Článek
Před soud se dostala kauza, ve které se objevují stamilionové obchody s moderním uměním i obvinění z drsného vydírání.
Obžalovaný je v ní pražský galerista Jan Třeštík, který podle vyšetřovatelů zpronevěřil obraz zakoupený pro bohatého zahraničního sběratele.
„Cítím se nevinen. Ty skutky se takhle nestaly,“ prohlásil Třeštík v pátek před soudem, který ho může poslat až na deset let do vězení.
Mimochodem, třiačtyřicetiletý Třeštík se nepohybuje jen v umění, ale také mezi politiky. Jak Seznam Zprávy už dříve napsaly, podílel se na - nakonec neúspěšném - byznysu s testováním na covid, který chtěl rozjet bývalý ministr zdravotnictví Roman Prymula.
Někdejšímu místopředsedovi hnutí ANO Jaroslavu Faltýnkovi a amatérskému malíři zase Třeštík ve své galerii uspořádal aukci jeho děl.
Neměl peníze, ani obraz
Seznam Zprávy popsaly podstatu Třeštíkova obvinění ze zpronevěry a podvodu už loni.
Zápletka je podle obžaloby následující: jako znalec umění Třeštík dlouhodobě pracoval pro bohatého ukrajinského podnikatele a filantropa Andreye Adamovskiho. Jedna ze zakázek zněla, aby v roce 2016 koupil na zahraniční aukci obraz Kruh a skvrna od ruského malíře Vasilije Kandinského.
Povedlo se a Třeštík dílo z aukce ve Stockholmu skutečně přivezl. Obraz pak podnikatel Adamovsko v roce 2017 zapůjčil k vystavení do Národní galerie v Praze.
Pak se ale na Třeštíka, jak líčí obžaloba, začal dotírat jeho jiný obchodní partner - podnikatel Pavel Kyllar, od něhož si Třeštík předtím půjčil peníze na jiné obchody s uměním. Aby tedy Třeštík věřitele Kyllara uklidnil, dal mu do zástavy právě obraz Kruh a skvrna, který má dnes hodnotu až čtvrt miliardy.
Jenže Kyllar obraz - coby za pohledávku za Třeštíkem - prodal neznámému člověku ze Spojených arabských emirátů. Ukrajinský majitel obrazu Adamovski se tak dostal do situace, kdy neměl ani obraz ani peníze, které do nákupu díla vložil. A tak podal trestní oznámení.
Jinými slovy: třiačtyřicetiletý Třeštík se podle vyšetřovatelů dopustil zpronevěry, protože se zbavil obrazu, jenž mu nepatřil.
Třeštík: Chtěl mi podpálit galerii
Galerista Třeštík v pátek před soudem řekl, že ho jeho věřitel Kyllar tvrdě vydíral, a proto mu obraz vydal.
Podle Třeštíka chtěl Kyllar před Vánoci roku 2019 najednou vrátit peníze, i když ještě podle smlouvy nebyla půjčka, včetně úroků, splatná.
„Od rána začal vyhrožovat. Dvacetkrát mi volal, osobně mě navštívil v galerii s nějakými gorilami a říkal: Okamžitě mi vrátíš peníze, nebo ti to tady podpálím,“ popsal Třeštík den, kdy Kyllarovi obraz v noci předal.
Podle Třeštíka chtěl zřejmě Kyllar od začátku tímhle způsobem přijít k mimořádně cennému obrazu, o němž musel vědět, že patří sběrateli Adamovskému. Celý další rok pak Kyllar podle galeristy stupňoval požadavky, za kolik peněz mu je ochoten dílo vrátit.
Kyllar pro Seznam Zprávy řekl, že ho Třeštík jednoznačně okradl o půjčené peníze. „Všechno to, co teď vykládá, je nesmysl. U soudu se to ukáže,“ reagoval Kyllar, který bude za měsíc u Třeštíkova soudu vypovídat jako svědek.
Třeštík připustil, že si od Kyllara půjčoval na nákupy uměleckých děl často. Vysvětlil to tím, že banky nechtějí tyto obchody financovat - jsou pro ně rizikové, bojí se, že se obrazy později ukážou jako padělky slavných autorů.
Pro obraz do kasina
Podle obžaloby neměl Třeštík vůbec s obrazem manipulovat, neměl k tomu svolení od majitele Adamovského, pro nějž obraz vydražil.
Když skončila výstava v Národní galerii, odvezl Třeštík obraz do kasina King's Casina na Rozvadově. I tím vyšetřovatelé dokládají, že Třeštík si dělal s mimořádným obrazem, co chtěl. A že šlo o součást plánu, jak díky obrazu vyřešit potíže s dluhem u Kyllara.
Třeštík při výslechu před soudem řekl, že obraz Kruh a skvrna na Rozvadov dovezl přesně podle dohody s majitelem Adamovskim. Měli písemnou smlouvu, že obraz bude nabízet k dalšímu prodeji, a pokud se mu to povede, získá několikamilionovou provizi.
Součástí prezentace pak mělo být právě vystavení v galerii při rozvadovském kasinu, jehož majitel Leon Tsoukernik je významným sběratelem umění. A v té době v galerii visela díla Andyho Warhola nebo německého umělce Gerharda Richtera, jednoho z nejdražších evropských malířů současnosti.
„Není to nějaký prostor vedle automatů, ale speciální galerie vybudovaná pro prezentaci špičkového umění. Žádná špinavá díra,“ dodal Třeštík.
Soudkyně Sylvie Slepičková bude chtít v příštích měsících vyslechnout právě majitele obrazu Adamovskiho, který je kvůli tomu ochoten přiletět do Česka.
Soudkyně také přečetla Třeštíkovu výpověď na policii, při níž řekl, že byl závislý na hraní v kasinu. Detektivové i kvůli tomu kauzu vystavěli na tom, že Třeštík byl ve značné finanční tísni, a proto dal Kandinského obraz do zástavy svému věřiteli.
Třeštík to popřel jako nedorozumění. Řekl, že do kasina chodil z byznysových důvodů - je to podle něj jedno z prostředí, kde bohatí lidé dojednávají obchody s uměním. A občas si zahrál s přáteli karty. „Ale nikdy jsem nebyl gamblerem,“ uvedl.
Zatýkání v hotelu Hilton
Případ je složitější ještě o další vyšetřování, v němž vystupují stejní aktéři - ale už v jiných rolích.
Jak už také Seznam Zprávy loni napsaly: podnikatele Kyllara, jemuž Třeštík obraz v hodnotě 250 milionů svěřil a stojí nyní kvůli tomu před soudem, loni detektivové rovněž obvinili.
Kyllar, jak uvádí policie, nabídl ukrajinskému sběrateli Adamovskimu, že mu obraz (který byl tehdy údajně u neznámého člověka ve Spojených arabských emirátech) dokáže vrátit. Ovšem za 17,5 milionu. Adamovski začal spolupracovat s kriminalisty, kteří si to vyhodnotili jako vydírání.
Loni Kyllara zatkli při fingovaném předání peněz a obrazu v hotelu Hilton. Kyllar vydírání popírá, jak řekl před rokem Seznam Zprávám. Obraz je od té doby uložený v policejním sejfu.