Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil podle zjištění Seznam Zpráv výsledky rekordní 30miliardové zakázky na další část metra D.
Vítězná společnost Subterra z koncernu Metrostavu podle úřadu ve své nabídce uváděla údaje, o kterých existují vážné pochybnosti, jestli jsou pravdivé.
Konkrétně se jedná o zkušenosti klíčových manažerů, kteří měli náročnou stavbu řídit. Nebo o reference z tunelů, jež firma budovala v minulosti.
„Vyšlo najevo, že součástí dokumentace o zadávacím řízení nejsou doklady, na základě nichž zadavatel mohl dojít k jednoznačnému závěru (že Subterra splnila podmínky soutěže, pozn. red.),“ stojí v rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) z pondělí 15. ledna, které měly Seznam Zprávy možnost pročíst.
Rozhodnutí není pravomocné, nyní případ velmi pravděpodobně doputuje k předsedovi úřadu Petru Mlsnovi v rámci takzvaného rozkladu.
Island, nebo Česko?
ÚOHS v 84stránkovém dokumentu vypichuje podobné nesrovnalosti, na něž během podzimu upozornily Seznam Zprávy v sérii článků. A kvůli nimž i konkurenční společnosti, jež v tomto největším stavebním tendru v dějinách Česka neuspěly, podaly k úřadu stížnost.
ÚOHS v rozhodnutí napřímo neříká, že Subterra ve své nabídce lhala. Ale shrnuje, že nedodala přesvědčivé doklady, že její reference jsou uznatelné. Uvádí také, že sporné reference ovlivnily celkový výsledek tendru: Kdyby je býval dopravní podnik odmítl jako neprůkazné, Subterra by ztratila body a nezvítězila. Skončila by až třetí.
Dopravní podnik hlavního města Prahy jako zadavatel zakázky požadoval, aby na vysokých pozicích další etapy výstavby metra D působili stavbyvedoucí s konkrétními zkušenostmi.
Metro D: Lhali, říká konkurence
Sdružení společností jako Vinci, Porr a Marti, které v soutěži na „déčko“ pražského metra neuspělo, tvrdí, že Subterra zvítězila podvodně, a v oficiálních námitkách už v září argumentovalo například u stavbyvedoucího Štefana I. novinovými články a také jeho facebookovým profilem – aby doložilo, že v době, kdy se měl Štefan I. podílet na požadované referenční zakázce důležité pro metro D, ve skutečnosti dlouhodobě působil na Islandu.
Firmy, které v tendru neuspěly, v podání k ÚOHS zmapovaly, že právě životopisy těchto zaměstnanců Subterry nesedí. U jednoho stavbyvedoucího například tvrdila, že měl v minulosti na starosti prodloužení linky A. Ovšem v té době ještě tento člověk teprve dokončoval vysokou školu. Další zase před lety, kdy měl podle Subterry razit železniční tunel v Praze, působil pracovně na Islandu.
Subterra tvrdí, že všechny podmínky soutěže splnila. A že do soutěže poslala pravdivé podklady.
„Společnost Subterra může své reference doložit stovkami dokumentů včetně smluv o díle, osvědčení o řádném poskytnutí provedených prací, plánů nasazení personálu, rozpočtů, fotografií nebo čestných prohlášení,“ řekl mluvčí firmy Vladislav Beneš koncem loňského roku.
V úterý odpoledne vydala Subterra prohlášení, v němž uvádí, že její nabídka byla v pořádku. „Jsme přesvědčeni, že ve výběrovém řízení na výstavbu II. etapy metra D jsme předložili nabídku, která splňuje všechny požadavky tendru včetně referenčních zakázek a kvalifikace příslušných zaměstnanců, což včerejší rozhodnutí ÚOHS nijak nezpochybňuje. Zvlášť poukazujeme na to, že žádný závěr o splnění či nesplnění jakýchkoli kvalifikačních nebo bodovaných soutěžních kritérií v tomto rozhodnutí učiněn není,“ uvedl mluvčí Beneš.
Daniel Šabík, šéf komunikace dopravního podniku, uvedl, že důvody ÚOHS pro zrušení výběru vítěze „důrazně odmítá“ a že podnik podá proti rozhodnutí rozklad.
„Hodnoticí komise i představenstvo přitom v rámci vyhodnocování nabídky a ve svém rozhodování vycházely z informací od uchazeče a z informací od samotných zadavatelů jednotlivých zakázek, které byly ze strany Dopravního podniku hlavního města Prahy vyžádány nad rámec zákonných požadavků a běžné praxe,“ řekl Šabík.
Otevření až v roce 2031
Ze sledované soutěže na další etapu metra D nejprve dopravní podnik začátkem září vyloučil mezinárodní sdružení kolem společností Porr a Vinci. Jako důvod uvedl, že nesplnilo podmínky soutěže.
Cenové nabídky na druhou etapu metra D
Subterra – 29 988 857 254 korun
Vinci, Porr, Marti a další – 27 747 829 766 korun
Strabag – 30 703 460 447 korun
Pak dopravní podnik vyhlásil za vítěze Subterru – její nabídka dosahující téměř 30 miliard byla o dvě miliardy vyšší než cena, za niž nabídly postavit budoucí úsek mezi stanicemi Olbrachtova – Nové Dvory Porr a Vinci.
Vedení Prahy loni počítalo s tím, že pokračování linky D otevře v roce 2029. Dnes už mluví o tom, že kvůli potížím se soutěží se tento termín pravděpodobně posune až na rok 2031.
Článek jsme doplnili o vyjádření Dopravního podniku hlavního města Prahy a společnosti Subterra.