Hlavní obsah

Trest z Bruselu. České dráhy mají za kartel s Rakušany zaplatit 800 milionů

Foto: České dráhy, Seznam Zprávy

České dráhy se chtějí soudit.

Český státní dopravce na rozdíl od rakouské ÖBB nadále odmítá, že by uzavřel tajnou dohodu namířenou proti firmě RegioJet. Chce se obrátit na soudní orgány EU.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Evropská komise vyměřila Českým drahám velmi vysoký trest za tajnou dohodu, kterou měly před lety uzavřít s rakouskou státní firmou ÖBB. V souladu s očekáváním, jak o tom nedávno informovaly Seznam Zprávy, se pokuta pohybuje kolem 30 milionů eur. Přesně jde o 31,94, což je v přepočtu asi 800 milionů korun.

Rakouské firmě, která se ke kartelu doznala, byl trest snížen o téměř polovinu a činí jen 16,7 milionu eur.

V deset let staré kauze nazvané Twins jde o to, že český národní dopravce se měl dohodnout s rakouským, že ÖBB už nebude dále prodávat ojeté vagony české privátní firmě RegioJet. Tím se tehdy měly České dráhy snažit začínajícího domácího konkurenta odříznout od možnosti doplnění vozového parku.

Seznam Zprávy už v roce 2020 přinesly i kopie e-mailů, které si vyměnili čeští a rakouští manažeři.

„Bránily společnosti RegioJet v nákupu použitých železničních vagonů společnosti ÖBB, jichž chtěla společnost RegioJet využívat, aby společnostem ČD a ÖBB konkurovala. Atraktivní služby osobní železniční dopravy jsou klíčem ke snížení naší uhlíkové stopy a netolerujeme žádné omezení hospodářské soutěže,“ uvedla k tomu dnes Margrethe Vestagerová, výkonná místopředsedkyně Evropské komise odpovědná za politiku hospodářské soutěže.

Podnikatel Radim Jančura, majitel firmy RegioJet, už avizoval, že je připraven se s účastníky kartelu soudit o náhradu škody.

České dráhy ale stále trvají na své nevině a chtějí se obrátit na soudní orgány EU, protože prý Evropská komise „nevzala v úvahu všechny relevantní skutečnosti“.

„České dráhy s vydaným rozhodnutím zásadně nesouhlasí a odmítají, že by docházelo k tvrzeným zásahům do obchodu s použitými železničními vozy dopravce ÖBB, neboť ty byly průběžně prodávány různým společnostem, a to vždy na tržním principu za nejvyšší nabízenou cenu. Prověřování a vyšetřování celé věci trvá již více než osm let a dle Českých drah v něm docházelo k nedůvodným průtahům, byla porušována jejich procesní práva a z průběhu řízení je patrná snaha po tak dlouhém šetření někoho potrestat,“ napsala firma v tiskové zprávě.

Téměř miliardová pokuta prý ale stabilitu Českých drah neohrozí, neboť je k ní už vytvořena finanční rezerva.

Související témata:

Doporučované