Článek
Jsou to tři roky, co středočeští silničáři potřebovali nutně opravit most přes říčku Litavku na Berounsku.
Havarijní stav si vyžádal rychlé vypsání soutěže za šest milionů.
Silničáři si ještě předtím spočítali, kolik mohou jednotlivé položky rekonstrukce stát. Čísla měla zůstat jen v jejich počítačích, ven nesměla.
Přesto jedna z firem podala nabídku a její ceny byly v každé položce přesně jen o 0,889650 procenta nižší než ty, k nimž dospěli zadavatelé.
Tato pozoruhodná shoda je jedním ze zjištění hloubkového auditu, který nechalo vedení Středočeského kraje vypracovat u renomované poradenské společnosti Ernst & Young. „V uvedeném případě tak mohlo dojít k úniku informací z Krajské správy a údržby silnic a k manipulaci soutěže,“ napsali k zakázce na opravu mostu autoři auditu.
Středočeský kraj si ho nechal udělat právě kvůli dlouhotrvajícímu podezření, podpořenému i zjištěním policistů, že se v Krajské správě a údržbě silnic Středočeského kraje (KSÚS) se zakázkami manipuluje. Nebo že někteří manažeři silničářů mohou být úzce napojeni na dodavatelské firmy, přes něž krajská správa ročně utratí tři až čtyři miliardy korun.
Závěry dosud neveřejné auditní zprávy, kterou měly možnost Seznam Zprávy pročíst, do jisté míry podezření kraje potvrzují.
Minus 0,889650 procenta
Firmou, která všechny položky zmíněné opravy mostu nacenila o 0,889650 procenta levněji, než činil důvěrný propočet silničářů, byla společnost 3K značky z Říčan u Prahy.
Podle auditorů měla zřejmě ještě před podáním nabídky informace přímo ze správy silnic.
„Je nepravděpodobné, že by účastník 3K značky dokázal vypracovat cenovou nabídku, která se ve všech dílčích položkách liší o přesnou částku bez toho, aniž by mu byla podrobná kalkulace výpočtu předpokládané ceny poskytnuta,“ uvedli auditoři.
Co jejich závěru říká samotná firma, se redakce nedozvěděla. Spolumajitel 3K značek Lubomír Lágner, který je mimochodem s dalším manažerem firmy od května stíhán ve velké kauze týkající se zakázek na sekání trávy a údržbu zeleně pro státní Ředitelství silnic a dálnic, na žádost o vyjádření nereagoval.
Syn silničář, otec čerpá zakázky
Zvláštní část věnovali auditoři také možným konfliktům zájmů – případům, kdy se manažeři silničářů mohou dostat do podezření, že mají kontakty na firmy, jež zakázky vyhrávají.
Auditoři zmapovali případ dnes už bývalého manažera rozvoje silniční sítě Lukáše Svobody, jehož otec Marek Svoboda vlastní společnost Pragoprojekt – a ta dostala od krajských silničářů celkově na čtvrt miliardy za projekční práce.
Navíc Lukáš Svoboda spoluvlastnil další projekční firmu, které také silničáři zadávali práci.
Tuhle vazbu Seznam Zprávy popsaly už před dvěma lety, Svoboda tehdy nechtěl o svém rozkročení mezi prací pro kraj a rodinným byznysem mluvit. „Já vám k tomu nic neřeknu,“ prohlásil. Několik měsíců nato ze správy silnic odešel.
Auditoři nyní na zadání kraje rozebrali mimo jiné zakázku na posouzení protihlukových opatření města Pečky na Kolínsku – zúčastnily se jí právě firmy s vazbou na manažera Svobodu: ty, v nichž měl podíl on sám nebo jeho otec. Závěr studie, která stála milion, zněl, že žádná protihluková opatření nejsou třeba.
A kde je Dozimetr?
Hloubkový audit se středočeští radní rozhodli pořídit před rokem – po propuknutí korupční kauzy Dozimetr, když detektivové začali stíhat magistrátního náměstka Petra Hlubučka (STAN) a podnikatele Michala Redla.
Seznam Zprávy tehdy na základě policejních dokumentů napsaly, že vyšetřovatelé podezírají také Jana Lichtnegera, tehdejšího ředitele Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje. Konkrétně že byl členem Redlovy skupiny, jejíž spolupracovníci se snažili inkasovat úplatky za silniční zakázky.
„Jsem zklamaná,“ prohlásila tehdy hejtmanka Petra Pecková, která měla do té doby Lichtnegera za zkušeného manažera, jenž rok předtím bezpečně zvítězil v konkurzu. Lichtnegera (který dodnes nebyl obviněn) radní vzápětí vyhodili.
Avšak návrh auditu od společnosti Ernst & Young se jeho působením vůbec nezabývá. „Máte pravdu, je to vada. Vždyť kvůli tomu jsme audit zadávali,“ uznává Karel Bendl (ODS), radní pro dopravu. Kraj už auditory vyzval, ať zprávu doplní.
Podle opozičního radního Martina Hermana (ANO) je to důkaz, že celý audit za dva miliony je spíš jen zbytečným utrácením peněz. „Je naprosto skandální, pokud Lichtnegerova éra nebyla zkoumána a pokud tam jeho jméno nefiguruje ani v rámci zájmových osob, jen to potvrzuje moji větu o vyhozených milionech,“ řekl Herman.
