Hlavní obsah

Na tuningových akcích jsme vybrali 400 tisíc na pokutách, říká policista

Foto: Seznam Zprávy

Sraz upravených aut v Trutnově minulou sobotu.

Tuningové srazy se staly masovou zábavou pro část mladé generace. Po republice bývají skoro každý víkend. V Německu jsou nelegální závody trestný čin, říká v rozhovoru zástupce ředitele dopravní policie Michal Hodboď.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

O masových tuningových srazech se široká veřejnost dozvěděla před dvěma týdny v souvislosti se skupinou, která si říká Prague Brikule. Ta na konci února po jedné z takových akcí vyrazila do Jičína a řádila tam s auty přímo v centru města na historickém náměstí. Poté odjela do Prahy, kde na několik minut zablokovala Nuselský most. Policie tehdy proti bezohledným řidičům nedokázala zasáhnout.

Minulou sobotu se po republice konalo víc než deset tuningových akcí. Policisté tentokrát dokázali zvládnout i piráty silnic Prague Brikule, které po celou noc sledoval policejní vrtulník. Právě počínání této skupiny a tomu, kdo mezi ně patří, se věnoval poslední díl pořadu Terén Kristiny Cirokové.

Zástupce ředitele dopravní policie Michal Hodboď v rozhovoru pro Seznam Zprávy vysvětluje, proč je těžké takovým skupinám v jejich počínání zamezit. A taky jak na tento sílící trend zareagovali v Německu. „Tam jsou například nelegální závody už definované jako trestný čin a to samozřejmě umožňuje policii postupovat podle trestního řádu, “ vysvětluje Hodboď.

V různých městech po republice se minulou sobotu konaly tuningové srazy. Můžete nějak shrnout, kolik vozidel se srazů účastnilo a jaký počet policistů byl nasazen?

V rámci celé České republiky jsme evidovali přes 10 těchto tuningových srazů. Co se týká počtů, tak se celkem bavíme o nějakých 1250 vozidlech. V Plzeňském kraji to bylo 200 účastníků a na Ústecku 300. Dále pak ve Frýdku-Místku to bylo 350 účastníků a v Trutnově 300 účastníků. To znamená větší počet kumulovaných osob na jednom místě a spolu s tím zvýšené riziko vzniku nebezpečných situací. Pokud bychom se bavili o policistech, tak bylo do těchto akcí nasazeno cirka 320 policistů a byly k dispozici i dva vrtulníky letecké služby.

Proč se ty vrtulníky nasazovaly?

Jedná se o standardní proces. Letecká služba je má připravené v pohotovosti, používají se například pro pátrací činnost a jiné aktivity. Samozřejmě tady bylo riziko i v souvislosti s vyšším počtem srazů. Hrozilo narušování veřejného pořádku a bezpečnosti silničního provozu, takže to nasazení letecké služby zde bylo namístě.

Rozdali jste nějaké pokuty?

Celkem jsme zkontrolovali 700 vozidel, pokut bylo rozdáno něco kolem 300. Nejčastěji to bylo kvůli překračování rychlosti a nevyhovujícímu technickému stavu vozidel. Na pokutách se vybralo něco přes 440 000 korun.

Dva týdny zpátky v Jičíně a na Nuselském mostě řádila skupina, která si říká Prague Brikule. Zaměřili jste se na ně nějakým konkrétním způsobem? Z videí, které publikovali na sociálních sítích, bylo vidět, že je po celou dobu sledoval policejní vrtulník.

Ta skupina představuje nějaké riziko. Nasazení vrtulníku je potřeba zasadit do souvislostí. My jsme dostali v odpoledních hodinách informaci, že skupina rychle jedoucích vozidel pohybujících se po dálnici D11 směrem na Hradec ohrožuje bezpečnost silničního provozu. V té chvíli došlo k nasazení vrtulníků letecké služby už jenom z důvodu snazší dokumentace případného protiprávního jednání na místě.

Podařilo se vám tuto skupinu pokutovat?

Přiznám se, že takovou statistiku nemám a i kdybych měl, tak se ve vztahu ke konkrétním osobám vyjadřovat nemohu. My jsme se snažili využívat nástroje, které nám v současné době legislativa poskytuje. To znamená provádět dohled v co největší míře tak, abychom zajistili bezpečnost silničního provozu. Policie nemůže být na každém rohu, a proto je na místě poděkování veřejnosti, která nás o této skutečnosti informovala.

Dá se vyčíslit, kolik ta sobotní akce policii stála?

Je důležité upozornit, že těch skupin je více. Jedná se o narůstající trend mladé generace a podobné srazy se konají každý víkend alespoň v jednom krajském městě. To policii samozřejmě zatěžuje, protože nemůže plnit standardní úkoly. Co se týče finančních nákladů, toto nebyla akce, která by spadala do kategorie zvláštních opatření. Jsou na to vynaloženy běžné provozní výdaje policie, kolik přesně to stálo, nejsem schopný odhadnout.

Jak dlouho už trend těchto tuningových srazů pozorujete?

Jedná se o trend nastupující generace. Tito lidé už často nevyhledávají klasickou formu setkávání například v hospodách, ale hledají jiné způsoby. Navíc většina účastníků těchto srazů nevyhledává konflikty. Největší nárůst tohoto trendu, který se sem dostal ze zahraničí, jsme pozorovali během pandemie koronaviru.

Když vidíte na sociálních sítích videa, která sdílí právě skupina Prague Brikule, kde jedou po dálnici třeba 300 km v hodině, jak moc je to nebezpečné pro okolí?

Nebezpečné to samozřejmě je. Stačí se podívat na statistiku dopravních nehod. Právě vysoká rychlost je nejčastější zabiják na našich silnicích. Policista může dělat jenom to, co mu ukládá zákon. V případném přestupkovém řízení musí prokázat daný přestupek. Některé informace právě ze sociálních sítí samozřejmě ukazují na porušování právních předpisů, ale prakticky ve většině případů z těch záznamů není možné prokázat vinu konkrétní osobě.

A není tedy na místě nějaká úprava zákonů?

Je zajímavé třeba pozorovat situaci v Německu. Tam jsou například nelegální závody už definované jako trestný čin a to samozřejmě umožňuje policii postupovat podle trestního řádu.

Tady u nás je konstrukce zákona stavěná na řešení konkrétních přestupků, například překročení rychlosti nebo nedání přednosti v jízdě. Systematickým porušováním pravidel silničního provozu se naše právní normy nezabývají.

Na videích skupiny Prague Brikule jsem viděla několik příkladů: třeba jak auto driftuje na silnici. Co za to řidiči hrozí?

Je to přestupek. Záleží samozřejmě na situaci, ale řidiči v takovémto případě hrozí pokuta na místě do 1500 Kč, ve správním řízení až do 5000 korun.

Na dalším videu je vidět, že auto má nainstalovaný a zapnutý maják. Jaká je za to sankce?

Tady je na místě poděkovat Ministerstvu dopravy. Poslední novela, která tady od 1. ledna platí, upravuje řadu pravidel silničního provozu. Pokud si v tuto chvíli někdo dá majáček na auto neoprávněně a používá ho, hrozí mu pokuta až 25 000 korun a zákaz řízení na čtyři až šest měsíců. Samozřejmě to musí být řidiči prokázáno, ideálně při silniční kontrole. Pokud se běžný účastník silničního provozu setká s podobným autem, měl by takovéto vozidlo nahlásit na lince 158.

Doporučované