Článek
Případ z ostravského Wichterlova gymnázia, který upozornil na úskalí mimoškolní komunikace pedagoga se studenty a který na konci ledna popsaly Seznam Zprávy, dospěl k vyústění.
Učitel fyziky Antonín B., na něhož právě kvůli zprávám zasílaným studentkám upozornila policie, ve škole končí.
Sám podal výpověď, přestože výtky řady bývalých i současných studentek nadále odmítá. „Rozhodl jsem se ukončit své působení na gymnáziu v důsledku cílené mediální kampaně, která vedla k mé profesní diskreditaci,“ napsal v e-mailu reportérce Seznam Zpráv. Uvedl rovněž, že jeho „svědomí zůstává čisté“.
Pedagog se dostal do zájmu policie díky vlastnímu trestnímu oznámení pro pomluvu, které podal, když anonymní pisatel upozornil Českou školní inspekci i krajský úřad jako zřizovatele, že Antonín B. roky posílá studentkám nevyžádané zprávy. Policie případ odložila, protože podle ní o pomluvu nešlo, a navrch doporučila škole i zřizovateli, aby se na věc podívali.
O co z pedagogovy strany šlo, popsalo reportérce Seznam Zpráv několik bývalých studentek, které absolvovaly ostravské gymnázium v letech 2013 až 2024. Uvedly, že učitel jim začal z ničeho nic psát zprávy přes komunikační aplikace na sociálních sítích.
„Začal mi psát, když mi bylo kolem dvanácti, třinácti let,“ řekla například jedna z absolventek víceletého gymnázia. Zprávy neměly sexuální podtext, ale dívky mluví o tom, že jim psaní učitele vadilo. „Bylo to velice nepříjemné. Opravdu nevíte, co máte odepsat,“ popsala své tehdejší pocity další z bývalých gymnazistek.
Dopis pěti absolventů
Původně o nevyžádané komunikaci promluvily – s podmínkou anonymity – tři bývalé studentky, po zveřejnění případu se ozvaly další dvě.
Všem vyučujícím gymnázia pak také přišel o chování Antonína B. dopis, který rozeslali tři bývalé studentky a dva exstudenti. „Jeho časté psaní žákům – zejména žačkám – bylo veřejným tajemstvím. V řadách žactva se o případech chování doktora B. obdobných těm popsaným ve zmíněném článku nejednou hovořilo již v dobách našeho studia na gymnáziu, tedy před pěti a více lety,“ stojí v dopise, pod nímž už nechybějí podpisy.
Bývalí studenti dále upozorňují i na to, že byť policie neshledala v jednání kantora trestný čin, neznamená to, že chování pedagoga nemůže být „škodlivé a potenciálně traumatizující“. Odvolávají se i na rozsudek Nejvyššího soudu z roku 2015, podle kterého má pedagog jednat v souladu s pravidly slušnosti a občanského soužití“ a má být pro žáky „morálním vzorem“.
Jak to vidí odborníci
Podle odborníků na školství, které redakce oslovila, spadá tento případ do jakési „šedé zóny“. Nejde sice o trestný čin, přesto většina společnosti cítí, že může jít o mimořádně neetické a nepřijatelné chování pedagoga vůči studentům. Předsedkyně sdružení Učitelská platforma Petra Mazancová se domnívá, že tuto oblast mají učitelé nedořešenou, protože v Česku neexistuje žádný oficiální etický kodex pro pedagogy. Kantoři by podle ní měli mít vždy na paměti, jak nevyrovnaný vztah mezi učiteli a žáky je.
Dětská terapeutka a ředitelka Centra Locika Petra Wünschová uvádí, že v případě nevyžádaných zpráv od pedagoga jde o průnik do soukromého prostoru studenta, jenž ho však může jen těžko odmítnout. „Vzniká tam obrovský prostor i například pro nějaký grooming (pozn. navazování důvěrného vztahu s dítětem za účelem jeho zneužití) ve smyslu pocitu výlučnosti, speciálnosti,“ hodnotí to Wünschová.
Bojím se, že si to neuvědomuje
Jedna z autorek – Alexandra Mikinová – pro Seznam Zprávy uvedla, že ji nejvíce „naštvalo“, když se dozvěděla, že učitel podal v souvislosti s upozorněním na jeho chování trestní oznámení pro pomluvu. Podle ní to naznačuje, že u něj neproběhla žádná sebereflexe.
„Bojím se, že si neuvědomuje, že dělal něco špatného. A proto, kdyby se s tím nic nedělalo, hrozí, že se to bude opakovat,“ domnívá se Alexandra Mikinová.
Že má Antonín B. na věc jiný názor, dokládá i jeho reakce, o niž ho i tentokrát Seznam Zprávy požádaly. Jak už bylo uvedeno, pedagog to cítí tak, že „svědomí má čisté“. Jeho celou reakci na dotazy redakce zveřejňujeme.
E-mail Antonína B. reportérce SZ
Rozhodl jsem se ukončit své působení na gymnáziu v důsledku cílené mediální kampaně, která vedla k mé profesní diskreditaci. Po zveřejnění Vašeho článku, v němž jste mě osobně označila, bylo pro mě nemožné pokračovat ve své práci, které jsem zasvětil většinu svého profesního i osobního života a za kterou jsem byl nejednou oceněn. Pokud byl Vaším záměrem dosáhnout tohoto výsledku, pak jste v tom uspěla. Mé svědomí však zůstává čisté.
Ohlédnu-li se za svou kariéru středoškolského učitele, vidím za sebou jasné výsledky – generace úspěšně odmaturovaných studentů. Odcházím s vědomím dobře odvedené práce a s vděčností za slova uznání od studentů, absolventů i kolegů, za což jim upřímně děkuji. Přeji Vám, abyste si jednou mohla říct totéž.
Selhání ředitele?
Výpověď Antonína B. na gymnáziu oznámil ředitel Jan Netolička. S tím, že byla podána dříve, než do e-mailových schránek všech vyučujících z gymnázia zmíněný dopis přišel.
Ředitel, jehož zástupcem Antonín B. donedávna byl, se domnívá, že dopis bývalých studentů je důkazem toho, že se se žáci nebojí projevit svůj názor.
„Obecně mohu říci, že vnímám pozitivně obdržený příspěvek do diskuze a sdílení názorů a různých úhlů pohledu na téma rezonující v naší organizaci. Jedná se o projev moderní otevřené a demokratické společnosti, kdy k těmto hodnotám vedeme nejen naše žáky, ale všechny účastníky vzdělávání v naší škole,“ napsal ve vyjádření pro Seznam Zprávy ředitel.
Jan Netolička též tvrdí, že se o tom, že fyzikář má psát studentkám nevyžádané zprávy, dozvěděl až loni v květnu z anonymní stížnosti. Stojí si za svým původním tvrzením, že do té doby žádný takový podnět od nikoho ze studentů nedostal. Odmítá, že by ve škole nebylo dostatečně bezpečné klima pro žáky k tomu, aby se mohli s těmito problémy svěřit a tudíž nastalou situaci za svoje selhání nepovažuje.
I na Netoličkovo jednání absolventi v dopise reagují – poukázáním na blízký, dlouholetý přátelský vztah mezi ředitelem a jeho někdejším zástupcem. „Z tohoto důvodu je opravdu naivní si myslet, že by žáci gymnázia vložili důvěru s řešením takto citlivé situace v člověka, který má k doktoru B. takto blízko,“ domnívají se naopak bývalí gymnazisti.