Když auditoři pátrali, proč si správa silnic vůbec takovou studii objednala, narazili jen na neurčitá vysvětlení. „Technická studie byla následně všemi zúčastněnými stranami projednána a bylo vyhodnoceno, že tento záměr není v dohledné době (několika mnoha let) realizovatelný,“ ocitovali auditoři odpovědi silničářů.
Propojené – ať už personálně, nebo vlastnicky – jsou podle auditorů i firmy, jimž kraj na základě historických smluv platí stovky milionů za zimní a letní údržbu: odklízení sněhu, opravy po zimní sezoně i za letní sekání trávy.
Zároveň ale auditoři nedokázali doporučit, jestli je ekonomicky výhodné tyto dlouhodobé kontrakty přesoutěžit. S tímto návrhem přišla hejtmanka Petra Pecková (STAN) a radní kraje letos v zimě, kdy detektivové v jedné z vyšetřovaných kauz rozklíčovali podezřelé kontakty majitelů firem a to, že si porcují zakázkový trh.
Když zakázka vyjde na Vánoce
U 15 menších zakázek auditoři odhalili nedodržování lhůt pro podání nabídek. Podle vnitřních předpisů by měly mít firmy na sestavení nabídky alespoň sedm dní.
Například u zakázky na dvoumilionové právní poradenství to byl však v roce 2019 jen jeden den a deset hodin. Protože byla oznámena v pátek 20. prosince a příjem nabídek se uzavíral 27. prosince v 10:00 – mezitím ale byl víkend a pak vánoční svátky. První pracovní den se tedy odehrál až právě 27. prosince, tedy poslední den lhůty.
Auditoři ve zprávě upozorňují, že s každým dnem, kdy se firmy mohou hlásit do výběrového řízení, je podle odborných studií větší šance, že se v soutěži sejde víc nabídek – a že tím pádem klesne výsledná cena.
„Při zadání zakázky s minimálním počtem dnů pro podání nabídky je průměrný počet uchazečů nejnižší a zvyšuje se právě s rostoucím počtem dnů pro podání nabídky,“ doplnili.
V další podobné soutěži na právníky jedna advokátní kancelář požádala, aby kvůli dovoleným silničáři o den prodloužili lhůtu, do níž měla kancelář dodat do výběrového řízení požadované dokumenty. Správa silnic to odmítla a za vítěze vyhlásila jiného, dražšího účastníka tendru, jehož cena byla o milion vyšší.
„V případě, že by KSÚS vyhověla žádosti o prodloužení lhůty o jeden den, úspora by činila téměř jeden milion korun. Při dotazu, proč KSÚS nepřihlédla k požadavku na prodloužení lhůty o jeden navíc (pro získání ekonomické úspory více než 50 procent), jsme nedostali žádné vysvětlení,“ shrnuli autoři auditu.
Bývalý ředitel: Nic jsem neovlivňoval
Šéfem středočeských silničářů, kteří patří k nejvytíženějším v republice, byl 14 let Zdeněk Dvořák. Skončil před dvěma lety, když na kraj – po vládě hnutí ANO – nastoupila hejtmanka Petra Pecková ze STAN.
Dvořák vždy hospodaření a zakázky správy silnic hájil, ačkoli Seznam Zprávy podrobně popsaly případy, kdy silničáři utratili desítky milionů za předražené značky nebo si nechali ořezat stromy od firmy šéfkuchaře z luxusního hotelu (za tuto zakázku rozdala loni policie několik obvinění – nikoli Dvořákovi).
„Neměl jsem šanci cokoli ovlivnit. Ředitel dostane k podpisu až výsledek hodnoticí komise,“ vysvětloval Dvořák letos v zimě u soudu, kde je obžalovaný kvůli jedné, podle státního zástupce zmanipulované zakázce na opravu mostu na Berounsku. Soud Dvořáka – zatím nepravomocně – osvobodil, čeká se na výsledek odvolání.
Dvořák také řekl, že zakázky správy silnic procházely prověrkami Nejvyššího kontrolního úřadu a Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže i audity v rámci kraje.
Nevěděli, že firmu řídí podvodník
Na 70 stranách auditoři rovněž popisují, na co přišli při zkoumání konkrétních stavebních zakázek na opravy silnic či mostů. Přizvali si k tomu i vlastního experta na tento obor.
Zjistili třeba, že u některých zakázek silničáři věděli o nekvalitně odvedené práci. A přesto ji nereklamovali. U zakázky na zpevnění skály u Mnichova Hradiště na Mladoboleslavsku expert stanovil, že ačkoli silničáři zaplatili za 40 hodin za geotechnika, neexistují doklady, že se takové práce provedly.
Jedna firma zase silničářům odešla ze stavby uprostřed 15milionové opravy mostu v Kladně, protože spadla do dluhů.
Podle auditorů to mohli silničáři čekat, kdyby si vítěze zakázky pořádně prověřili: společnost patřila člověku obviněnému ze zakázkové machinace v jedné východočeské nemocnici – o této kauze se běžně psalo v médiích. Nakonec dostal pět let vězení.