenesené působnosti“ (tedy případ, kdy výkon státní správy je přenesen na samosprávu).
Pražský radní pro majetek Adam Zábranský (Piráti) uvádí, že se od příslušných magistrátních úředníků nemůže vůbec domoci požadovaných informací o povolených billboardech, tudíž pražská Technická správa komunikací (TSK) zase neví, co má po Praze odstraňovat.
„Já i TSK bychom velmi rádi nelegální billboardy odstraňovali, k tomu ale potřebujeme od úřadu vědět, jaké billboardy jsou nelegální, tedy seznam vydaných povolení, aby šel porovnat s tím, co je reálně v ulicích města,“ popsal Zábranský.
A problém podle něj spočívá v tom, že jim úřad odmítá data vydat, resp. tvrdí, že povolené billboardy neeviduje. „Což je chabý argument, protože jsem nabízel, že pokud to ze systému neumějí vytahat sami, dokážu si to udělat sám, když mi dají přístup. Vím, že ta data v systému mají a to, že je sami nejsou schopni vyfiltrovat, nemůže být překážka jejich poskytnutí,“ popsal Zábranský, co je podle něj důvodem „nečinnosti“ hlavního města.
Oslovení úředníci Odboru pozemních komunikací a drah nechtěli Zábranského slova komentovat. Prý se k tomu necítí být kompetentní.
Billboardy, nebo cedule?
Jako nejaktivnější se podle zjištěných dat jeví Jihočeský kraj. Ke zmíněnému srpnovému datu odstranil region už 59 reklam. Andrea Jankovcová, ředitelka Správy a údržby silnic Jihočeského kraje, v minulých dnech pro Seznam Zprávy doplnila, že stačili zlikvidovat 61 poutačů, přičemž odvoz od silnic zajišťují vlastními silami.
„Po odklizení se na stejném místě zatím žádné reklamní zařízení znovu nevyskytlo. V případě, že by se tak stalo, bude zařízení opět odklizeno stejným postupem,“ popsala postup. Více jak stovku reklam dle Jankovcové prý už od krajských silnic po výzvě odstranili sami majitelé.
Jenže v úvodu zmíněný občanský aktivista Adam Hromas, který statistiky posbíral, upozorňuje, že ani čísla z jihu Čech nejsou přesvědčivá, protože často nejde o klasické billboardy. „Při bližší analýze zjistíte, že jsou to povětšinou jen nějaké ukazatele k penzionům,“ upozorňuje na to, co bylo zatím zlikvidováno.
Přitom jihočeský region je základnou zmíněného provozovatele nelegálních reklam Antona Fischera, který právě odtud expandoval do dalších koutů země a dnes uvádí, že má po republice zhruba 1500 poutačů.
Fischerových cedulí je – jak Hromas podotýká – mezi zlikvidovanými na jihu Čech zatím jen 11 kusů. „Na stránkách Fischerovy skupiny Eurobillboard se to hemží nabídkami inzerce na území Jihočeského kraje,“ upozorňuje Hromas, že největší firma s nelegální reklamou zatím touto likvidací příliš neutrpěla.
Seznam Zprávy nedávno upozornily také na to, že odpovědný jihočeský náměstek pro dopravu Antonín Krák (SOCDEM) sám v rámci předvolební kampaně využil nelegálních billboardů stojících u státních silnic. Přičemž dle dostupných informací patřily právě Antonu Fischerovi.
Likvidace jen ve třech krajích
Rychlejšímu očištění republiky zatím příliš nepomáhá ani státní podnik Ředitelství silnic a dálnic pečující o dálnice a silnice I. třídy. Dle aktuálních informací z jeho webu bylo zatím u jeho komunikací odstraněno 39 billboardů, přičemž samo vedení podniku mluvilo o tom, že zlikvidovány by měly být stovky či dokonce tisíce nepovolených reklamních ploch.
Dosavadní likvidace se navíc uskutečnila v zásadě jen na území tří krajů – Zlínského, Plzeňského a Středočeského. Šéf ŘSD Radek Mátl k tomu uvedl, že leckde měli problém najít firmu, která likvidaci zabezpečí. To se týkalo třeba i právě Jihočeského kraje. „Ale situace se už zlepšuje,“ dodal ředitel.
Najít externí firmu, která by byla ochotna řezat a odvážet nepovolené billboardy, nebylo prý snadné i pro České Budějovice, které si na likvidaci cedulí ve městě nakonec najaly firmu vlastněnou motorkářským klubem Hells Angels Bohemia, jak Seznam Zprávy také popsaly.
Jihočeský billboardový boss Anton Fischer mezitím v rozhovoru pro Seznam Zprávy slíbil motorkářům odplatu, protože sami prý vydělávají na nelegální reklamě.
Pozn.: Mluvčí Magistrátu hlavního města Prahy Vít Hofman po publikaci textu uvedl, že na jaře a v létě letošního roku „vydal odbor pozemních komunikací a drah několik výzev k odstranění asi 85 kusů nepovolených reklamních zařízení“. Z nich TSK doposud podle Hofmana odstranila 5 billboardů (stav ke 12. září) a „další budou určitě následovat“.